Sú späť. Moravskí MELANCHOLY PESSIMISM, odpočívajúci od vydania svojej šiestej štúdiovky, sa vrátili na scénu. Šepká sa, že pripravujú aj albumovú novinku. Najskôr sa ale očividne chceli fanúšikom pripomenúť a získať na konto aj nejakých nových. Okrem koncertovania totiž vydali ich prvé a šieste (teda doposiaľ posledné) CD ako dvojalbum u Immortal Souls Production.

Ako debut Recompense To Saints z roku 1996, tak aj najnovšiu dosku End Of Vermin Nations z roku 2010 pôvodne vydali Metal Age Productions. Teraz však prichádzajú v staro-novej podobe ako kompilácia. Kým debut zostal nezmenený, na druhú dosku pribudli dva bonusy. Tie a pekný spoločný obal so slipcaseom sú ale všetkým, čo sa zmenilo. Nečakajte žiadne remastre, iba poctivý oldschoolový death metal tak trochu reznutý grindom.

Obšírne recenzie sú pri týchto dvoch albumoch asi zbytočné. No keď ich kapela vydala spoločne, stali sa akýmisi míľnikmi ich hudobnej kariéry. Preto to ihneď človeka tlačí porovnávať. Začneme asi tým, čo sa od death-grindu čaká. Rýchla paľba bicích, rýchle gitary, tvrdá muzika a neutíchajúci growl. Áno, takéto skladby nájdete na oboch doskách. Puddles Of Blood, Old Age, Christians Totality, End Of Vermin Nations a podobne. Na prvej fošni ich je podľa mňa o čosi viac než na tej druhej.

Čo ma ale u tejto deathmetalovej formácie zaujalo, boli prepracované a melodicky zaujímavé gitary. Pútavé vyhrávky a hru s gitarovými zvukmi nájdete už na debute. Spomeňme Games Of Death, na rok 1996 veľmi moderne znejúcu skladbu Performer s vyslovene heavymetalovým sólom či arpegia a neoklasicistické gitarové vypletačky v inštrumentálke War Of Gods.

Podobné skladby sa nájdu aj na End Of Vermin Nations. Rytmicky zaujímavá skladba s heavy riffom Blind For Faith, moderne znejúci riff a sample v Modern Stabbing Culture či crossoverovo znejúce gitary v titulnej End Of Vermin Nations. Očarujúce je aj to, ako sa pokojný úvod skladby Malediction Hero postupne plynulo mení na napätie, disharmóniu a chaos.

Čo sa týka zvuku, asi netreba zvlášť vysvetľovať, že vzhľadom na štrnásťročný rozdiel medzi vydaním jednotlivých albumov, ho má Recompense To Saints oveľa nekonkrétnejší. Odráža sa to hlavne na gitarách, rytmičáku a čineloch. Zmenu som postrehol aj v speve. Growl ostal, ale kým na prvej doske znel napríklad v piesni Promise Land ukričaný naliehavý až zúfalý vokál, tak napríklad v Cunning Psychological Manipulation na novšom albume growlu kontruje klasický scream. V skladbách Spinning Circle Of The Sport Idnustry, Selfish Politicians Intention a Cunning Psychological Manipulation sa objavuje ale aj iný druh vokálu. Je viac kričaný než screamovaný a navodzuje akúsi punkovejšiu atmosféru.

Obe platne otvára zaujímavé intro. Kým na debute ide skôr o akýsi druh operného zboru sprevádzaného symfonickým orchestrom, na druhom albume ma absolútne odrovnala moravská cimbalová muzika. V oboch prípadoch sa ale po minúte skladby In The Dust aj Soul Parasities zmenia na deathmetalovú divočinu. Ľudová téma z piesne Soul Parasities sa vrátila aj na konci dosky v skladbe Get Off Bastard, ktorá je asi najpomalšia a najmiernejšia z celého dvojalbumu. Ale téma folklóru sa objavila aj na debute, a to rovno v titulnej piesni Recompense Of Saints. Vybrnkávanie na akustických gitarách dopĺňa hra na píšťalku. Aj táto skladba je celá v miernejšom tempe a za growlom znejú melodické vokály.

Album End Of Vermin Nations bol tento raz obohatený o dva bonusy. Kým Cesta do hoven znie ako zle odspievaná country-folková paródia na Čechomor, Brother In Grind (Tribute To Obscene Exteme Fest) je čistokrvná brutalita od prvého tónu až po ten posledný.

Priznám sa, že o kapele Melnacholy Pessimism som počul tento rok prvý raz a až teraz som ich začal vnímať. A myslím, že nebudem jediný. To je dôkaz toho, že vydanie takejto kompilácie nebolo na škodu. Páni ukázali, aký pokrok spravili medzi vydaním týchto dvoch albumov a že ich death metal má hlavu a pätu. Nájdu si v ňom to svoje fanúšikovia extrémnejších žánrov, ako je grind, ale aj zarytí hľadači melodiky a kvalitných hudobných myšlienok. Dúfam, že v tomto trende budú pokračovať aj pri tvorení svojej albumovej novinky.

Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 1Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 2Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 3Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 4Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 5Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 6Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 7Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 8Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 9Nakoľko cítiť štrnásťročný posun v tvorbe Melancholy Pessimism? (recenzia) - 10