TIP REDAKCIE: Hudobné nástroje, zvuková technika a príslušenstvo od TOP značiek

Návrat ku koreňom

V modernej hudobnej histórii sa rock začal formovať pred polovicou 20. storočia z bluesu, jazzu a iných žánrov, neskôr nejakí odvážlivci znižovali závažíčko na metronóme nižšie, pridávali volume, zdvojnásobovali (aj dvakrát po sebe) počet nôt na dobu aj objem sady bicích a rock ‘n roll-om sme len tak presvišťali až k metalu. Obrovskú zásluhu vo vývoji nesie George Beauchamp a Adolph Rickenbacker, ktorí v 30. rokoch položili základ pre veľkovýrobu elektrických gitár (a tiež gitarových zosilňovačov), odkiaľ sa najlepšie odrazili Gibson Guitar Corporation, Epiphone Company, Leo Fender. Nasledoval obrovský rozmach v kompozíciách a čo sa dialo následne, keď hudobníci pochopili nové možnosti, už každý minimálne tuší, ale to nie je predmetom tohto textu.

Rád by som položil hypotetickú otázku, ako mohla znieť tvorba skladateľov od barokových mágov Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiho, cez klasicizmus Mozarta, skorého romantizmu v podaní Beethovena až po klasickú tvorbu Rachmaninova a avandgardu Chačaturjana v minulom storočí, ak by títo umelci mali (zjednodušene) prístup k meničom chvenia strún na chvenie reproduktorových membrán.

Hranica medzi vážnou hudbou a rockom/metalom je totiž oveľa tenšia, ako sa na prvý pohľad zdá. Spomedzi množstva známych hudobníkov, ktorých očarila a zanechala stopy na ich spôsobe hry „klasika“, uvediem mená Ritchie Blackmore (Deep Purple, Rainbow, Blackmore’s Night), Jon Lord (Deep Purple), Randy Rhoads (Ozzy Osbourne, Quiet Riot), Uli Jon Roth (Scorpions, Electric Sun), Yngwie Malmsteen, Michael Romeo (Symphony X, Ayeron, Redemption), Michael Angelo Batio (Nitro, Holland), Tony MacAlpine (Planet X), Cliff Burton (Metallica) a ďalší, ktorí ovplyvnili iných atď.

Prosím, uložte sa pohodlne a vychutnajte si výber nesmrteľných diel v modernom šate, od jemných romantických partov Vltavy Bedřicha Smetanu z rúk gitaristu kapely Accept (jeden z najlepších rockových slaďákov, podľa mňa) po hopsavé rytmy Šabľového tanca Arama Chačaturjana, ktorého námet si požičala kapela Skyclad.

Antonio Vivaldi – The Four Seasons (Summer Theme) – CHILDREN OF BODOM:

Johann Sebastian Bach – Toccata e Fugue – ANTONIO MAZZEO:

Johannes Brahms – Hungarian Dance No. 5 – SEREE LEE:

Niccolò Paganini – Caprice no. 24 – CHRIS BARKER:

Ludvig van Beethoven – 5th Symphony – HS LEE:

Wolfgang Amadeus Mozart – Turkish March – DANIEL TIDWELL:

Sergei Rachmaninov – C# Minor Prelude – MARK KLETT:

Bedřich Smetana – Vltava – WOLF HOFFMANN:

https://youtube.com/watch?v=RBZFWEFsVB8

Franz Schubert – Death And The Maiden – ERNESTO SCHNACK:

Nikolai Rimsky-Korsakov – Flight of the Bumble Bee – LUIS MORENO:

Aram Khachaturian – Sabre Dance – SKYCLAD:

https://youtube.com/watch?v=tXjK_q4zwww

BONUS je mimoriadne odlišný od predchádzajúcich ukážok, keďže ide o prerábku „mladučkej“, 27-ročnej songy, a naviac tým, že Van Canto pri nahrávaní potrebujú iba bicie a niekoľko mikrofónov. Podstata je však rovnaká, ide o úžasnú hudbu spravenú úplne inak, ako si jej pôvodní tvorcovia vedeli predstaviť:

Metallica – Master of Puppets – VAN CANTO:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *