Takmer každý si prešiel obdobím, kedy bolo jeho snom mať svoju kapelu a byť rockovou hviezdou. Chodiť po koncertoch, mať otvorené dvere do každého hotela, do každej reštaurácie a užívať si obdiv fanúšikov a záujem médií. Z pódia ovládať davy a užívať si život v štýle sex, chľast a rock n roll.

Aby ste si tento sen mohli splniť, začítajte sa do ďruhého dielu nášho nového seriálu určeného budúcim hudobníkom.

Elektrická gitara alebo basgitara je základ zvuku kapely. Bohužiaľ, aby ich bolo v kapele aj počuť, nestačí ich len vlastniť. Preto je nutné, aby si potencionálni hráči zaobstarali príslušnú aparatúru.

Pod aparatúrou rozumieme všetko, čo hudobník potrebuje pre zosilnenie zvuku svojho elektrického nástroja. Áno, sú to presne tie bedne a pod., ktoré máte možnosť vidieť na koncertoch svojich obľúbených kapiel. V dnešných časoch je aparatúra zároveň i nejakou súčasťou kulisy pódia kapely. V niektorých prípadoch ide doslova o kulisu, keďže vystavená aparatúra kapely je len maketa a dotvára tak vzhľad plného pódia. Je jasné, že zaobstaranie správneho vybavenia pre hráča je zásah do financií, ale bez toho to nejde. Asi žiadny gitarista nezačínal hneď na obrovských full stackoch, pred ktorými teraz predvádza svoju hru na pódiách.


Gitarové kombá

Melody - svet hudby

Verím skutočnosti, že takmer každý gitarista alebo basák započal svoju hudobnú púť hrou na kombe. Kombo je skratka pre aparát kombinujúci zosilňovač a reproduktor. Gitarové kombá sú väčšinou vyrábané s jedným alebo dvoma reproduktormi rôznej veľkosti (udávanej v palcoch) – podľa hlasitosti komba. Zosilňovač, ktorý je osadený v kombe (no nielen ten), je tvorený predzosilňovačom a koncovým zosilňovačom.

Predzosilňovač vytvára charakter zvuku, poprípade ho požadovane skresľuje. Môže mať dva alebo viac kanálov – napr. jeden čistý kanál a druhý skreslený kanál. Ak predzosilňovač obsahuje skreslený kanál, nie je na začiatok nutné kupovať žiadne dodatočné zariadenie pre skreslenie. Toto skreslenie je vytvárané buď tranzistormi, alebo elektrónkami. Koncový zosilňovač potom tento zvuk vytvorený v predzosilňovači zosilní a pošle do reproduktora. Koncový stupeň zosilňovača môže byť taktiež tvorený elektrónkami alebo tranzistormi. Existujú aj hybridné typy zosilňovačov, kde je predzosilňovací stupeň tvorený elektrónkami a koncový stupeň tranzistormi, alebo naopak.

Teraz prichádza otázka – aké je teda vhodné kombo pre začínajúceho hudobníka? V prvom rade sa treba zamyslieť, či chce hudobník hrať doma sám, alebo už chce svoje umenie predvádzať spolu s kapelou v skúšobni. Ak je vyhovujúci prvý variant, odporučil by som začiatočníkovi tranzistorové kombo s maximálnym výkonom 15W. Verte, už takéto malé kombo nebude možné prevádzkovať doma pri maximálnej hlasitosti. Značky, ktoré vyrábajú kombá s týmito atribútmi sú napr. Orange, Marshall, Line 6 alebo cenovo dostupnejší Kustom. Ak však hráč má už nejaké skúsenosti s domácim hraním a pozerá sa po aparatúre do skúšobne, odporúčam tranzistorové kombo s výkonom okolo 60W alebo elektrónkové kombo s výkonom medzi 15 – 30W. 


Prečo stačí elektrónkovému kombu menej wattov ako tranzistorovému, rozoberiem nižšie v článku. V začiatkoch je veľmi ťažké presne odhadnúť, aký výkon bude hudobník potrebovať pre svoj nástroj, lebo v skúšobni chcú byť všetci najhlasnejší. Požadovaný výkon taktiež závisí v určitej miere aj s miestnosťou, kde bude kapela skúšať – čím menšia miestnosť, tým bude nutné dávať aparatúru tichšie, aby sme predišli predčasnej hluchote.

