Jeden z posledných januárových dní patril v Bratislave štvorici európskych kapiel NAILED TO OBSCURITY, JINJER, SOILWORK a AMORPHIS. Každá jedna z nich priniesla do hlavného mesta nové skladby a o tom, ako to v spomínaný večer vyzeralo v MMC klube, ste si už mohli prečítať v našej reportáži. Po video rozhovore s frontmanom Soilworku Björnom Stridom, však pre vás máme ďalší, a to práve so „staronovým“ basgitaristom Amorphis Olli-Pekka Lainem.

 

Olli-Pekka sa vrátil do skupiny v roku 2017 po odchode dlhoročného basgitaristu Niclasa Etelävuoriho. Vzhľadom na to, že bol jedným zo zakladajúcich členov kapely, je vďaka jeho návratu zostava Amorphis po pätnástich rokoch s výnimkou speváka opäť pôvodná. Olli-Pekka sa s nami zhováral o novom albume Queen Of Time, popísal spoluprácu s producentom Jensom Bogrenom, prezradil zákulisné pikošky z nahrávania videoklipu ku skladbe Wrong Direction a v závere rozhovoru poskytol cennú radu začínajúcim kapelám. Celý rozhovor si teraz môžete pozrieť na našom YouTube kanáli.

 

Vo videu sú automaticky vložené aj slovenské titulky, no ak sa vám hneď nezobrazia, spustíte ich kliknutím na prvú ikonku v pravom rohu. Krátky úryvok ponúkame aj v písanej forme, viac nájdete vo videu.

 

Ahoj Olli, ako sa máš?

Mám sa fajn, boli sme sa prejsť v Starom meste a je to tam krásne. Teraz len oddychujeme, pripravujeme sa a tešíme sa na šou.

 

Chodíte sem celkom často, boli ste tu pri každom za posledné tri alebo štyri albumy.

Áno, ja som tu však s Amorphis ešte nebol. Chalani však v týchto priestoroch už hrali. Čo dodať, veľmi sa teším, že som tu prvýkrát aj ja. Bude to super.

 

Chcela som sa ťa spýtať, album Queen Of Time vyšiel v máji minulého roku a odvtedy ho vo veľa magazínoch zaradili medzi top 10 najlepších albumov za celý rok. Aký je váš recept na to, byť po toľkých rokoch stále takto relevantný na deathmetalovej scéne?

Dobrá otázka. Myslím, že najkľúčovejšie je zostať otvorený rôznym hudobným štýlom, neustále sa učiť o hudbe a, samozrejme, sme naposledy mali výborný produkčný tím, Jensa Bogrena, dobrých skladateľov... Po poslednom turné sme naozaj tvrdo makali na úpravách. Mali sme asi dva mesiace iba na to, aby sme si prešli všetky skladby a celý materiál a pri rozhodovaní o tom, aké skladby skončia na albume, sme boli dosť prísni. Takto to v Amorphis bolo vždy. Pokiaľ išlo o materiál, už v 90. rokoch sme boli na seba dosť tvrdí. Aj keď sme niečo skúšali len doma. Predtým, ako sme to predstavili ostatným, sme si chceli byť istí, že si za tým nakoniec budeme stáť. Myslím, že to by bol ten základný recept.

 

Aj zvuk je na albume bohatší ako kedykoľvek predtým, ako si už spomenul, so všetkou inštrumentálnosťou a melódiami. Chceli by ste sa týmto smerom uberať aj naďalej?

Uvidíme. Je to súčasťou tejto kapely, že skúšame nové veci a tak to bolo od prvého dňa. Myslím, že s tým budeme pokračovať aj naďalej, ale keďže sme už takéto orchestrálnejšie veci vyskúšali (zbory a podobne), možno nabudúce vyskúšame aj niečo iné. Zdá sa, že je to dnes akýsi trend, že metalové kapely flirtujú s orchestrálnymi prvkami, pretože je to viac-menej jednoduchá vec, ktorú môžeš skúšať aj u seba doma vo svojom štúdiu. Na sampleri si vieš vymyslieť obrovské úpravy pre sláčikové aj dychové nástroje, čokoľvek. Zvuk je vďaka tomu, samozrejme, bombastickejší, ale to, ako som už spomenul, sme robili už od začiatku. Ešte aj keď sme vydávali prvé demo, ktoré bolo čistý death metal, mali sme tam klávesy. Takže to pre nás nakoniec nie je nič nové. Tie budeme pravdepodobne používať aj v budúcnosti, ale som veľmi rád, že to Jens urobil v takom štýle a takým spôsobom, že nepokazil celý obraz tak, že by boli zbory úplne všade, ako tomu je pri iných kapelách.