Zo švédskych spasiteľov klasického metalu sa stala novodobá heavymetalová inštitúcia, ktorá dva roky v pravidelných intervaloch zo seba chrli nové piesne a koncertuje po celej zemeguli. A že svetu nie sú ľahostajní dokazujú napríklad stále pomerne vysoké predaje CD nosičov. Ako znie jedenásty album HAMMERFALL so siláckym názvom Dominion?

Zvuk kapely sa ustálil po ich jedinom väčšom (a fanúšikmi nepochopenom) experimente Infection a dal by sa opísať ako zmes speedových Helloweenov, riffov od Accept a balád od Scorpions. Ničoho originálneho sa po hudobnej stránke človek od Švédov veľmi nedočká. Doslovné citácie Accept v Dominion môžu ľahko iritovať, sólo Second To One znie veľmi podobne ako to v Still Loving You od Scorpions a tak by sme v súťaži „spoznaj riff a melódiu“ mohli pokračovať do aleluja.

Texty pôsobia ako obálka – sťa pubertálne fantázie začínajúceho metalistu, mydliaceho po večeroch LOL či inú fantasy online hru. Úplne vidím vo svojej mysli pubertálneho Joacima Cansa, ako vo svojej izbe doma máva dreveným mečom, do toho počúva Manowar, sníva o metalovej kapele a potom ho mama zavolá dole na večeru. Ja nie som normálne na texty citlivý, ale tie od Hammerfall znejú prihlúplo i na mňa a párkrát som, veru, pri počúvaní od smiechu vyprskol. Patetickosťou, pekelnou symbolikou ani údernými rýmami sa nešetrí, jeden príklad za všetky: You will be dead by dawn/ When the bells of hell strike six, six, six / You will be dead by dawn /Say your prayers and grab your crucifix.

Avšak Dronjakova družina exceluje v chytľavosti, preto skoro každú pieseň zdobí nadmieru vydarený refrén, ktorý len tak od seba neodoženiete. Moja žena sa sťažovala, že jej priblbý jednoslovný refrén Dominion znie v hlave pred spaním, preto som v jej prítomnosti dostal zákaz počúvať tento album. Rovnako ale treba pochváliť aj prácu gitaristov, ich sólička sa počúvajú fajne.

Z piesní by som za podarené označil dva kusy – singlovú (We Make) Sweden Rock, ktorá ako rocková hitovka funguje na jednotku, a strednotempovú epickú acceptovinu Dead By Down. Úvod dosky je ale príšerný a už zmienená titulná Dominion v sebe zhmotňuje všetko zlé na tvorbe Hammerfall v dlhých štyroch minútach a štyridsiatich sekundách. Všetko sa ale trocha zlepší od štvrtého kusu One Against World a druhá polovica albumu ponúkne poslucháčom lepší hudobný zážitok.

Vo výsledku sa aj napriek tŕnistnému rozbehu Dominion ako celok celkom dobre počúva. Rozumiem, prečo sa album môže páčiť heavymetalovej omladine, pre ktorú neoriginalita nemusí byť problém kvôli neznalosti rockových dejín. Pár dobrých piesní sa na jedenástom počine Švédov nájde. Viac než metalové srdiečko na ňom ale počuť nutnosť nahrať ďalší album, lebo zmluva. Hammerfall stvorili veľmi priemerné heavymetalové dielo, ktoré osloví (jedine?) ortodoxných fanúšikov kapely.

Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 1Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 2Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 3Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 4Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 5Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 6Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 7Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 8Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 9Udreli Hammerfall svojím metalovým kladivom na správnu nôtu? (recenzia) - 10