Gitarové zosilňovače

Melody - svet hudby

Samotné gitarové zosilňovače – nazývané tiež gitarové hlavy, bývajú výbavou pokročilejších gitaristov. Dá sa povedať, že zosilňovacie stupne sú totožné ako pri zosilňovači v gitarovom kombe. K ich prevádzke je však potrebný gitarový box, ktorý okrem reprodukovania zvuku vytvára odporovú záťaž voči zosilňovaču. Dovolím si tvrdiť, že gitarové hlavy sú najčastejšie používané v prevedení s elektrónkovými zosilňovačmi. Gitarista pri výbere gitarovej hlavy hľadí viac na charakter zvuku, ktorý vytvárajú, ako na výkon zosilňovača – avšak aj to je dôležitý atribút. Najčastejšie sú konštruované elektrónkové zosilňovače v konfigurácii 50W alebo 100W. Verzia zosilňovača s výkonom 50W vo väčšine prípadov obsahuje 2 elektrónky v koncovom stupni a 3-9 elektróniek v predzosilňovacom stupni. Zosilňovač s výkon 100W má oproti 50W verzii väčšinou o 2 elektrónky v koncovom stupni na viac. Z vlastnej skúsenosti viem, že čo sa týka intenzity zvuku alebo sile hlasitosti, medzi 50W a 100W elektrónovým zosilňovačom veľký rozdiel nie je. 100W verzia ma tzv. lepší headroom, čo by sa dalo preložiť ako „lepšie vyplňuje priestor“. Medzi popredných výrobcov elektrónkových zosilňovačov patria značky ako Marshall, Mesa Boogie, Peavey alebo dostupnejšie zosilňovače firmy Laney.


Tranzistorové zosilňovače sú taktiež používané gitaristami po celom svete. Majú však jednu nevýhodu, ak sa to dá takto povedať. Ak by hrali v kapele dvaja gitaristi, jeden z nich má 50W eletrónkový zosilňovač a druhý má 50W tranzistorový zosilňovač, toho druhého, bohužiaľ, v kapele nebude nikdy počuť. Je to z toho dôvodu, že elektrónkové zosilňovače sa vyrábajú v triede A alebo B a tranzistorové väčšinou v triedach D a E. Práve tieto triedy sú už viac predmetom elektrotechniky ako hudby. V skratke, ak chce gitarista obstáť v kapele, kde budú okolo neho lampové alebo inak hlasné aparáty, mal by jeho tranzistorový zosilňovač mať výkon aspoň 200W. Naopak, obrovská výhoda tranzistorových zosilňovačov je, že obsahujú rôzne efekty alebo digitálne moduly, ktoré emulujú zvuk rôznych zosilňovačov a sú teda variabilnejšie. Jedna z najznámejších firiem vyrábajúcich takéto aparatúry je firma Line 6.

Gitarové reproboxy nie sú zvlášť konštruované pre elektrónkové alebo tranzistorové zosilňovače. Predávajú sa v rôznych konštrukciách, najčastejšie s jedným, dvomi alebo štyrmi reproduktormi. Tu majú opäť jednu výhodu tranzistorové zosilňovače, keďže nie je potrebné hľadieť na odpor reproboxu (ak nie je výrobcom stanovené inak). Pri elektrónkových zosilňovačoch je však táto skutočnosť veľmi podstatná. Odporová záťaž musí byť zhodná na zosilňovači a reproboxe, alebo musí byť na zosilňovači nastavená nižšia hodnota odporu. Ak toto nie je dodržané, riskujeme odpálenie elektrónkoveho zosilňovača. Taktiež sa nikdy nesmie zosilňovač prevádzkovať bez zapojeného repoboxu! Čo sa týka samotného reproboxu, môže obsahovať rôzne reproduktory od rôznych značiek. Medzi najznámejšie patria firmy CelestionEminence. Práve firma Celestion vyrába reproduktor s označením V30 – Vintage 30, ktorý je akýmsi zlatým štandardom medzi reproduktormi.

Melody - svet hudby

Na záver k téme gitarových zosilňovačov by som chcel spomenúť niektoré atribúty, nad ktorými je dobre pozastaviť sa. Ak je už hráč rozhodnutý pre štýl, mal by vedieť, či je zosilňovač stavaný na daný štýl. Teda ak sa chce hráč presadiť napr. na metalovom poli, mal by byť jeho budúci zosilňovač s označením high gain/hi-gain, čo by sa dalo preložiť rôzne, napr. vysoký stupeň skreslenia predzosilňovača alebo vysoká vstupná citlivosť. Taktiež to, či bude mať gitarová hlava dostatočný počet kanálov pre jeho tvorbu. Veľmi dôležitou súčasťou gitarovej hlavy je efektová slučka, ktorá už podľa názvu súvisí aj s efektmi použitými pre hru. Tejto téme sa budeme venovať v ďalšej časti seriálu.

Nabudúce, o sedem dní, túto tému dokončíme článkom o Gitarových efektoch, ktoré sú so zosilňovačmi veľmi previazané. Sledujte ROCKER.sk alebo náš Facebook, aby vám ďalšia časť seriálu neunikla.