Takmer každý si prešiel obdobím, kedy bolo jeho snom mať svoju kapelu a byť rockovou hviezdou. Chodiť po koncertoch, mať otvorené dvere do každého hotela, do každej reštaurácie a užívať si obdiv fanúšikov a záujem médií. Z pódia ovládať davy a užívať si život v štýle sex, chľast a rock n roll.

Aby ste si tento sen mohli splniť, začítajte sa do ďalšieho dielu nášho nového seriálu určeného budúcim hudobníkom.

Najčastejšie situácie, kedy gitarista premýšľa o zadovážení gitarového efektu sú vtedy, keď zvuk nemá ten správny drive, keď jeho sóla nevynikajú tak, ako by chcel, alebo chce ozvláštniť niektoré gitarové party svojich skladieb. Pri všetkých týchto problémoch mu pomôžu práve gitarové efekty, najčastejšie sa vyskytujúce vo forme krabičiek, preto sa aj nazývajú gitarovými krabičkami. Dnes už existuje kvantum druhov gitarových efektov, preto sa budem snažiť priblížiť len tie najviac používané. Začal by som jednou krabičkou, ktorá síce nie je žiadnym efektom, ale je najdôležitejšia pre každého gitaristu. 

Ladička

Či už vo forme gitarovej krabičky, alebo tá, čo vyzerá ako kalkulačka, ladička by mala byť vo výbave každého gitaristu. Či už gitarista hrá doma, v skúšobni alebo na pódiu, ladička proste musí byť. A teraz už k efektom.


Čo robiť, keď moje kombo/zosilňovač má síce skreslený kanál, ale jeho skreslenie nie je dostačujúce, alebo nie je vyhovujúce? Prípadne, ako vytvoriť na kombe len s čistým kanálom skreslený zvuk? Odpoveďou je skresľovací pedál. Týchto pedálov existuje nespočetné množstvo a určite ich vieme rozdeliť na rôzne podskupiny. Najčastejšie ich nájdeme pod názvami ako overdrive, distortion, tube screamer, preamp alebo fuzz. Každý z nich je určený na iný zámer. Medzi najznámejších výrobcov patria firmy Boss, Maxon a MXR

Ak napríklad potrebuje gitarista pridať k čistému kanálu skreslenie, môže použiť Super Overdrive od firmy Boss. Tube screamer má obrovské využitie v metalovej hudbe, kde sa používa predskreslený high gain kanál ako filter a nakopávač, alebo keď gitarista potrebuje, aby jeho sólo viac prerazilo v kapele. Preampové pedále sa dajú použiť ako predzosilňovač, a to tak, že sa pripoja do efektovej slučky zosilňovača (Preamp output -> Return) a máte nový druh skresleného kanála. Niektoré skreslovacie pedále sa používajú len na vytvorenie rôznych pazvukov alebo zaujímavých gitarových pasáží.


Melody - svet hudby

Ďalšou skupinou veľmi používaných efektov sú tzv. ozvenové efekty, kde patria efekty ako reverb, delayhall. Ich úlohou je vytvoriť priestor v gitarovom tóne a vytvoriť tak efekt ozveny alebo zduplikovaného tónu posunutého v určitom čase. Využívajú sa často na vytvorenie atmosféry gitarového tónu na čistom kanáli zosilňovača, alebo pre zvýraznenie sóla gitaristu. Pri týchto efektoch je však nutné dbať na ich správne umiestnenie v reťazci efektov. Skresľovací pedál sa používa len pred zosilňovačom, ale delay alebo reverb môžu byť použité aj v efektovej slučke. Do efektovej slučky sa tieto efekty pridávajú hlavne pri skreslenom zvuku. Ak by sme ich pri skreslenom zvuku použili pred zosilňovačom, neplnili by svoj účel. Najznámejší výrobcovia týchto efektov sú totožní ako pri skresľovacích efektoch.

Ak chce gitarista nejako ozvláštniť svoj tón a zvuk, siaha väčšinou po modulačných efektoch. Túto skupinu efektov tvorí asi najviac zástupcov. Najznámejšie a najviac používané sú efekty ako chorus, flanger, phaservibrato. Každý z týchto efektov má svoj špecifický vplyv na zvuk, či už vytvára dojem zdvojeného tónu (chorus), alebo imituje fázové posúvanie tónu (phaser). Tieto efekty je možné použiť aj pred zosilňovačom, aj v jeho efektovej slučke. V oboch prípadoch bude výsledný zvuk iný, čiže záleží na hráčovi, ktorá aplikácia mu bude viac vyhovovať.

