V živote by som nepovedal, že na albume FREEDOM CALL ma budú najviac baviť šľapavé veci. Ale pekne poporiadku. S principálmi do absurdna potiahnutého power metalu mám ambivalentný vzťah. Kým prvé tri albumy považujem za absolútnu klasiku žánru, obdobie začínajúce albumom The Circle Of Life (2005) sa nieslo skôr v mene zúfalej skladateľskej impotencie. Plamienok nádeje zažal na pomery kapely neobvykle temný zásek Legend Of The Shadowking (2010) obsahujúci zopár úžasných atmosferických skladieb, no keď ani Land Of The Crimson Dawn (2012) mi nedoprialo ten slastný bezstarostný pocit pohody, aký zažívam pri hymnách typu Warriors, Rise Up alebo Tears Are Falling, v podstate som túto formáciu, s výnimkou zverejnených, väčšinou dosť slabých singlov prestal sledovať.

Majú Chris Bay a spol. vôbec snahu posúvať niekam svoj hudobný výraz? Nestratia takouto snahou viac ako získajú? A majú ešte vôbec so svojím happy metalom čo ponúknuť súčasnému poslucháčovi, ktorý nepatrí do armády ich lojálnych fanúšikov? Tieto otázky sú pri tak bohatej diskografii namieste, no nový album s príšerne siláckym názvom M.E.T.A.L. (podľa promo textu ironickým, len čo je pravda) ich zodpovedá iba čiastočne.

Kameňom úrazu celej nahrávky sú totiž práve skladby, v ktorých sa táto vysmiata partia snaží najviac priblížiť k tomu, čo sa dá nazvať ako „tradičný Freedom Call“. Úvodný song a zároveň prvý singel 111 – The Number Of The Angels je veselý, melodický a chytľavý. Zároveň však vietravý, prvoplánový a tak nejak bez energie. A to isté sa dá povedať prakticky o skoro každej skladbe s durovým motívom na M.E.T.A.L.. A že ich je požehnane.

Ace Of The Unicorn je nový vrchol nevkusu a zároveň fyzikálny paradox. Skladba s dĺžkou cca tri a pol minúty bola zbúchaná snáď za tridsať sekúnd. Toto Chris nemôže myslieť vážne. Samohrajkový klávesový „nápad“ s tým najotravnejším zvukom, aký si viete predstaviť, by sa hodil maximálne tak do Spievankova, ale určite nie na album kapely, ktorá sa nám stoj čo stoj snaží v každom druhom texte dokázať, že je metalová. Primitívny refrén s akože originálnymi odkazmi na staršie skladby namiesto (zrejme) zamýšľanej nostalgie vyvoláva maximálne tak kyslý úsmev a pocit trápnosti. Uf. Ešteže ide o najkratšiu vec.

Našťastie, po tomto pekle, ku ktorému smelo môžeme prirátať aj strááášne heavy titulný song, sa to všetko vráti na úroveň počúvateľnosti. Čo počúvateľnosti, ono vám to konečne začína byť naozaj zábava! Sail Away je môj favorit vzdialene pripomínajúci Tears Of Babylon. Bohaté aranžmány, cválajúce tempo a skvelý refrén vás nútia dať si pásku na oko, na hlavu trojcípy klobúk, na rameno drzého papagája a vyraziť v ústrety námorným dobrodružstvám. Druhá strednotempá pieseň platne One Step Into Wonderland je síce taktiež veselá až-až, ale ten AOR feeling je taký nákazlivý, že v tomto prípade to chalanom žeriem aj s navijakom. Tak nejak by zneli Journey, keby sa rozhodli pričuchnúť si k metalu.

Freedom Call však nie sú len presladený pop s gitarami. Oni keď chcú, tak sa vedia vytiahnuť aj ku skutočným power/speedovým opusom ako Days Of Glory. Čuduj sa svete, je to molová skladba. Aj všetky nasledujúce (refrény sa nerátajú, predsa len sa stále bavíme o Freedom Call). A všetky sú skvelé.

Čo z toho vyplýva? Že toto kvarteto by mohlo, obrazne povedané, prestať sa kŕčovito vyškierať za každú cenu a svoje americké úsmevy ukázať len tam, kde sa motá silný hudobný nápad. Vtedy je to ozajstné žrádlo a aj páni jednoznačne dokazujú, že patria medzi užšiu melodickú špičku metalového žánru. Skrátka to chce byť viac heavy než happy.

Keď to zhrniem, tak Freedom Call na novom albume predviedli svoj štandard. Zhruba polovica skladieb je vynikajúca, štvrtina celkom OK a štvrtina na facku. Či je to dosť na to, aby ste albumu dali šancu, je už vaša vec. Vrchol tvorby sa nekoná, našťastie, nejde ani o nejaký boľavý pád na hubu.

Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 1Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 2Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 3Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 4Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 5Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 6Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 7Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 8Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 9Ocitli sa Freedom Call v slepej uličke? (recenzia) - 10