Trivium na stredovekých univerzitách zahrňovalo tri oblasti, ktoré sa vyučovali ako prvé: gramatika, logika a rétorika - základné predmety siedmych slobodných umeleckých smerov. Trivium je aj pomenovanie synchrónnej šifry a nakoniec Trivium je aj názov metalovej bandy z floridského Orlanda a o tej a o ich najnovšom opuse bude v najbližších riadkoch reč.

Ich deviaty doskový zásek o mŕtvych mužoch, ktorí rozprávajú, je plný zgroovovaného, thrashoidného heavy/metal/coreu, ktorý kombinuje ich všetky doterajšie znaky z predchádzajúcich albumov, či tridsiatich siedmich singloch alebo dvadsiatich siedmich videoklipoch. Ich skladba “Into The Mouth of Hell We March” sa dokonca objavila na soundtracku videohry Madden NFL 09… Ale dosť bolo predslovu, ďalej bude sa bude už pokračovať výlučne len na vlnách nového albumu.

Celé to pripadá, ako keby sa táto floridská kapelka stále nevedela rozhodnúť, ktorým štýlovým smerom sa chce uberať. Každým albumom zabŕdnu viac či menej do nejakého subžánru agresívneho metalu a nie a nie prísť na to, ktorý je ten pravý orechový. Aj teraz tento nenápadný orlandský kvartet stojí nerozhodne na pomyselnom trojcestí, raz urobiac krok smerom k metalcoreovej metropole, inokedy sa rozbehnúc po hrboľatej thrashoidnej cestičke, ktorá sa po pár tónoch či akordoch mení na moderný zgroovovaný metal a nakoniec ich zaujme aj klasický heavík. Isteže, žánrová uniformita so sebou prináša šablónovitosť a jednotvárnosť, ale jednotlivé, svojimi ústrednými skladateľskými nápadmi ľahko nadpriemerné skladby skutočne zaostávajú za vynikajúcim Shogunom alebo heavymetalovou križiackou výpravou. Najnovším opusom odhalili svoj talent eklekticky pospájať už nimi vymyslené postupy a prvky do materiálu, kde nanovo formujú funkciu svojej hudby, čiastočne menia nástrojovú štylizáciu v prospech kompaktného zvukového celku, rozšírili výber harmonických prostriedkov a čiastočne zmenili aj postoj k zákonom hudobnej formy. Všetky tieto momenty sa ukážu až v tretej šesť a pol minútovej pomyselnej trojdielnej kompozícii a prvého singlu „Catastrophist", ktorej dlhý jednoliaty úvod má usadené stredné tempo, odkazujúce na stonesourský rukopis. V prvej časti pekný refrén, čistý vokál definuje túto skladbu ako heavymetalovú serenádu, ktorá až po necelých troch minútach prechádza do druhej, temne beštiálnej inštrumentálnej vety so zvláštnymi, ale úžasnými sólovými výpadmi. Tri a pol minúty fakt krutej pasáže, ktorá sa vlečie po zasratej zemi ako ranené zviera zvierajúce v papuli odhryznutý pahýľ agresora. Záverečné „grand finale“ je prakticky repetíciou úvodnej časti s vrcholiacim katastrofickým otáznikom. Avšak Trivium od začiatku klame telom, lebo album začína krátkou, len stodvadsať sekundovou riffovačkou „IX“, ktorou ukazujú návrat ku svojim koreňom a čiastočne v tom pokračujú aj v ďalšej titulnej „What The Dead Men Say“. Tá „introidná“ prvá sa rozvinie z príjemného beglajtového vstupu do ohromného thrashového riffu, ktorý sa perfektne hodí ako „otvárač“ tohto očakávaného albumu. A práve tento riff famózne uvádza nasledujúcu kompozíciu, inšpirovanú sci-fi novelou amerického spisovateľa Philipa k.Dicka, ktorá sa správa ako hrozivý tvor, ktorého Matt Heafy&spol. cielene vyšľachtili z prvkov „secondu“ Ascendancy a postupov či komplikovanosti ich postulátu Shogun. Tretí singel „Amongst The Shadows & The Stones" sa objavil až v polovici apríla a dával tušiť, že Trivium stále pokračujú v hľadaní svojho definitívneho výrazu a tentokrát je to viac o vyváženom pomere heavy metalu a metalcoreu, do ktorého len tu a tam primixovali tvrdšie prvky moderného groove metalu a dokonca postupy klasického hard-rocku. Do lepšieho svetla to celé stavajú jednak pomerne svieže melodické motívy, jednak dravosť a dokonca ani po textovej stránke to väčšinou nie je taký “průšvih“, ako by sa človek obával. Krutý riff, hrdelný chropot striedajúci sa s príjemným čistým vokálom, rýchle tempo, časté brejky doplnené prekrásnym doslova a do písmena klasickým heavymetalovým sólom. Čisté bláznovstvo... skvelé. Treba sa však vrátiť k zaujímavej „Bleed Into Me“, ktorá potvrdzuje ďalší charakteristický rys tohto zaujímavého zoskupenia, a to – veľmi vyvážené prepojenie kompozičného rácia s invenciou a emócie s veľkou hudobnou predstavivosťou. Heafy tu skvelo predvádza svoj vokál s dospeláckym zafarbením a úprimnou naliehavosťou. Ďalšou devízou tejto skladby ako aj kúsku „Scattering The Ashes“ je výrazný prínos basáka Paula Gregoletta a jeho robustný úvod a ľahké plávanie vo vodách hard-rocku a bluesu, len v sofistikovanejšej a modernejšej forme. Aj ďalšie kúsky sú v niečom zaujímavé ako táto vydarená skladbička, ale aj tak nejde o počin hodný desiatich bodov. Predsa len tomu niečo chýba, ale na druhej strane je to doska, ktorá vám namrzne ako sopeľ pod nosom. „The Defiant“ pripomenie vydarený album Vengeance Falls a „Bending The Arc To Fear“ je klasická kovovo-coreová pecka, ktorá sa výborne bude vynímať na koncertnom playliste. „The Ones We Leave Behind“ sa už nesie v ľahko predvídateľnom thrash/metalcoreovom opare, aký nemal chýbať na žiadnej headbangerskej žúrke. A to nádherné sólo!... Je to ako Ascendancy zbavený mladíckej neskúsenosti, ako The Crusade ukrátený o klasické heavymetalové klišé a ako Shogun doplnený o zgroovované momenty.

Každopádne v tomto prípade platí, že kolízie „niečo som čakal vs. niečo som dostal“ bývajú poriadne tvrdé. Matt Heafy&spol. rany fanúšikom dávkujú po troškách. Takže?... po niekoľkých vnemoch sa dá očakávať, že What the Dead Men Say si obľúbia hlavne tí, ktorí sa s chuťou mazlia so súčasným heavy/metalcoreovým šialenstvom. Juchúúúú...

Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 1Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 2Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 3Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 4Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 5Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 6Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 7Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 8Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 9Mŕtvi muži Trivium sa rozhovorili (recenzia) - 10