Rozprava o tom, čím sú Titáni stvorenia zaujímaví z hľadiska zaradenia na dnešnej thrashovej scéne, v čom aktualizujú pôvodnú filozofiu thrashu z Bay Area, prečo by sa mala Alexovi Skolnickovi či Ericovi Petersonovi pozdávať starogrécka mytológia a čo za lekciu dáva nový opus Testament všetkým žánrovo podobným súčasným kapelkám. V prvom rade si treba uvedomiť, že toto nie je ani nikdy nebude Metallica strihnutá Slayerom s anthraxovskými vplyvmi a po druhé, tiež to nebude ten starý dobrý Testament z dôb dosky The Ritual, aj keď ho nahrala úplne rovnaká garnitúra muzikantov.

Keby mal Testament komplikovaný vzťah s fans, keby komunikovali prostredníctvom textov vo filozofických rovinách a celý album by poukazoval na mnohoznačné symboly charakterizujúce pálčivé otázky ľudského bytia, keby to k tomu všetkému celé toto bolo v náročných neo-progresívnych formulkách a najlepšie v klasicistických formách a keby to malo viac inštrumentálnych pasáží, avšak výhradne za účelom metaforického zdôraznenia psychického rozpoloženia rachatickej čarodejky, tak to by tu bol lepkavý verdikt lezúci v červených číslach až k najvyššiemu hodnoteniu, že? Ale toto je len mierne nadpriemerný thrashoidný opus od vrcholných predstaviteľov druhej vlny bayareovskej scény z vrcholných osemdesiatok.

Sakra... tak o čom to je???

Testament ako taký výraznejšie nemusím a ich klasická thrashoidnosť mi príde ako umelo vyhnaná nejakými anabolikami. Avšak dostal som... buch...jednu medzi kukadlá, až som fakt „čuměl“!! Vlasatí geriatrici z Berkeley sa po štyroch zimách vrátili v tej najlepšej forme a vlievajú opäť do žíl svojich fans, ktorí po nevýraznom Brotherhood of The Snake zvažovali zmenu orientácie, trochu toho neriedeného, machistického testosterónu. Nuž, páni poslednej vôle, toto vám sluší ďaleko viac ako bratsko-hadia ťaživosť mierená skupinke máničkovských headbangerov rozbíjajúcich vytúnované „škodovečky“ pri obecnom kulturáku. Znovu nám preleštili uchále a znovu rýchlo a „zběsilo“ vyčistili svoje renomé a na začiatok jari pripravili vskutku skvelý album.

