Ani nie mesiac pred slovenskou zastávkou gigantov NIGHTWISH v Bratislave ohlásil organizátor vypredané. Niet najmenších pochýb, že oslava dvadsiateho výročia kapely bude u nás jedným z koncertov roka. Čas sa kráti a keďže ani my sa už nevieme dočkať nablýskanej produkcie jednej z najpopulárnejších metalových kapiel, rozhodli sme sa, že sa trošku vrátime do minulosti a v dvoch častiach si pripomenieme všetkých osem štúdiových albumov, ktorými Nightwish navždy zmenili hudobnú mapu metalu.


Angels Fall First

Bolo leto roku 1996 a pri táboráku sedela skupina kamarátov. Sedel tam aj ambiciózny Tuomas Holopainen, ktorý si počas príjemného večera zaumienil, že založí kapelu. Nie však hocijakú. Podujal sa rozčeriť vlny heavy metalu prostredníctvom anjelskeho hlasu bývalej spolužiačky Tarje Turunen. Z akustického projektu tak vzniklo demo, ktoré plánoval Holopainen rozoslať po vydavateľstvách. Jednému z nich (Spinefarm) sa skladby tak zapáčili, že sa ich rozhodli bez ďalších úprav vydať ako prvý štúdiový počin fínskej zostavy. Angels Fall First je dodnes jediným albumom, kde okrem Tarje spieva aj Tuomas, a to v piesni The Carpenter. Medzi skladby, ktoré definovali ďalšiu kapitolu začínajúcich hviezd, vyberáme ešte Elvenpath či Astral Romance.

spustiť videospustiť video

Oceanborn

Po fiasku s prvým albumom, kedy sa skladby vydali v demo verzii, si Tuomas dal obzvlášť záležať, aby sa ďalšia radovka dostala k poslucháčom v čo najlepšej forme. A dobre urobil. Oceanborn sa pre Nightwish stal prelomovou nahrávkou. Akustické pasáže zmizli a rýchlejšie skladby s klávesovými či gitarovými vyhrávkami dostali bombastickejší nádych. Holopainen sa neskôr priznal, že v čase, keď skladal piesne na album, mu boli veľkou inšpiráciou najmä powermetaloví krajania Stratovarius.

 

Textovo sa skupina naďalej pridŕžala fantazijných a náboženských tém. Napriek tomu album obsahuje aj dve prekvapenia vo forme hrubších vokálov Tapia Wisku (Sethian, ex-Finntroll) v skladbách The Pharaoh Sails To OrionDevil And The Deep Dark Ocean. Ako čerešničku na torte sa kapela v roku 1999, dvanásť mesiacov po vydaní prvej verzie dosky, rozhodla pridať k pôvodným desiatim skladbám ešte jednu – Sleeping Sun, ktorú Holopainen venoval zatmeniu slnku, ktoré v tom čase sledovali azda všetci obyvatelia Európy.

spustiť videospustiť video

Wishmaster

Tretia štúdiovka, ktorá skupinu v rodnom Fínsku veľmi rýchlo vykatapultovala na prvé miesto v predajných rebríčkoch, uzrela svetlo sveta v máji 2000. Na rozdiel od svojho predchodcu sa až tak nesústredí na rýchlosť, ale uprednostňuje dôraz na melódie a atmosféru. Pri počúvaní jednotlivých skladieb sa fanúšikovia presúvajú fantazijnými svetmi J. R. R. Tolkiena či univerza Dragonlance, pričom z rovnomennej nahrávky Wishmaster sa stáva všeobecne známa poznávacia značka kapely.

 

Skladateľské schopnosti Tuomasa Holopainena rýchlo dozrievajú, čoho výsledkom je jedenásť powermetalových piesní a všetky s veľkým singlovým potenciálom. Zaujímavosťou je, že práve na tomto albume sa kapela rozhodla vôbec prvýkrát zaradiť najdlhšiu skladbu z celej nahrávky na záver dosky. Fantasmic je Holopainenovou poctou Waltovi Disneymu, no, bohužiaľ, dodnes ju skupina na žiadnom koncerte neodohrala celú.

spustiť videospustiť video

Century Child

Ďalšou nahrávkou nového milénia bola Century Child, na ktorej sa Nightwish posunuli zase o krok vpred k ešte väčšej pompéznosti, keďže Holopainen začal pri nahrávaní spolupracovať so symfonickými orchestrami nielen doma vo Fínsku, ale aj vo Veľkej Británii. Vďaka živému orchestru si konečne mohol dovoliť do skladieb zakomponovať viac hudobných nástrojov. Okrem toho sa však od roku 2002 ku kapele pridáva aj súčasný basgitarista Marco Hietala, ktorý nový repertoár albumu obohacuje aj o svoj podmanivý vokál. Už dve hodiny po vydaní získala doska Century Child vo Fínsku zlato a single Ever DreamBless The Child sa vyšplhali na prvé miesta hitparád. Okrem nich sa však na albume nachádza aj cover verzia titulnej piesne z muzikálu Fantóm Opery od Andrewa LLoyda Webbera.

spustiť videospustiť video