Nemeckých pracantov BRAINSTORM sa jednoducho nedá nemať rád. S najväčšou pravdepodobnosťou sa z nich už hviezdy typu Sabaton nikdy nestanú, to im však nebráni v tom, aby so sympatickou tvrdohlavosťou vydávali albumy, ktoré až na drobné výnimky znesú najprísnejšie kritériá kvalitnej powermetalovej hostiny. A to sa bavíme o tucte platní za 21 rokov! Pätica je teda zjavne aj po takejto dlhej dobe na scéne pri chuti a novinka Midnight Ghost to potvrzduje.

Na prvý pohľad „len“ ďalšia kolekcia spevavých metalových pesničiek nijak nenaznačuje, že by od predošlej Scary Creatures mala nastať nejaká zmena. Brainstorm si vždy viac zakladali na riffe a zemitosti než na nejakých nebeských klávesových plochách a v tomto ohľade je, našťastie, všetko po starom. O divokých experimentoch táto formácia nikdy nebola a nikto to od nej ani nechce.

Na producentskej stoličke však vystriedal Achima Köhlera istý Sebastian „Seeb“ Levermann. Ak to náhodou neviete, tak tento chlapík je nielen veľmi šikovný producent a zvukový majster, ale aj (pravdupovediac, skôr hlavne) gitarista a spevák Orden Ogan. A všetci vieme, ako megalomansky táto kapela pôsobí práve vďaka kumštu spomínaného pána. Odrazilo sa to aj na zvuku Midnight Ghost?

Určite áno. Popierať Seebov podiel na výslednom znení nahrávky by bolo ako tváriť sa, že Iron Maiden zneli s Blazeom rovnako. Album znie plnšie, vypiplanejšie, ale na druhej strane aj trochu viac umelo, než som u Brainstorm zvyknutý. Hlavne zvuk rytmičáku vie po niekoľkých otočeniach liezť pekne na nervy. Trocha hliny by nahrávke len prospela, takto má človek dojem, že štúdiové čarovanie sa dostalo k slovu častejšie, než by sa slušilo a patrilo.

Na druhej strane, tá výpravnosť refrénov, v podobnej miere u tejto bandy doteraz nevídaná, môjmu uchu neskutočne lahodí a deje sa to prakticky bez výnimky, či už to je testosterónový otvarák Devil's Eye, hranicu ôsmich minút atakujúci epos Jeanne Boulet (1764), speedmetalová jazda The Pyre či koncertná tutovka The Four Blessings s klišovitým, ale aj na dvestopiatykrát fungujúcim hulákaním „wooooaaaaah whooooaaaaah“Hopla – práve som vymenoval najlepšie skladby albumu.

Skvelé na tom je, že ten efekt chytľavosti a veľkoleposti vôbec nemusí byť nutne navodený vrstvením desiatich vokálnych a desiatich gitarových harmónií. V tomto smere ostávajú Brainstorm spoľahlivo svoji a snažia sa hrať tak, aby bola pesnička hrateľná aj na koncerte, aj keď nejaký ten orchestrálny element sa, pochopiteľne, neraz objaví. Seeb sa skrátka nezaprie.

A nezaprel sa ani spevák Andy B. Franck. Už dve dekády je bezpečným poznávacím znamením skupiny. Hudbe Brainstorm dodáva naliehavosť, intenzitu aj určitú mieru „chlapskosti“, ktorá v power metale nie je, žiaľ, samozrejmosťou. Je zaujímavé sledovať vývoj farby jeho hlasu. Od jeho nástupu na palubu na vynikajúcej tretej fošni Ambiguity sa z hrubozrnného (nemyslené nijak hanlivo) chrliča síry vypracoval na technického speváka s neuveriteľne širokou paletou emócií v hlase. Och, a v určitých stredných polohách znie na nerozoznanie od Ralfa Scheepersa... Nevadí, ani ja by som neveril.

Komentovať výkony ostatných členov, ostrieľaných matadorov metalovej scény, je vlastne drzosť. Gitarový tandem, tiahnuci túto káru už od založenia, Torsten Ihlenfeld – Milan Loncaric má úžasnú schopnosť vymyslieť riff, ktorý diktuje atmosféru celej skladby, no zároveň sa vie s úplnou ľahkosťou napojiť na ďalší motív a byť prirodzenou súčasťou celku. Rytmická sekcia možno nijak extrémne nevyčnieva, ale má svoje momenty, viď kratučké, bleskurýchle basové sólo či skôr vyhrávka v Divine Inner Ghost alebo dominantná poloha basgitary v slohách záverečnej The Path.

Brainstorm sú trochu ako rezeň od babky. V podstate je taký istý, aký by vám pripravil hocikto iný, ale keď sa zahryznete do tohto, viete, že je to TEN rezeň. Rovnaký, ale predsa výnimočný a stále skvelý. A taký rezeň sa jednoducho nedá nemať rád.

Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 1Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 2Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 3Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 4Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 5Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 6Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 7Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 8Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 9Mlátia Brainstorm už len prázdnu slamu? (recenzia) - 10