TIP REDAKCIE: Hudobné nástroje, zvuková technika a príslušenstvo od TOP značiek

6 skladieb o sériových vrahoch

Podľa definície je sériový vrah osoba, ktorá zavraždila tri a viac osôb s určitými prestávkami medzi jednotlivými vraždami, motiváciou pre usmrtenie je väčšinou vlastné psychologické (a často aj sexuálne) uspokojenie. A tiež je to dobrý námet na pesničku. Veď v dnešnej spoločnosti sú aj sérioví vrahovia také malé celebrity.

1. The Smiths – Suffer Little Children

Niekedy medzi rokmi 1963 a 1965 sa Ian Brady a Myra Hindley v Anglicku „preslávili“ ako The Moors Murders. Uniesli a zabili päť detí, pár ich zakopali v Saddleworth Moor, severne od Manchestru. Tragédia veľmi zasiahla frontmana Morrisseya, ktorý pochádza z tejto oblasti a v tom čase bol rovnako starý ako niektoré z obetí. To ho inšpirovalo k napísaniu Suffer Little Children. Síce to myslel ako poctu pre obete a ich rodiny, no problém bol v tom, že v piesni sa spomínajú ich skutočné mená. Preto bol ich debutový album, na ktorom sa skladba nachádza, stiahnutý z niekoľkých anglických obchodov. Suffer Little Children hrali The Smiths naživo len raz, a to na ich úplne prvom koncerte v Manchestri v 1982.

2. Pearl Jam – Dirty Frank

V tejto skladbe nejde o skutočného vraha, skôr vymysleného. V roku 1991 začínajúca kapela Pearl Jam robila predkapelu Red Hot Chilli Peppers na ich turné k štvrtému albumu. „Dirty Frank“ bol šofér ich autobusu, o ktorom si mysleli, že by mohol byť sériový vrah. To je prvá verzia vypovedajúca o vzniku piesne. Tá druhá je o vrahovi – kanibalovi Jeffreyovi Dahmerovi. Za 13 rokov zabil a rozrezal minimálne 17 mladých homosexuálov. A okrem toho mal ešte aj nekrofilné sklony, tak prečo o ňom nenapísať pieseň? Skladbu Dirty Frank by ste zbytočne hľadali na klasickej edícii ich debutového albumu Ten. Nachádza sa len ako bonus v európskej edícii a na B-strane singlu Even Flow.

3. Nick Cave and The Bad Seeds – Jack The Ripper

Myslím, že už z názvu je jasné, o koho ide. Je niekto, kto ešte nikdy nepočul o Jackovi Rozparovačovi? V roku 1888 v londýnskej štvrti Whitechapel brutálne zavraždil päť prostitútok (alebo aj viac), odrezal im hlavy a rozpáral brucho, nikdy sa ho nepodarilo chytiť a dokonca ani identifikovať. Policajtom sa drzo vysmieval v listoch, prvý z nich na policajnú stanicu údajne doniesol on sám. No hotová ľudová legenda. Nick Cave si jeho meno, teda vlastne prezývku, požičal do piesne ako metaforu pre chorý, toxický vzťah. No a k tomu tá typická Caveova temná hudba a prejav doplnené videoklipom plným krvi a vnútorností. Mrazivá kombinácia.

4. Neil Young – Revolution Blues

„Zlostný muž, ale brilantný… Keď rozpráva, znie ako Dylan. Tento chlap je dobrý, len trochu mimo kontroly,“ povedal Neil Young po stretnutí s Charlesom Mansonom. To bol rok 1968 a Manson bol len muzikant, ktorý sa snažil niečo dokázať. No a potom založil Rodinu, sám seba pasoval do role Ježiša, napísal „zoznam prasiat“ a pod heslom Helter Skelter („hlava-nehlava“, inšpiroval sa piesňou od Beatles) zabili 7 ľudí vrátane známej herečky. A Young potom napísal Revolution Blues, vydal to na albume On The Beach a pravdepodobne prehodnocoval svoje úsudky a prvé dojmy z ostatných ľudí.

5. The Rolling Stones – Midnight Rambler

Bostonský škrtič bola prezývka jedného alebo viacerých vrahov minimálne jedenástich žien z Bostonu v 60. rokoch 20. storočia. Hlavným podozrivým bol Albert DeSalvo po tom, čo sa pri vyšetrovaní sérií znásilnení priznal aj k týmto vraždám. Svoje priznanie neskôr stiahol a o pár rokov bol na smrť dobodaný na ošetrovni. Vyšetrovanie sa chýli ku koncu až teraz, po viac ako 50 rokoch. Skladba Midnight Rambler, ktorú The Rolling Stones hrávali v 70. rokoch, slúžila ako tzv. showstopper. Mick Jagger vytvoril morbídnu atmosféru a vžil sa do role vraha, často sa kŕčovito hádzal po podlahe a dav kričal spolu s ním. „Tento song sme ja a Keith napísali spolu. Boli sme na dovolenke v Taliansku. Prečo sme napísali takú temnú skladbu na takom nádhernom slnečnom mieste fakt netuším,“ povedal Jagger. Na koncertoch skladbe dodávali atmosféru červené svetlá.

6. The Talking Heads – Psycho Killer

Aj keď nejde o konkrétneho vraha z histórie, debutový singel The Talking Heads o psychotickom zabijakovi hovorí už v názve. David Byrne ho napísal viac ako dva roky pred nahraním prvého albumu. Text popisuje myšlienky vraha a je inšpirovaný aj postavou Normana Batesa z filmu Psycho. „Keď som to začal písať, predstavoval som si, ako Alice Cooper robí baladu typu Randyho Newmana. Joker aj Hannibal Lecter boli oveľa viac fascinujúci ako kladné postavy. Každý rozpráva o zlých chlapcoch vo filmoch,“ tvrdí Byrne. Obľúbený cover skladby Psycho Killer je od Velvet Revolver.