Úvod vynikajúci, „Children of the Next Level“. Totálne prearanžovaná, dokonalo zvládnutá testamenťácka smršť ponúkajúca plnú priehršť monštruóznych riffov, komplikovaných patternov a nasrdeného vokálu a navyše, kvintet k svojmu prežitiu okrem agresie používa aj svoju intuitívnosť a využíva všetko, čo mu príde pod ruku. Epika, thrashing, hymnické zbory, melódie, časté zmeny tempa jednoducho využívajú svoju schopnosť adaptovať sa a maľujú hrozný obraz ľudstva nasledujúcej generácie. Je to rýchlejšie, komplikovanejšie a naliehavejšie ako pred štyrmi rokmi, čomu svedčí aj ďalšia naspeedovaná kompozícia „WWIII“ (pre debilov vysvetlivka ´World War 3), ktorá sa rozbehne do peknej thrashovej sypanice. Chuck Billy má v sebe oheň svojich indiánskych predkov a dvojica riffmenov sa predbieha, kto z koho. V trochu inom duchu šľape „Dream Deceiver“, kde sa obzreli do teritória starého dobrého heavy metalu, konkrétne vykradli škorpioňácku hitovicu „He's A Woman, She's A Man“. Ale vôbec to nevadí, kto z mladých, ale aj starších by si spomenul na skladbičku vzniknutú v dobe, keď sa v zemi tvorili fosílne palivá, že? V tejto časti albumu si prakticky človek ani nevydýchne a pripomína to to najlepšie z histórie metalu. S nástupom „Night Of The Witch“ prestáva sranda a už to nie je len o thrashingu, ale je to slušný epický groove metal s načernalými prvkami. Pridali na rýchlosti, opomenuli drvivú atmosféru a pribudla originálnosť inštrumentálnych pasáží a jedinečnosť vokálnych liniek. Famózne... Gitarová práca hovorí sama za seba. Existuje dôvod, prečo sú Peterson a Skolnick jedným z najväčších gitarových záprahov všetkých čias. Riffy a sóla žiaria jasnejšie ako úsmev zlatej protézy. Zároveň nemôžeme zabudnúť na Steva DiGiorgia a Gene Hoglana, ktorí patria medzi najlepšie rytmické sekcie v danom subžánri. Spoločne určujú obludné basové línie a búšiaci groove, ktoré vynikajúco dopĺňajú riffy a vokály. Baladický moment na doske nenájdete, ale kvázi oplodňovák „City Of Angels“ dáva vydýchnuť a možnosť sexuálne poobťažovať svoju polovičku, alebo si ho pri ňom len tak cvične artisne vydrnkať. Trochu zaskočia sabbaťacke riffy a obludná burtonovská basová linka, ale táto kompozícia je najmelodickejším kusom na albume. „Ishtars Gate“ pripadá, ako keby tu bola z povinnosti. Je príliš predvídateľná a zameniteľná. Znie príliš rutinne, aj keď slušne thrashovo. To však vyvažuje ďalšia vskutku fenomenálna symfónia „Symptoms“ striedajúca energické riffy, oduševnelé vokálne linky a epické sóla. Nosný riff vypiplal Skolnick a textovo sa dotýka problematiky duševných chorôb, ktoré sú bežnejšie, ako si myslíme. Hudobne je to najkomplikovanejší kúsok, čo sa pri Skolnickovej erudovanosti dá aj predpokladať. Klasický thrash sa vracia v skladbe „False Prophet“ a nagroovovaná  „The Healers“ je Billyho osobnou výpoveďou jeho boja s rakovinou. Ďalším, už ani neviem koľkým vrcholom, je rýchly žalm „Code Of Hammurabi“, kde basové intro úplne popiera divokosť, ktorá sa časom z nej vygeneruje. V tomto sú Testament doma a k spokojnosti stačí dávať okolo seba najavo svoju hudobnícku nadradenosť a zároveň skromnosť. Melodické riffy, zborové vokály a meniace sa tempo majú stále svoje kúzlo, vrátili sa prvky ich tradície, vrátane pozvoľnej gradácie, hry na mačku a myš, aj na "agresívnejší prežije" - tie som si fakt užíval. Rozmanitosť tohto albumu korunuje najrýchlejšia speedovačka „Curse Of Osiris“, prinášajúca vibrácie dôb minulých, konkrétne z debutu The Legacy spred tridsiatich troch rokov. To je doba, panebože! Trochu vadia tie načernalé vokály, ktorými sa prezentovali už v skladbe „Night Of The Witch“, ale to nestojí za zmienku. Záverečné outro „Catacombs“ sa ani nedá nazvať skladbou, je to len akási koláž zvukov podopretých jednoduchým riffovaním.

Stručne povedané, je to vzrušujúce thrashové uvoľnenie, agresívne, trochu mýtické, ťažké, presne také, ako očakávame od Testament. Ale na strane druhej, je to aj harmonické, komplikované, s výrazným textovým posolstvom o stave nášho sveta... Go On Headbangers!!!

Testament stvoril titánov (recenzia) - 1Testament stvoril titánov (recenzia) - 2Testament stvoril titánov (recenzia) - 3Testament stvoril titánov (recenzia) - 4Testament stvoril titánov (recenzia) - 5Testament stvoril titánov (recenzia) - 6Testament stvoril titánov (recenzia) - 7Testament stvoril titánov (recenzia) - 8Testament stvoril titánov (recenzia) - 9Testament stvoril titánov (recenzia) - 10