TIP REDAKCIE: Hudobné nástroje, zvuková technika a príslušenstvo od TOP značiek

Korene metalu #7: Subžánre punku

Šiestou časťou nášho seriálu sme vám predstavili vznik punku. A keďže je braný ako jedna z hlavných tepien, hoci niektorí ho vidia len ako subžáner, má aj mnohé vlastné odvodeniny. Vybrali sme z nich niekoľko zaujímavých, ktoré bližšie charakterizujeme.

Glam punk

Niekedy sa mu hovorí aj mock punk a je zrejmé, že aj sami hneď rozlúštite, o čo ide. Mnohé prvky tento subžáner prebral z glam rocku, a tak sa aj formoval približne v rovnakom období. Charakteristické ním boli kapely ako New York Dolls či Harlots Of 42nd Street. Glampunkové skupiny boli typické kombináciou punkovej hudby s glamrockovou módou.

Anarcho punk

Anarcho alebo anarchist punk je vo svojej podstate punk rockom propagujúcim anarchizmus. Najviac sa týmto termínom označujú kapely, ktoré boli pôvodnými členmi anarchopunkovej skupinky, čo sa sformovala v Británii koncom sedemdesiatych až začiatkom osemdesiatych rokov. Niektorí však anarcho punkom nazývajú všetku punkovú hudbu s anarchistickými textami. Tam môže patriť v niektorých prípadoch napríklad crustcore punk, hardcore punk, folk punk a iné. Tento druh punku bol v plienkach dávno pred definíciou punku ako takého, teda ešte za čias proto punku, do ktorého sa zahŕňajú garážové kapely šesťdesiatych rokov.

Nazi punk

V niektorých prípadoch boli punkáči, povedzme to mierne, zástancami určitej ideológie. Tak vznikol aj nazi punk, keď sa do punkovej subkultúry zaradili i neonacisti. Tento štýl hudby je niekedy nazývaný aj hatecore. Nazi punk je zvukovo zhodný s ostatnými druhmi punku, ale v textoch hlása rasovú nenávisť, ako aj nenávisť voči niektorým menšinám, etnikám, homosexuálom, komunistom, anarchistom, antirasistom, rovnako ako hlása antisemitizmus. Jeho podstatou je neznášanlivosť voči častiam populácie, ktoré oni sami vnímajú ako nepriateľov.

 

Hoci sa svastiky objavili v punku už skôr, napríklad aj u Sida Viciousa, on aj iný punkáči ich využívali s úmyslom šokovať a nie hlásať nimi svoju vieru v nacistické princípy. No nazi punk tento symbol používal práve v tom význame. Príchod tohto druhu punku v roku 1978 vo Veľkej Británii dospel do takého bodu, že Národný front bielych nacionalistov (National Front) vytvoril punkovo orientovanú organizáciu mladých s názvom Punk Front. Hoci Punk Front existoval iba rok, podarilo sa im do neho naverbovať niekoľko punkáčov i pomôcť prostredníctvom neho vzniku niekoľkých white power punkových kapiel.

Oi!

Tento druh punku aj so subkultúrou vznikol s úmyslom združiť dokopy punkáčov, skinheadov a mladých ľudí pracujúcej vrstvy. Sformoval sa koncom sedemdesiatych rokov vo Veľkej Británii po už citeľnej komercializácii punk rocku, ale v medziobdobí pred prepuknutím dominancie hardcore punku. Stal sa fúziou zvuku priekopnických punkových kapiel ako Sex Pistols, The Ramones a The Clash, vplyvu britských rockových skupín šesťdesiatych rokov ako The Who, futbalových spevov, pubrockových zoskúpení ako Dr. Feelgood a glamrockových zostáv ako Slade či Sweet.

 

Napriek faktu, že pôvodne skupiny hrajúce Oi! tvorili punkáči a ľudia, ktorí nepatrili do punku, nakoniec tento subžáner skončil medzi tými, čo sa pripisujú hlavne skinheadom. Oi! svoje meno dostal od rockového žurnalistu Garryho Bushella, ktorý v roku 1980 tento prúd nazval na základe pokriku Stinkyho Turnera z Cockney Rejects. Stinky totiž pred každou skladbou zakričal Oi!.

