TIP REDAKCIE: Hudobné nástroje, zvuková technika a príslušenstvo od TOP značiek

Zmena (kapely) je život #17

Keď sme sa minule venovali dámam, tak by sa patrilo v druhej dekáde nášho seriálu spomenúť opäť aj nejakých tých našich rodákov. Možno niektorí nehrajú až tak úplne rock, ale prinajmenšom kvalitný bigbít. Troch pánov, o ktorých si dnes niečo povieme, spája jedna slovenská bigbítová legenda, a to MODUS. Z tejto kapely vzišlo mnoho hviezd a dodnes poznáme veľa slávnych mien slovenskej hudby. Miro Žbirka, Marika Gombitová či Janko Lehotský. Títo všetci boli súčasťou spomínanej kapely a pôsobili aj sólovo, hlavne na pôde slovenskej pop music. V kapele boli ale aj takí páni, ktorí pôsobili aj v iných kapelách. Pre dnešnú časť sme vybrali nestarnúcich rockerov Jána Baláža, Mariána Greksu a Laca Lučeniča.  

Ján Baláž

Zmena (kapely) je život #17
Zmena (kapely) je život #17

Málokto o tomto pánovi vie, aký je multiinštrumentalista. Vie hrať na trumpetu i na pištoľový trombón. Ako sám hovorí, z donútenia chodil od siedmych rokov na husle a neskôr v štrnástich začal chodiť, tento raz už dobrovoľne, aj na gitaru. A je naozaj vidieť, že tá gitara ho bavila najviac. Dnes je dozaista jedným z najznámejších slovenských bigbítových a rockových gitaristov. Mal iba sedemnásť rokov, keď sa stal zakladajúcim členom kapely MODUS. V úplných počiatkoch hrávali s kapelou cover verzie hitov, ktoré fičali v šesťdesiatych rokoch. Až keď sa ku kapele pridal Janko Lehotský, obohatil sa jej repertoár o vlastné slovenské skladby. V roku, keď kapela vyhrala Bratislavskú lýru s notoricky známou skladbou Úsmev, Ján odišiel do Škandinávie, odkiaľ sa vrátil až v roku 1980, a to bol práve ten rok, keď sa stal členom inej slovenskej legendy. Kapely ELÁN. Jánov príchod bol významnou zmenou v histórii kapely, ktorá dlhé roky žala úspechy a ešte stále je vo veľkej obľube nielen u slovenského publika. Od svojho príchodu sa Ján radí spolu s Jožom Rážom a Vašom Patejdlom medzi súčasných a stálych členov kapely Elán. Okrem členstva v Eláne v roku 2014 pán Baláž obnovil aj svoje pôsobenie v kapele Modus, ktorá sa vrátila na slovenské pódia a stále je činná.

Laco Lučenič

Zmena (kapely) je život #17
Zmena (kapely) je život #17

Laco je nielen spevák a hudobník, ale je známy aj ako skladateľ, producent a bol aj porotcom šou Superstar či moderátorom v rádiu Rocková Republika. Kapiel vystriedal o čosi viac a o všetkých, kde sa Laco blysol, sa dá povedať, že to sú legendami slovenského rocku a bigbítu. Na začiatku sa jeho cesty spojili so známym Pavlom Hammelom. S jeho kapelou PRÚDY nahral ako spevák a basák album Hráč (1974) ako dvadsaťdva ročný. Potom zaujal post basového gitaristu aj v jazzrockovej kapele FERMATA, s ktorou má na konte jeden album Huascaran (1977), ktorý bol inšpirovaný tragickými udalosťami v Peru, kde v roku 1970 zahynulo asi 80 000 ľudí následkom zemetrasenia. V roku 1978 sa pridal ku kapele MODUS a práve zostava, ktorej bol členom, sa stala jednou z hudobne najvýraznejších v slovenskej konkurencii. Janko Lehotský ale navrhol, že by bolo dobre rozdeliť sa. I vznikla kapela LIMIT, ktorej bol Laco súčasťou, ale keďže tento názov nikto nepoznal, pozmenil sa na Miroslav Žbirka a Limit. Tento krok sa dá v histórií slovenského bigbítu považovať za začiatok Žbirkovej sólovej dráhy. Táto kapela má na konte aj jeden album Bodliak na plavkách (1985).

Marián Greksa

Zmena (kapely) je život #17
Zmena (kapely) je život #17

Marián v detstve chodil na klavír, ale ten ho veru neoslovil. Na gymnáziu začal hrávať v rôznych kapelách, ako VÁKUUM, KATASTROFA, NERVY, TONIC… V týchto kapelách sa stretol napríklad aj s Maťom Ďurindom či Andrejom Šebanom a zahral si v nich na bicie a basovú gitaru. Ale v osemdesiatych rokoch sa Mariánovi začala skutočná hudobná kariéra. Spolu so Šebanom založili hardrockovú kapelu DEMIKÁT, ktorá na rozlúčkovom koncerte po dvoch rokoch fungovania vypredala PKO. Na konte mala ale, bohužiaľ, iba jeden singel Puberta blues / Kráľovstvo krivých zrkadiel. Potom sa pridal ku kapele MODUS, s ktorou už nahral aj nejaké tie albumy, a to Najlepšie dievčatá (1984) a Každý niečo hrá (1985). Na prvom z nich je aj skladba Ty, ja a môj brat (familiárne verejnosti známa ako Sklíčka dotykov), ktorú spieva bubeník Modusu Ľubomír Stankovský, pretože Marián ju vraj spievať odmietol. Paradoxne je to popri skladbe Úsmev asi jedna z najznámejších skladieb kapely Modus. Po odchode z Modusu sa Marián venoval sólovej tvorbe a vydal album Demikát (1986) s hitom Amerika, Afrika a následne druhú dosku Amnestia v blázinci (1990). Marián si vyskúšal aj kariéru DJa v zahraničí, až kým v roku 1995 nevyšiel konečne kapele Demikát album Grejtst Hic. Zároveň s týmto albumom prišiel totiž aj krátky comeback kapely. Neskôr vznikli postupne rockové zoskupenia GREXA a GREXABAT a aj akustické duo PSYCHO 3P, ktorých bol súčasťou a odohral s nimi množstvo koncertov. Marián je tiež známy z muzikálov ako Krysař, Hamlet či Kleopatra. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *