V dnešnej dobe už nie je problém vytvoriť pútavú grafiku. Napriek tomu túto stránku stále niektoré kapely pri vydávaní albumov dosť zanedbávajú. Keď vás však upúta CD už na prvý pohľad svojím obalom, vkladáte ho do prehrávača predsa len o čosi nadšenejšie. Presne takéto pocity som mal pri albume Sanctuary od českých END OF SCREAM. Z ich intergalakticko-postapokalyptickej grafiky srší nádej. A pokiaľ prežívate takéto pocity a zážitky už pri pohľade na obal, čo potom hudba?

End Of Scream sú výnimočnou kapelou. Klasickú metalovú zostavu a sample namiesto spevu doplnili dvojicou huslí. Poviete si, že inštrumentálne kapely sú nuda a nebavia vás? Ja mávam pri väčšine čisto inštrumentálnych projektov podobné pocity. Ale tomuto by ste skutočne mali dať šancu.

Už úvodná The Lost World znie ako úvod do metalovej opery. Symfonický orchester, zborové vokály. Veľkolepá atmosféra. The Lost World by bola bez pochýb dokonalým soundtrackom. Teraz už môžete vhupnúť priamo do deja albumu. Bicie, gitary... a husle! Opakujúce sa témy v rôznych variáciách dokonale nahrádzajú refrény. Basové sólo ma príjemne prekvapilo a v opisovanej In The Storm si vás určite získa aj zvuk klavíra, ktorý celej piesni dodáva na teatrálnosti.

Za povšimnutie stojí aj klavírne sólo s podmanivým zvukom v No Return. Husle dodávajú skladbe na postupnej gradácii a všetko vyvrcholí v záverečnom tvrdom gitarovom riffe. Klavír znie ešte v úvode Danger. Táto disponuje vydarenou harmóniou a podobne ako No Return aj rytmickými riffmi, nad ktorými husľové duo píše svoj vlastný príbeh.

Energický riff, rytmicky spoločný pre husle, gitary aj bicie vás určite upúta v piesni Survive, kde postupne vyklíči z baladického úvodu. Najviac ma ale na albume fascinuje spojenie klasických (podľa mňa predovšetkým barokových a stredovekých) nuáns s tvrdou rockovou muzikou. Stredoveký folk otvára skladbu Escape, no s nástupom zvyšku kapely sa mení aj hudobný materiál. Miernejšie časti sa striedajú s rytmickými, priamočiare s progresívnymi a poslucháča upútajú aj rôzne techniky hry na husle. Podobné hudobné vážky si určite všimnete aj v skladbe Meander, ktorá začína v miernejšom tempe a čistými gitarami. A napokon klasická hudba preráža počas celého trvania Hide aj napriek tvrdým riffom a šantiacim bicím.

Zo spomínaných výraznejších znakov sa ešte raz chóry objavia v Lost a zaznie tu aj ďalšie basové sólo. Dokonalou rekapituláciou tohto hudobného veľdiela je ale záverečná The Sanctuary. Zaznejú široké zvuky orchestra s prerážajúcim klavírom. Zaznejú vplyvy klasickej hudby a aj nefalšované metalové riffy. Dokonca sa v jednom momente objaví aj takmer kabaretný hudobný materiál. A po celý čas sa nad tým všetkým ľahúčko vznášajú husle.

Musím sa priznať, že pri tomto albume som sa nenudil ani jedinú sekundu. Očarila ma jeho hudobná majestátnosť a veľkoleposť a absenciu spevu som si neuvedomil ani jediný raz. Práve naopak. Pri každej zo skladieb som mal zimomriavky a po vypočutí celého albumu Sanctuary som si povedal, že túto kapelu túžim zažiť naživo. Pokiaľ máte radi rock, ale vypočujete si radi aj Vivaldiho, tak túto kapelu budete milovať.

Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 1Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 2Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 3Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 4Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 5Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 6Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 7Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 8Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 9Od klasiky po metal v každej skladbe End Of Scream? (recenzia) - 10