 

Oi! mal byť akousi známkou drsnosti ľudí pracujúcej vrstvy. Jeho texty pojednávali o nezamestnanosti, právach zamestnancov, o šikanovaní políciou a inými autoritami a o útlaku vlády. Pokrývali však aj nepolitické témy ako násilie v uliciach, futbal, sex a alkohol. Keďže niektorí z fanúšikov Oi! patrili k Národnému frontu, niektorí kritici ho nesprávne začali zaraďovať medzi rasistické subžánre, čo nebolo pravdivé. Aspoň nie vo všetkých prípadoch. Veď inak by medzi priekopnické skupiny tohto subžánru nemohli patriť Cockney Rejects, ktorí boli židovského pôvodu. Faktom je, že Oi! mal tri prúdy, pričom jeden bol naozaj pravicový a rasistický, zatiaľ čo druhý hlásal ľavicovú politiku a antirasizmus. Tretia vetva bola zameraná nepoliticky.

https://youtube.com/watch?v=XWLU76o5rEI

Peace punk

Peace punk je v podstate opakom nazi punku. Peace je slovíčko v angličtine označujúce mier a ten aj hlásal prostredníctvom protivojnových textov obsahujúcich nenásilie, rovnosť, slobodu, slobodu zvierat, vegánstvo, ekologickosť, ľudské práva a anarchiu. Rovnako tak kapely spadajúce pod tento subžáner prostredníctvom textov skladieb vyjadrovali svoj odpor voči rasizmu, sexizmu, homofóbii, vojne, chudobe, kapitalizmu, vláde a vojskám. Mnoho peacepunkových kapiel patrí zároveň pod anarcho punk. Príkladmi peacepunkových kapiel sú Crass a Flux Of Pink Indians.

Skate punk

Opäť tu máme nielen subžáner, ale aj subkultúru. V skate punku sa vzal hardcore punk a zmutoval na niečo melodickejšie. Termínom skate punk sú zvyčajne označoavné punkrockové kapely deväťdesiatych rokov s rýchlymi a melodickými skladbam, ktoré sú veľmi podobné punku dvadsiatehoprvého storočia. Tento subžáner vznikol v osemdesiatych rokoch, no popularitu dosiahol až v deväťdesiatkach, kedy sa prehupol do mainstreamu prostredníctvom kapiel The Offspring, Blink-182 a Sum 41. Tradične vo videách skatepunkových kapiel boli skateri. Práve kvôli tomu dostal pomenovanie skate punk.

Riot grrrl

Aby bolo jasné, aj ženy kedysi vytvorili vlastný punk. Riot grrrl je v podstate undergroundový feministický punk, ktorého vznik sa viaže na deväťdesiate roky a Washington spolu so severozápadným Pacifikom. Je fúziou feministickej ideológie, punkového štýlu a punkovej politiky. Tematicky sa tento prúd zameriava na znásilnenia, domáce násilie, sexualitu, rasizmus, patriarchát a ženské práva.

 

Jeho formácia sa viaže na koniec sedemdesiatych a začiatok osemdesiatych rokov, kedy už vo svete existovalo niekoľko punkáčok a rockeriek, čím lámali ľady a vnikli tak do dovtedy čisto mužskej záležitosti. Tieto dámy neskôr začali tvoriť etiku riot grrrl. Patrili medzi ne napríklad Siouxie Sioux, Patti Smith a Joan Jett. Prvým manifestom feministických punkáčiek sa stal článok z roku 1989 publikovaný v Puncture pod názvom Ženy, sex a rock and roll.

 

S príchodom riot grrrl ženy dostali priestor na tvorbu vlastnej hudby a na vyjadrenia o problémoch, ktorým čelili ako v punkrockovej komunite, tak aj v spoločnosti ako takej. Dá sa povedať, že to nebol len nový druh hudby, ale i kultúry, ktorá sa spájala s treťou vlnou feminizmu. Tá spočívala vo väčšom zameraní sa na individuálnu identitu a menšom na práva a politické procesy.

Punk metal

Keď je punk rock, prečo by nemohol byť aj punk metal? Veď spojiť sa dá všetko so všetkým. Aj preto je tento subžáner fúziou elementov heavymetalovej hudby a tej punkrockovej. Sám je subžánrom melodického punku a dal vznik štýlom ako crossover thrash, grindcore, crust punk, metalcore, mathcore, grunge, alternative metal, industrial metal, thrash metal, sludge metal a rôznym iným. Do punk metalu môžeme zaradiť kapely ako Suicidal Tendencies, Snot, Dirty Rotten Imbeciles a Corrosion Of Comformity.

https://youtube.com/watch?v=gLcnFVpuGyM

Takto to teda bolo s punkom a v budúcej časti nášho seriálu sa pozrieme na EMO.

 


Použité zdroje:
Foto: alex-buono.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *