MAJESTICA možno nie je práve originalitou hýriaci názov, zato hudba, ktorou sa toto švédske trio prezentuje, je zhudobnený sen vyznávačov rýchlosti, sily a melódie. Kapela roky fungovala pod názvom Reinxeed, no po prechode pod krídla metalového giganta Nuclear Blast zjavne nastal čas na zmenu. Basgitarista Chris David je veselý chlapík, na ktorom je vidno, že ho to v jeho pôsobisku naozaj baví. O novinke, plánoch do budúcnosti, ale aj hudobnom zábere powermetalového basáka sa môžete dočítať v nasledujúcom rozhovore.

 

V prvom rade vďaka za tento rozhovor, a teda, gratulujem. Zajtra je ten deň D (rozhovor prebiehal 6. júna, pozn.), album Above The Sky vychádza pod Nuclear Blast a mimo toho, že ide podľa mňa o jeden z najlepších powermetalových albumov za veľmi dlhú dobu, musím povedať, že počas jeho počúvania mi stále liezla na myseľ jedna vec. Má byť Majestica úplne novou kapelou bez akýchkoľvek prepojení na minulosť alebo ste v pohode s tým, ak bude vnímaná ako pokračovateľ Reinxeed?

Pravdu povediac, myslím, že je v poriadku, ak bude Majestica braná ako spin-off. Veď vlastne aj názov je odvodený z tretieho albumu (Majestic, pozn.). Chceli sme si ponechať nejaké prvky Reinxeed a aj naživo budeme hrať skladby vydané ešte ako Reinxeed. Takže áno, spin-off je vhodný výraz.

 

Tak to je skvelé, že sa môžeme tešiť aj na živé hranie! Vlastne si mi aj zodpovedal jednu z pripravených otázok a síce, či Majestica bude „ozajstná“ koncertujúca kapela so všetkým, čo k tomu patrí, alebo iba štúdiový projekt.

Áno, jednoznačne to bude funkčná kapela s koncertmi, aj keď Sabaton majú o mesiac vydať nový album a budú po celý zvyšok roka veľmi zaneprázdnení, a ja som na tom tak isto. Preto sme sa rozhodli, že to nebudeme siliť a živé hranie príde na rad prinajlepšom na konci tohto roka, prípadne až začiatkom budúceho. Máme však už dohodnuté nejaké festivaly na budúce leto.


Poďme sa pozrieť už na samotný album. Ako dlho trvala jeho tvorba? Mám na mysli všetko od tvorenia skladieb cez ich nacvičovanie, nahranie až po mix a mastering. Pýtam sa to s ohľadom na to, že Tommy (gitarista a hlavný skladateľ Tommy Johansson) je pravdepodobne po celý rok dosť vyťažený so Sabaton.

Vec sa má tak, že s Reinxeed sme sa rozhodli pre pauzu nejakých šesť rokov dozadu, v 2013. A hneď rok na to sme začali pracovať na tomto albume. Čiže bol vlastne takmer hotový ešte pred tým, než sa Tommy pridal k Sabaton.

 

Uf, tak prečo to potom trvalo tak dlho?

No, to je veľmi dobrá otázka! Udialo sa toho toľko... Chcem povedať, že všetci sme boli dosť zaneprázdnení. Dosť dlho trvalo samotné komponovanie piesní. Čo sa týka nahrávania, tak to bolo dosť rozkúskované, napríklad týždeň sa nahrávalo a potom bola mesačná pauza, tak zasa týždeň v štúdiu, takže aj to zožralo nejaký čas. No a potom, keď to už všetko bolo hotové, sme sa rozhodli zmeniť nejaké texty, nanovo nahrať nejaké vokály. To tiež nerobilo práve dobrotu z časového hľadiska. Tak Tommy nastúpil do Sabaton a v tej chvíli sme už boli rozhodnutí znova prekopať vokály a taktiež aj zborové party. Menili sa texty, takže to bolo nevyhnutné a vyžiadalo si to ďalší čas naviac. Napokon sme sa skontaktovali s Nuclear Blast a taká konverzácia tiež neprebieha dva dni. Takže každý aspekt sa trošku pretiahol a zrazu z toho bolo päť rokov.

 

Treba ale povedať, že to čakanie stálo za to. Spomenul si komponovanie. Na raných albumoch Reinxeed to bola výhradne Tommyho robota. Ako je to s Majesticou? Bolo to opäť čisto o Tommym alebo ste nejako prispeli aj vy, ostatní členovia? Stavím sa, že tie cez všetky basové struny hrané akordy na začiatku Future Land boli tvoj nápad, že?

Myslím, že áno. Vlastne som si celkom istý, že áno. Máš pravdu, že v prípade Reinxeed to bola z drvivej väčšiny Tommyho práca. Nebol som v kapele od začiatku, ale ak sa nemýlim, tak tie prvé albumy Tommy nielen kompletne zložil, ale zväčša aj nahral. V prípade Majesticy to neplatí úplne. Prišiel s mnohými demo verziami, ale bol to proces výberu toho, ktoré postúpia ďalej a ako ich zaaranžujeme. Taktiež niektoré texty sme napísali spoločne a niektoré on sám. Ale počas nahrávania už prišiel do hry aj Uli Kusch. Povedali sme mu, že čo sa týka bicích, môže si robiť, čo chce. Ako basgitarista som sa s ním naladil na rovnakú frekvenciu a výborne sme sa dopĺňali. Raz som mu navrhol, že tu by sa hodil cool prechod, inokedy zas on nadhodil, či by som do daného rytmu nechcel vymyslieť nejakú zaujímavú figúru. Myslím, že aj to je jeden z dôvodov, prečo trvalo vydanie tak dlho; rozložili sme na drobné každý jeden part a skúšali rôzne varianty, aby sme zistili, ktorý znie najlepšie. Čiže aby som to zhrnul – s mnohými demami prišiel Tommy sám, ale v štúdiu sme pracovali spoločne.


spustiť videospustiť video

Keď už spomínaš toho Uliho, pre mňa bolo prekvapením dozvedieť sa, že album vám nabubnoval on. Je krásne počuť, že bicie znejú omnoho energickejšie než kedykoľvek predtým. Ako s ním vyzerala spolupráca? Počúvajúc Above The Sky nie je problém predstaviť si, že chémia fungovala presne tak, ako mala.

Absolútne súhlasím. Keď sme sa dohodli, že ideme nahrávať skladby, zavolali sme producentovi a povedali mu, že nemáme bubeníka, či by nám nevedel odporučiť niekoho, kto by chcel nabubnovať naše pesničky. A mal. Demá poslal Ulimu, ktorý nimi bol nadšený a súhlasil so spoluprácou. Skvelé na tom je to, že keď sme písali ten album, dosť sme sa nechali ovplyvniť raným power metalom ako Helloween, Stratovarius a tak ďalej. Energia, ktorú Uli vniesol svojím bubnovaním do tých piesní, je úplne úžasná a bez neho by ten album určite neznel tak, ako vo výsledku znie. Ďalšia vec: bubny boli nahrané ako prvé, pri prvej týždňovej návšteve štúdia. Boli sme tam všetci a naozaj sme sa dobre bavili. A ako som vravel, vymieňali sme si navzájom postrehy ohľadom rytmických partov a ako si aj spomenul, tú energiu na nahrávke počuť, čo na predošlých albumoch chýbalo.

 

Vravíš, že s Ulim to šlo ako po masle a chémia bola na jednotku. Neuvažovali ste aj o tom, že by ste mu navrhli plnohodnotné členstvo?

Áno, ale aj on je veľmi zaneprázdnený ako všetci ostatní, čiže by to veľmi nefungovalo. ALE – možno sa ukáže na koncerte-dvoch, ak bude mať čas a dokážeme zosúladiť povinnosti a cestovanie, tak zahrá zopár songov.

 

To by iste bolo pre fanúšikov príjemné prekvapenie. Oprav ma, ak sa mýlim – momentálne fungujete ako trio. A čo Daniel Sjögren, ktorého uvádzate ako koncertného bubeníka? Nechce byť členom Majesticy alebo to nechcete vy?

No, problém je v tom, že je to ďalší človek, ktorý má toho vyše hlavy. Hrá v Twilight Force aj v Bloodbound a aj keď by v našej kapele veľmi rád hral, jednoducho to už nestíha. Minulý rok sme s ním odohrali jeden koncert a bolo to perfektné. Povedal nám, že nemá problém si s nami kedykoľvek zahrať, ak mu to dovolí čas. Ale ak nie, ak napríklad je na turné so spomínanými kapelami, Majestica v jeho prípade musí ísť bokom. Preto nie je oficiálnym členom.

 

Vráťme sa späť k Above The Sky. V Reinxeed si bol od roku 2012 a s tebou v zostave kapela vydala ešte pred prerušením činnosti dva albumy. Myslím, že s výnimkou Tommyho si asi ten najviac povolaný na to, aby si mohol porovnávať hudbu Reinxeed a Majestica. Cítiš tam z muzikálneho hľadiska nejaký rozdiel? Ja by som totiž povedal, že Majestica je trochu menej orchestrálna, menej sountracková a, naopak, viac metalová. Súhlasíš s tým?

Určite áno. Aj sme si to pri tvorení songov dali ako cieľ – urobiť rock n' rollovú, priamočiaru powermetalovú platňu. Povedal by som, že Majestica znie trochu viac oldschoolovo v porovnaní s Reinxeed napriek tomu, že si zachováva orchestrálne, resp. symfonické elementy. Takže je to vlastne taký mix.

spustiť videospustiť video

Kto rozhoduje o tom, ktorá pieseň sa stane singlom? Hovorím o Night Call Girl, pretože napriek tomu, že je to pre album asi najmenej charakteristický song, „dotiahol“ to až na lyric video. Nie je to tradičná rýchla powermetalová hymna, naopak, je to pesnička plná osemdesiatkových zvukov podobných štýlu kapiel ako Beast In Black alebo dokonca The Night Flight Orchestra. Bolo vaším cieľom zložiť pieseň evokujúcu osemdesiate roky alebo v tom netreba hľadať úmysel?

Sranda, že sa to pýtaš, pretože som si pod tým lyric videom všimol komentár, že na to ideme po vzore Beast In Black. Ale tá skladba bola napísaná už pred piatimi rokmi. Keď sme ju písali, dali sme si za cieľ zložiť poctu hviezdam ôsmej dekády ako napr. Gary Moore a celkovo kapelám, ktoré sa nám z tej doby páčia. Ja som sa nenarodil v osemdesiatych rokoch, ale zbožňujem skupiny, ktoré vtedy fungovali, ako Def Leppard alebo Whitesnake a doteraz ich často počúvam. To, že za tých päť rokov sa tá retro vlna stala trendom, je len zhoda náhod. Ak sa nemýlim, tak o to, aby sa z Night Call Girl stal singel, mal veľký záujem Nuclear Blast. My sme chceli za singel Rising Tide s tým, že sme trochu dúfali aj v Above The Sky.

 

Chcem povedať, tá pieseň je výborná a veľmi chytľavá, aj keď sa mi na prvýkrát až tak nepáčila asi preto, že mi pripomínala už spomínané kapely. Ale čím viac ju počúvam, tým sa mi zdá lepšia, takže napokon možno Nuclear Blast aj spravili dobre, že si vydupali svoje. Poďme ale ďalej. Naozaj nie je zložité všimnúť si humornú povahu niektorých textov, predovšetkým Mötley True a Father Time. Prehnane vyznievajúce texty nie sú v power metale ničím výnimočným, ale pre Tommyho to zrejme bola nová skúsenosť. Ako ste na to nazerali v kapele? Súhlasili ste s týmto komickým prístupom alebo vám to bolo viac-menej jedno?

Mötley True je jedna zo skladieb, ktoré sme napísali spoločne v štúdiu. Viem, že v minulosti sa toho veľa vtipného v našich textoch nedialo, ale keď sme spolu ako kapela, zažívame kopec zábavy. Veľa žartujeme, navzájom sa podpichujeme, a tak sme sa rozhodli, že tieto príjemné chvíle prenesieme aj na album. Je to nový začiatok a chceme, aby fanúšikovia na piesňach počuli, že si ich hranie skutočne užívame. Že to nie sú žiadne počítačovo generované zvuky, ale živá kapela z mäsa a kostí – to sme chceli dosiahnuť aj tým, že sa niektoré texty vydali touto cestou.

 

A čo teda Father Time? Lebo to je naozaj vyslovene vtipná skladba. Inšpirovali ste sa (aspoň trochu) pri jej skladaní piesňou Rudolph vs. Frosty od Theocracy? Sú si v mnohom podobné – v oboch chýba sólo, obidve majú vianočnú tematiku a nachádzajú sa v nich aj hovorené party.

Uh, nemyslím, že by som tú pieseň niekedy počul.

 

Okej, takže tým je otázka zodpovedaná.

Pri Father Time sa ale oplatí spomenúť, že Tommy ju nahral na YouTube už pred mnohými rokmi. Bola online iba zopár dní, no nebol s ňou veľmi spokojný, tak ju zmazal. Samozrejme, nemal ju kto opäť uploadnuť a z nejakého dôvodu sme dostávali mnoho žiadostí o túto pesničku. Vtedy ju totiž počulo pomerne dosť veľa ľudí. Preto sme sa rozhodli, že Father Time zaradíme na nový album, aby bola opäť pre všetkých k dispozícii, samozrejme, v tej správnej verzii s majestátnymi zbormi, ktoré sme k nej pridali.

spustiť videospustiť video

Budem sa opakovať, ale bolo to skvelé rozhodnutie, je to jedna z mojich obľúbených piesní na albume. Na druhej strane máte aj zopár skladieb zaoberajúcich sa viac problémami skutočného sveta ako napríklad The Rat Pack. Prečo ten odklon od fantastickej tematiky? A aký power metal ti viac vyhovuje – orientovaný na fantasy alebo na reálny život?

Pravdu povediac, vlastne ani neviem. Užívam si skladby na spôsob Mötley True, to je pre mňa naozaj zábava, ale mám rád aj veci typu Above The Sky s textom typickejším pre power metal. Myslím, že je dosť ťažké písať texty o problémoch reálneho sveta tak, aby dávali zmysel. Ak si v tom dobrý, je to cool, ale je strašne jednoduché to zbabrať, prípadne zostať nepochopený samotnými fanúšikmi, ktorí si text vyložia inak, než zamýšľaš. Občas je to v poriadku, občas nie. Taktiež si myslím, že je dôležité uchovať nejaký prvok zábavnosti, ktorým dokazuješ, že je to v prvom rade o užívaní si a myslím tým aj texty. Myslím, že ľudia to postrehnú.

 

A týka sa to najmä power metalu, pravda? Ten by mal byť povzbudivý a zabávajúci a nie „temnota a zloba“.

Presne ako hovoríš.

 

Už skôr sme sa bavili o tom, že Majestica bude živá a životaschopná koncertujúca kapela, ktorá bude vydávať albumy. Aké sú vaše ambície s touto kapelou? Čo by ste radi dosiahli?

Začíname už dávať dokopy nejaké nové nápady, takže ďalší album jednoznačne bude. Chceme našu hudbu hrať naživo, no v tejto chvíli to skrátka nejde, ale určite dôjde aj k tomu. Tie skladby si doslova pýtajú živé prevedenie, pretože je zábava hrať ich a istotne si ich užije aj publikum. Takže budúci rok sa zaručene ponesie v duchu živého hrania a zrejme aj písania materiálu na novú platňu.

 

Poslednú otázku smerujem priamo na teba. Pôsobíš ako veľmi ekletický muzikant, čo sa týka žánrov kapiel, v ktorých si pôsobil. Takže, ak ťa to neurazí, vedel by si vysvetliť, ako sa ocitne powermetalový basgitarista v stoner doomovej kapele ako bola Fuzzgod?

Bože môj, Fuzzgod, tak to bolo riadne dávno. Neviem, ja som ten typ basáka, ktorý zahrá všetko, čo mu príde pod ruku. Počúvam všemožné metalové žánre. Kopec doom metalu, kopec power metalu, thrash, je to naozaj všehochuť a taký istý som aj ako hráč na base. Hrám aj rôzne nemetalové žánre. Ale k otázke – mám veľmi rád aj raných Black Sabbath, mal som ich rád už ako chlapec. Mnoho stoner metalu vychádza práve hudby Black Sabbath, takže to pre mňa bolo celkom prirodzené. Naviac chlapík, s ktorým som to spískal, je môj dobrý kamarát.

 

Je ešte nejaká z tvojich kapiel stále aktívna? Azoria, JD Miller, Oriz?

Áno, JD Miller stále funguje, ale vlastne som tú skupinu teraz nedávno opustil...

 

To ma mrzí...

Nemusí. Na jeseň vydajú nový album, na ktorom som ešte stihol nahrať basu a nie je medzi nami žiadna zlá krv. Bol som príliš zahltený prácou na iných veciach a povedal som si, že niektoré veci skrátka musím vypustiť v prospech Majesticy. Mám ešte stonerrockovú skupinu Captain Crimson, s ktorými hrám skoro od rovnakého momentu, ako som vstúpil do Reinxeed. Fungujeme, aj keď možno nie tak aktívne ako predtým. Nový album máme takmer kompletne napísaný, takže na jeseň sa zrejme zatvoríme do štúdia nahrať ho.

Použité zdroje:
Foto: FB kapely, metal-archives.com  

Linky:

FB kapely