ETTERNA. Power/progmetalová kapela, ktorá vznikla v roku 2016, no pre mňa sa koncom minulého roka objavila ako blesk z jasného neba, len tak odnikiaľ s krstom svojej debutovej dosky Chaotic vychádzajúcej pod štítkom Sliptrick Records. A zjavenie to bolo doslova, pretože dielo trvajúce necelých päťdesiat minút ma oslovilo už introm s veľkolepým názvom The Grand Opening.

Druhý akord nadväzoval na prvý v ľahkej disharmónii a tie ďalšie prešli do orientálnejšej atmosféry. Veľmi príjemný zvuk akustickej gitary pretrval až do úvodu nasledujúcej Swan, kde sa pridali pochodové bicie. Pri nástupe tvrdších riffov elektrických gitár som si hneď povedal, že toto smrdí presne tým stráviteľne kvalitným progresivom, ktorý mám rád. Dlhšie heavymetalové gitarové sólo ma v tom len utvrdilo.

A priamo na tomto mieste musím pochváliť speváka. Skvelá farba naberajúca pri dlhších tónoch správny drive a kvalitná práca s hlasom, ktorý vyniká v pútavých melódiách. Najviac mi sadla práve tá v skladbe s latinským názvom Secreto en Fragopolis. V tejto piesni sa objavuje aj growl. Zaujalo ma, ako ho šikovne kapela podfarbila melodickou gitarou, ktorá ho však rytmicky nekopíruje a nevytvára tak ilúziu jeho melodickosti. Na konci albumu nájdete aj radio edit tejto skladby.

Spomínaná latinčina zaznie na albume opäť. Tento raz v tajomnom zborovom speve v úvode energickej skladby Before Our Lives, ktorá sa stala pre mňa z celého albumu rytmicky najviac zaujímavá. Kým sme ale pri speve, treba spomenúť pieseň This Moment, kde funguje skvele symbióza medzi melodickým spevom a growlom v pozadí. Navyše poslucháča určite upúta aj rytmicko-harmonický zvrat ku koncu piesne a krátky sólový predel, kde aranžmán nechal vystúpiť do popredia basovú gitaru.

Miernejším úvodom a čistejším gitarovým zvukom klame My Guidance Home, no náhly zvrat zmení celú skladbu v mihu oka na ďalší tvrdý kúsok. Spev v slohách v kombinácii s gitarovými vyhrávkami mi tu však z nejakého dôvodu dokopy vôbec nerezonujú. Akustické gitary znejú aj v piesni Betrayed Love, od ktorej som čakal už po prečítaní názvu baladickú podobu. A nesklamala. Nesie sa v miernejšom tempe s malou zmenou charakteru a zrýchlením pred gitarovým sólom.

Medzi tvrdšie skladby by sa dali ešte zaradiť The Independent Dreamland s priamočiarejším rytmom, Demon, ale predovšetkým od prvej sekundy najtvrdšia pieseň z albumu Desert Ruins. Scream a melodický spev s oveľa väčšou dávkou driveu. Divoký dvojkopák ženie dopredu melodickejšie časti. Určite najživelnejší kúsok z celej dosky. Ale živelným by sa dal nazvať celý album.

Muzika kapely Etterna je mladistvá, svieža a moderná, no napriek tomu vyzretá, prepracovaná do detailov a nesie ten správny náboj progresívnosti. Ničoho nie je veľa a ničoho málo. Gitarové sóla sú navyše veľmi rozmanité, čo sa u kapiel často nevidí. Kým v jednej skladbe znie sólo heavymetalovo, v ďalšej znie speedmetalovo, inde klasicky, potom progresívne či orientálne. Ak ste si ešte dosku Chaotic nepustili, mali by ste tak čím skôr urobiť. Pre mňa sa tento album stal azda najväčším prekvapením a bez pochýb by mohol konkurovať mnohým kapelám svetovej scény.

Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 1Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 2Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 3Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 4Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 5Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 6Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 7Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 8Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 9Môže byť album Chaotic mladistvý aj vyzretý zároveň? (recenzia) - 10