Sludge a post-metal nemajú v našej krajine veľkú tradíciu. Prísť na domácu scénu s niečím novým alebo niečím, čoho je žalostne málo, je celkom slušná odvaha. Keď k tomu pripojíte čisto inštrumentálnu tvorbu a prívlastok, ktorý jej samotná kapela dala – thinking man´s metal – sú len dve možnosti. Niektorí kapelu ihneď zatratia a tí múdrejší nemeškajú a dychtivo otvárajú náruč zádumčivej muzike, ktorá im beží naproti priamo z nástrojov a duší kapely JÓB.

Debutové EP dostalo nie príliš výpovedný názov MMXIX. O to väčšiu výpovednú hodnotu má však trojica skladieb, ktoré na ňom nájdete. V úvode prvej piesne Mlčanie sa poslucháčovi prihovára múdrosť a skromnosť šedín. Ľudia, ktorí už prežili svoje, rozprávajú o tom, čo má v živote cenu. Ich odpovede čarovne odrážajú názov skladby a navodzujú silnú atmosféru. Gitarový zvuk dofarbený slákom v pozadí navyše privodia človeku zimomriavky.

Je ťažké hodnotiť každú zo skladieb osve. Aj tak by som asi pri všetkých použil veľmi podobné superlatívy. Je zjavné, že v pomalých častiach má všetko svoje pravé miesto. Nenápadná, ale citeľná basa dopĺňa prelínajúce sa melódie gitár a bicie všetkému dávajú život. V piesni Tak ešte ďalší október sa objaví aj tvrdšia metalová pasáž s hutným, ale stále príjemným zvukom.

Či už ide o Mlčanie, Jób alebo Tak ešte ďalší október, každá z týchto skladieb je úžasne jednoliata, ale nie jednotvárna. Mlčanie má osem minút, no ani raz som nepocítil potrebu prepnúť v určitej pasáži na inú pieseň. Práve naopak. Nadšene som si ju púšťal zas a zas. Skladby sú priamočiare a zároveň progresívne. Zasnené a zároveň prítomné.

Jób si nasadili latku naozaj vysoko. Toto EP je predovšetkým svojím zvukom naozaj na svetovej úrovni. A to ako ich výberom, tak aj farebnosťou, mixom a masteringom. A na záver sa skúste zamyslieť. Cítili ste už z inštrumentálneho albumu úprimnosť, skromnosť a ľudskosť? Mne sa to pri MMXIX od kapely Jób stalo po prvý raz. A za túto skúsenosť som im nesmierne vďačný.

Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 1Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 2Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 3Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 4Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 5Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 6Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 7Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 8Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 9Môže hudba niesť ľudské vlastnosti? (recenzia) - 10