K pochopeniu toho toľko kritizovaného „spravodlivého boja“ za obrodenie progresívneho rocku, snáď i pre tú kohortu demagogicky vypláchnutých skurvených hudobných kritikov, sa ponúka roztomilá funkčná analógia.

Predstavte si, že by sa klasicky vzdelaný hudobník vďaka štedrým sponzorským darom rozhodol, že nebude interpretovať starých klasikov, ale že si zakúpi kvalitnú pódiovú zostavu a prehlásil by, že Šostakovič či Handel mu dali základ k pochopeniu tak náročnej odnože ľahkej múzy, akým progrock aj je, a začal hrať komplikované bachovské témy na spôsob metalového progresu.

To, čo vodné zoskupenie naozaj chce, to frontman Fates Warning Ray Alder aj splní. Tento excelentný vokalista ma svojimi nápadmi hrozne baví. Je však pravda, že nie vždy sa mu to podarí, ale tak to proste chodí. Niekedy sa nezadarí, ani keď človek chce. To však nie je prípad tejto skvelej dosky, ktorá vznikla za asistencie gitaristov Mike Abdowa a Tony Hernanda (Lords Of Black), bubeníka Craiga Andersona (Ignite, Crescent Shield) a hlavne, čo sa jej atmosféry týka, je nezameniteľná s čímkoľvek, čo v danom subžánri vzniká. A musí sa priznať aj fakt, že je to album skôr prog-epický ako metalový, a teda oslovuje širšiu základňu potencionálnych nových fans. Baví ťa „obyčajná“ rocková muzička, bavia trefné texty a zaujímavý je i nadčasový sound, ktorý Simone Mularone spolu s Alderom vytvoril. Je to opus, ktorý sa do tejto pošahanej doby hodí a ukľudňuje ju. Ponúka smútok i radosť, beznádej aj krásu, trio muzikantov plus skvelý vokál, to je niečo pre jedincov, ktorí sú ešte stále schopní rozoznať vkusnú a inteligentnú fošničku od onanistických egomaniakov a pseudointeligentných rockových opusov. Určite sa bude páčiť to nadčasové podanie jednotlivých trackov, bez výrazných vrcholov, ale miestami parádne emocionálne vypätých a ako celok pôsobí ucelene, pohodovo so skromnými ambíciami.

Vnímať už prvú skladbičku „Lost“ je ako počúvať starú, ale neohranú vinylovú dosku a piť pri tom čiernu kávu bez cukru. Okamžite vám napadne Shadow Gallery, je to trpké, smutné a zároveň strašne príjemné, asi ako prevaľovanie sa v posteli s vedomím, že dnes nemusíte nič robiť. Druhý track „Crown Of Thorns“ je založený na geniálnej basovej figúre, ktorú len minimálne dopĺňajú ostatné nástroje. Veľmi inšpiratívne, opakujúce a monotónne... a práve to skladbičke dáva rozmer zaujímavosti a modernosti.  Ale aj ďalší „Some Days“ má obrovské srdce odeté v príjemných jednoduchých handrách a až „Shine“ hádže konečne do akéhosi oparu v tvare progmetalu jeho domovskej kapely Fates Warning. „Under Dark Skies“ je pekne vystavaná s plynulou gradáciou a tichom na konci. „A Beautiful Lie“ je zase v štýle tvrdšieho metalu a krehká „The Road“ ponúka množstvo prekrásnych momentov včítane orgastického jemného sóla. A už v prvej polovici albumu je jasné, že Ray vytvoril skvelý album s kopou rozmanitých zvukov a postupov. Veľkým pozitívom je tá úžasná atmosféra nesúca sa každou kompozíciou. Vo „Wait“ sa objaví temná nálada v štýle Dališ Dilemma, v titulke zase nekompaktné rytmy a gitarová hra v štýle U2 a „The Killing Floor“ znie ako ťažký migrénový záhul, ktorý padá na mozgovňu. Trochu sklamania prináša jeho ustavične nariekajúci vokál, prakticky bez štipky radosti a pozitívneho feelingu, ale dokonalo to napráva posledná akustická verzia „The Road (acoustic)“ s famóznym gitarovým sólom alá David Gilmour, ktorá je dokonalým vyvrcholením tejto zaujímavej dosky.

Podľa mňa jedna z najlepších dosiek Ray Aldera. Vníma sa to ako legálna droga, síce presne tušíte, kam príde a ako to bude pokračovať, ale v tom je práve sila v jednoduchom popevku či hudobnej téme, ktoré lezú pod kožu ako mráz a animálne prdenie. Nič výrazne hlbokomyseľného, len krásny zážitok, ktorý netreba nijak vysvetlovať/analyzovať.

Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 1Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 2Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 3Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 4Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 5Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 6Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 7Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 8Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 9Sólovka What The Water Wanted od Ray Aldera (recenzia) - 10