Česká formácia HEFAISTOVA LÝRA ma upútala už svojím prvým albumom, ktorý som si mal možnosť pred časom vypočuť. Keď som sa dozvedel, že svoju novinku Přeludy vydajú pod záštitou Slovak Metal Army, potešil som sa. Bol som veľmi zvedavý, kam kapela svoju osobitú tvorbu druhým albumom posunie. A za necelú polhodinu ma kapela vo ôsmich skladbách presvedčila, že ju posunuli skutočne značne vpred.

Polminútové Intro navodilo ponurú a tajomnú atmosféru. Napätie sršiace z hudby moju zvedavosť ešte umocnil. Gradácia prerástla do titulnej skladby s mohutným nástupom. Šantenie kotlov, gitarové riffy, zmeny rytmu, výrazná basová gitara. To všetko zastrešuje veľmi zrozumiteľný polospev v slohách a zaujímavý refrén s dvojhlasnou harmóniou v speve, ktorá trochu evokuje stredoveké módy. Teda refrén v mojom ponímaní. Neviem, či je možné túto časť skladby nazvať refrénom, keďže sa tu objaví iba jediný raz.

A to isté sa stane aj v piesni Vlčí stisk. Taktiež tu nájdete divoké bicie a refrén azda najmelodickejší a najchytľavejší z celého albumu. Ale len jeden. Inak je táto skladba dosť psychedelická, k čomu prispievajú predovšetkým disharmonické postupy gitár.

V úvode skladby Ve starém mlýně som bol presvedčený, že kapela zaradila na album aj jednu baladu. Ale mýlil som sa. Veľmi ma prekvapilo, keď nastúpili bicie v rytme, aký by sa hodil skôr do skladby od Prodigy. Trochu ma to vyrušilo, ale kapela to zachránila opäť pútavou harmóniou v speve.

Vo viacerých skladbách si určite všimnete výrazné časti a zmeny v rytme a aj v hudbe ako takej. Akoby kapela aj v rámci skladby kolísala medzi žánrami. Nájdete tu ponuré atmosférické aj psychedelické časti. Ale tiež progresívnejšie prvky, typické heavymetalové riffy a aj thrashové divočiny. Všetko sa tu krásne prelína. Platí to najmä o skladbách Kázaní o JonahoviZahrada. Ale podobné prvky môžete cítiť aj v piesňach Předčasný pohřebKrál mor, kde vás navyše očarí vydarená a dosť výrazná basová linka.

Celkovo sa mi páči, že spevákovi rozumieť každé slovko, a tak si človek môže užiť texty, ktoré sú veľmi zaujímavé obsahovo aj rôznorodosťou metafor. Jediné, čo mi na albume prekáža, je zvuk bicích. Napriek tomu, že bubeník hrá skvele, zvuk je tupý, nedotiahnutý a kazí to celkový dojem.

Musím sa priznať, že počúvať a recenzovať niektoré albumy je výzva. A to je super. Tak isto je to aj u tejto kapely. Neviete, čo je sloha, čo je refrén... Ale v konečnom dôsledku je to jedno. Neviete, podľa akého vzorca skladby plynú, ale cítite, že i napriek vymykaniu sa všetkým konvenciám majú niečo spoločné.

Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 1Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 2Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 3Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 4Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 5Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 6Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 7Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 8Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 9Prečo je novinka od kapely Hefaistova Lýra výzvou? (recenzia) - 10