Akúsi samostatnú skupinu tvoria wah-wah pedále, nazývané taktiež kvákadlami. Oproti ostatným efektom je nutné ich nie len zopnúť, ale taktiež aj manipulovať nimi pomocou nohy. Rôzny uhol pozície pedálu filtruje rôzne frekvencie, a tak vytvára zaujímavý efekt. Zapojené by mali byť na začiatku každého reťazca, čiže z gitary priamo do wah-wah pedálu. Zaujímavé využitie však majú niektoré z týchto pedálov aj v efektovej slučke. Asi najznámejším užívateľom wah-wah pedálov je gitarista Kirk Hammet z METALLICY, ktorý sa za svoje časté používanie tohto pedálu stal aj terčom posmeškov.


Okrem klasických gitarových krabičiek existujú taktiež multiefekty a rackové efekty. Multiefekt je gitarový efekt obsahujúci viacero efektov v jednej jednotke. Veľkou výhodou je, že tu odpadá potreba prepájania krabičiek medzi sebou a taktiež stačí jeden napájací zdroj pre celú jednotku (krabičky sú napájané jednotlivo, alebo z jedného zdroja pomocou viacerých káblov). Ako však gitaristi uvádzajú, tieto multiefekty nie sú až tak variabilné ako niektoré krabičky. 

Rackové efekty sú väčšinou konštruované ako multiefekty, alebo obsahujú jeden druh efektu v rôznych konfiguráciách. Ich výhodou je, že sú umiestnené mimo dosah možných padajúcich pív na pódiu, no k ich ovládaniu je potrebný väčšinou MIDI ovládač alebo dnes už aj počítač s automatizovaným posielaním MIDI. Nevýhodným sa stáva rackový efekt vtedy, ak vznikne nejaký problém so zvukom, gitarista má celý aparát v racku a ťažšie sa mu potom identifikuje problém.


Simulátory gitarových zosilňovačov

Melody - svet hudby

Samostatnou kapitolou sú v dnešných časoch simulátory gitarových zosilňovačov. Síce už existujú veľmi dlho v podobe rôznych multiefektov alebo v tvare fazule (Line 6 POD), k svojej (takmer úplnej) dokonalosti sa dostali práve v posledných rokoch.

Ako funguje gitarový simulátor? V skratke, na základe algoritmov napodobňuje zvuk rôznych zosilňovačov, reproboxov a efektov. Ide teda o ideálne riešenie koncertnej situácie pre gitaristu. Namiesto toho, aby si musel hráč so sebou vziať zosilňovač, reprobox a efekty (niekedy spolu vážiace aj 70kg), vezme si so sebou gitarový simulátor.

Je však zvuk simulátoru dostačujúci pre živé hranie? Áno, je. Cez gitarové simulátory hrajú dnes RAMMSTEIN alebo METALLICA. A naživo znejú fantasticky. Keď v roku 1998 prišla na trh firma Line 6 so svojou fazuľou – Line 6 POD, všetkých ohromila. Dnes je technológia simulácie omnoho ďalej. Stále je tu aj možnosť vynechať niektorý prvok reťazca simulácie, napr. hrať cez ozajstný reprobox (k tomu je potrebný koncový zosilňovač) alebo využiť aj gitarové krabičky.

Okrem simulátorov môžeme do tejto skupiny zaradiť aj tzv. profilovače, ktoré sa nesnažia zvuk simulovať, ale vytvoriť jeho profil. Medzi najznámejších výrobcov gitarových simulátorov patrí spoločnosti Fractal Audio Systems, Kemper Amps, Line 6 a tiež už aj Neural DSP. Práve posledná menovaná je prelomová, čo sa týka vytvárania počítačových pluginov, ktoré simulujú zvuk zosilňovačov, avšak k tejto téme sa dostaneme v inom článku.


Tému gitary sme článkom o gitarových efektoch uzavreli. V ďalšej časti seriálu sa pozrieme na basové gitary, ktorých význam v kapele je často podceňovaný. Neprávom.