Českí metalisti ELYSIUM už majú v talóne slušnú nálož skladieb. A v júni do neho po troch rokoch pridali ďalších deväť kúskov. Ich aktuálny album The Path Of No Return vyšiel pod hlavičkou Slovak Metal Army. Asi teda netreba obzvlášť vysvetľovať, že ich muzika sa nebude s nikým maznať.

Už úvodná pieseň Meetings With Angel vyrazí dych a zlomí nos. Vyrúti sa na vás ako divé zviera, ktorému narušíte teritórium. Náklad celej kapely vrátane growlu od prvej sekundy. Priznám sa, že ma to vyviedlo z miery a chvíľu som sa v tej muzike nevedel ani zorientovať. Ale kapela myslela aj na to. Vysoké melodickejšie gitarové party dodávajú celej skladbe celistvosť a sú bezpečným vodítkom naprieč jej agresivitou. Niečo podobné drží pokope a v relatívne pozitívnejšej atmosfére aj technicky náročné riffy piesne Madness Buried Deep Inside.

Podobne ako úvodná skladba vám priamo do tváre vpáli aj Dreaming About The End. Tu prichádza ale zľutovanie v inej podobe. Pokojnejší rytmus, čistá gitara. Do pôvodnej surovosti však skladba vygraduje logicky a zmysluplne, nie unáhleným zásekom. A na gradácii je vybudovaná aj The Black Snow. Očarujúci tajomný začiatok a gradácia. Tu však výbuch prichádza na môj vkus trochu unáhlene. Kapela si to však vyžehlila vydareným sólom.

Pri téme gradácie však nesmieme zabudnúť spomenúť Blindness Of The World. Tu sekaný gitarový riff graduje v podstate po celý čas. Človek si počas celého trvania skladby nie je úplne istý, čo príde. Bicie sa postupne zahusťujú, pribúdajú zvuky, sem-tam príde dokonca nejaký rytmický zvrat, ale napokon sa všetko vráti k metronomickému riffu.

Pri albume The Path Of No Return som sa trochu pousmial nad názvami skladieb. Väčšina z nich mi príde trochu klišé či prvoplánová. Na kvalite im to však, chvalabohu, neuberá ani zbla. Ťažké tvrdé riffy a mohutný growl ako napríklad v piesni The Death Without Hope sú tu na pravidelnom rozvrhu rovnako ako melodické gitarové party. Nechýbajú však ani klincovačky a takmer grindové vrešťanie ako v The Way Of Expectations a The Infinite Reality Of Everyday Life.

Pri skladbách The Way Of Expectations a Behind The Wires som si ale uvedomil predovšetkým fakt, akého má kapela Elysium skvelého bubeníka. Nerobia mu problém povinné deathmetalové jazdy, ale do tvrdého metalu vnáša aj akúsi inú neobvyklú energiu. Bicie symbioticky spolunažívajú s každým jedným nástrojom v kapele. Nevytŕčajú ani nezanikajú. Najvhodnejším možným spôsobom dotvárajú atmosféru, prizdobujú muziku a upozornia presne na to, čo je práve v muzike dôležité. Ak pre nič iné, tak už len kvôli nim si tento vydarený album určite vypočujte.

Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 1Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 2Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 3Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 4Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 5Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 6Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 7Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 8Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 9Kam až vygraduje nový album kapely Elysium? (recenzia) - 10