Pre množstvo ľudí bol Robert Plant (v čase Led Zeppelin) a aj je znepokojujúcim elementom rockovej kultúry. Pre mnoho iných jedincov je provokujúcim géniom, ktorý ustavične drží prst (alebo hlas) na tepe doby. Ale?... pre najväčšiu kopu ľudí je jedným z najlepších hlasov rocku a je nutné dodať, že pribúdajúcim vekom a počtom nahrávok sa tá tretia skupina geometrickým radom rozrastá. O tom svedčia aj jeho ostatné albumy Raising Sand s bluegrassovou speváčkou Alison Krauss, skvelý folk/country/rockový Band of Joy, alebo posledný Carrie Fire.

            Jeho zatiaľ posledný štúdiový materiál je veľmi netradičný s výraznou príchuťou blues a soundom šesťdesiatych rokov ako aj na Raising Sand, na ktorom sa nasmeroval do vôd tradičnej country a bluegrassu. A čo ponúka tentokrát?... je to dvojdiskový „audio select“ toho najlepšieho z jeho štrnástich albumov za posledných štyridsať rokov, ktorý úžasne rozširuje plantovskú diskografiu aj o nevydané nahrávky. Robert Plant vo svojich sedemdesiatich dvoch rokoch vyzerá stále atraktívne, i keď jeho vokálny prejav už trochu zaostáva, vždy je to vynikajúci frontman s dokonalým pódiovým i štúdiovým prejavom. S noblesou a určitou autenticitou predvádza svoje sólové hity z deviatej dekády z albumov Manic Nirvana a Fate of Nations, ktoré trochu odrážajú energiu z tvorby Zep, ale aj materiál z osemdesiatych rokov, keď mu bolo umožnené nahrávať s tými najlepšími producentmi aj muzikantmi a aj napriek tomu nič z toho nezanechalo takú výraznú stopu ako dosky Zep. Do toho sú implantované aj skladbičky z posledného albumu Band of Joy a k veľkému prekvapeniu chýbajú kompozície z kolaborácie Raising SandAlison Krauss a posledného skvelého Carrie Fire. Aj napriek veľkému časovému rozsahu a rôznym hudobným štýlom, ktorými si Plant za tie roky prešiel, kompilácia vyznieva vskutku exluzívne. Interpretácia je neokázalá, apelatívna, avšak nie prežitá. Plantova tvorba je iná vo všetkých atribútoch: v tempách, frázovaní, dynamike, atmosfére. Nie vždy bola jeho originalita úplne pozitívna, ale vždy rozčerila nudné a stojaté vody a otvorila tak priestor pre diskusiu. Aj tentokrát vyvolá silné emócie, lebo toto dostatočne uspokojí zástancov aj tradičnej country, ale aj rockových fanúšikov a navyše poteší aj každého, kto miluje odkaz konca objavných šesťdesiatok. Takúto tvorbu robí na svete hocikto, ale to by nebol Plant, aby vedome neporušoval zavedené kánony. Svedčí to o jeho vzácnej adaptabilite a muzikantskej otvorenosti. Toto všetko vytvára dohromady úplne inú originálnu hudobnú filozofiu. Poukážem len námatkovo na vynikajúci raritný tradicionál Satan Your Kingdom Must Come Down, zo soundtracku Boss alebo melancholickú, nikdy nevydanú Too Much Alike s naozaj vynikajúcou Patty Griffin.



Robert Plant vystaval tridsaťdielny cyklus ako obrovskú špirálu, v ktorej je cítiť rovnováhu medzi nekompromisnou štýlovosťou, zvoľnenou rockovou melanchóliou a tradičnou melodikou country.

Naviac je treba neustále pripomínať Plantov obrovský vplyv na vnímanie zabudnutých alebo menšinových žánrov mladými ľuďmi...

Proste pomáha sprostredkovať dnešnej hudobnej scéne hudobné dedičstvo v nadčasovej mnohoúrovňovej estetike.

Moje hodnotenie:

Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 1Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 2Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 3Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 4Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 5Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 6Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 7Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 8Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 9Robert Plant si vykopal výberovku (recenzia) - 10