Toxická udalosť vo vzduchu opisujúca sa v postmodernej novele White House od pisálka Dona DeLilla z roku 1985 dala názov kalifornskej bandičke The Airborne Toxic Event, zgrupujúcej sa okolo skladateľa, speváka a multiinštrumentalistu Mikela Jolletta, ktorý svojimi memoármi dal podnet na vznik tejto fošničky, kde sa zápasí s pocitom vlastnej nesmrteľnosti na pozadí čarokrásnych západov slnka.

The Airborne Toxic Event vidia rock podobne ako Cold War Kids či Vampire Weekend a k popisu ich šiesteho štúdiového albumu sa opäť ponúka množstvo negatívnych, ale aj pozitívnych prívlastkov. Ako už bolo spomenuté, Hollywood Park je vlastne akýsi soundtrack k autobiografii Mikela Jolletta a skladá sa z päťdesiatich minút retro nudnej zábavy (podľa toho, kto je ako naladený), kde už len kvartet kopíruje všetko od The Clash, cez The Smith či Radiohead, až po Arcade Fire. Majú naučené desivé t(r)iky, správajú sa neviazane a v urputnej snahe nechcú vyzradiť to, čo ich k tomuto počinu viedlo. Niekedy je to "hodně nezáživné žvanení", inokedy sa vezú na vlastnej totálnej tvorivej pasivite, ale väčšinou sa tvária, akoby oblízali semenný výstrek minimálne Bruce Springsteena a ten ich nabudil k ich „úžasnej“ tvorbe. Ten naozaj egocentrický, nadšene kyslastý výraz start-upistických indie-rockerov im však drží celých tých dvanásť trackov a človeka to údesne serie.



Spätná väzba gitary úvodnej titulky s následným kvikotom gájd prechádza do cválajúcej grandióznej springsteenovky v štýle „americana“ s melancholickým textovým posolstvom, ktoré definuje srdce aj dušu tejto dosky. Album je dynamický a premenlivý, o čom svedčí aj klavírna balada “Brother, How Was The War?” vytvárajúca dramatický dopad ešte pred nástupom gitary úplne vo „floyďáckej“ atmosfére – jednoduchá klavírna linka, ruchy detského džavotu a naliehavé prosby Jolletta. Skvelo tomu sekunduje ďalšia akustická odrhovačka „Carry Me“ a typická rockovinka „Come on Out“ úplne v duchu Arcade Fire. Nezvyčajné, ale lichotivé názvuky v „I Don't Want to Be Here Anymore“ následne koketujú s post-punkom, aj keď vo výraznom pomalšom tempe a s charakteristickým popovým refrénom. Ďalšia „All The Children“ je tak trochu Joy Division pozitív a „All These Engagements“ prináša závan nablýskaných osemdesiatok. Stret Stone Roses so Simple Minds. Je to povedomé a niečo podobné sa dalo počuť od množstva kapiel za posledných desať rokov. Jediné pozitívum je skvelý sound, ktorý je homogénny. Nudu narúša zaujímavá, síce len trojminutová, ale skvelo vystavaná pecka „The Place We Meet a Thousand Feet Beneath the Racetrack“, ktorá pôsobí ako drobný vrchol alebo malé finále, hudobne vyzreté a zaujímavé. Ďalšia skladbička „The Common Touch“ sa dá aj s minimálnou predstavivosťou nazvať indie-rockom a prebojovať sa k niečomu aspoň trošku originálnemu je ukrutné martýrium. Je úplne zameniteľná s tým, čo tu už odznelo. Celé sa to končí minimalistickou, skoro akustickou „True“, kde Jollett rezignoval na dramatickosť a prieraznosť a jeho vokál je uvoľnenejší a rezignujúci. Pokojnejšia a asi najpriamejšia skladba opusu a skvelé zakončenie tejto, pre headbangera nezaujímavej dosky.

spustiť videospustiť video

Zhodnotiť by sa to dalo slovami – klasické indie rockové hymničky striedajúce sa s rýchlejšími, skoro až pop-punkovými číslami občas narušené nejakou tou klavírnou vychytávkou a pokiaľ človek nie je indie hĺbavý typ, čo sa údesne rád rýchlo brodí bažinou kvázi rockových sračiek, tak paprče preč od tohto matrošu.

Moje hodnotenie:

The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 1The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 2The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 3The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 4The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 5The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 6The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 7The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 8The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 9The Airborne Toxic Event v autobiografickom Hollywood Parku - 10