Civilný zovňajšok vyžarujúci vnútorné sebavedomie bol pre Ivana Krala poznávacím znakom mimo pódium ako aj na ňom, kde k nemu pridával extatický ponor do svojho vnútra, odkiaľ ťažil svoje „nerastné“ bohatstvo nápadov a emócií. A aj tak pre mladú generáciu nie je jednoduché zapamätať si jeho meno, a to pritom ide o osobnosť, ktorá je zavedená nielen medzi muzikantmi, ale aj v panteóne skladateľov a producentov. Skladateľ, muzikant a producent Ivan Kral v čase vzniku tohto albumu bol už pomerne postarší pán, ale jeho osobitý štýl zvádza k domnienke, že vo svete hudby vôbec nereprezentuje „staršiu“ generáciu. Prozaickejší pohľad nasvedčuje skôr k tomu, že bez ohľadu na vek je jeho hudba predovšetkým prejavom vyspelého jedinca – výnimočnej osobnosti, z konzervatívneho hľadiska mierne nevyspytateľná. Na jeho poslednom albume nechce byť silou-mocou moderný, ale ani v dadaistickom afekte nepáli všetky mosty k minulosti a zároveň je čiastočne zviazaný rešpektom k zažitým formám. V duchu metódy kontrastu všetky zavedené pravidlá v rovnakej miere ctí aj ignoruje. A tak o výnimočnosti formátu jeho osobnosti zahľadenej kamsi dopredu nasvedčuje aj občasné nepochopenie, s ktorou sa stretáva aj u kritiky. Keď sa však na pultoch ukáže nejaký jeho nový hudobný materiál, vždy dodá rockovej scéne novú senzibilitu a energiu. Svoje hudobné témy predkladá spôsobom, ktorý ešte nikomu nenapadol.

Od prvého momentu „Stormy Nights“ až po poslednú „Wasted“ pripomína jeho najnovšia a definitívne posledná tvorba rôzne oporné body z dejín rocku, o ktoré sa opieral počas celej svojej kariéry - od účinkovania u Patti Smith, cez spoluprácu s búrlivákom Iggy Popom, až po viac či menej známe tradičné zákutia populárnej hudby konca dvadsiateho storočia. Aj napriek náznakom nikdy nebol žiadny konceptualista. Emócie a atmosféru dodáva do svojej hudby vo forme túžobných melanchólií a extatických postrehov. Keď ho vnímate, tlejúce uhlíky sa rozhoria jasným plameňom. Dôkazom toho je inteligentná bowieovka „I'm Not Leaving“, alebo vyslovene osemdesiatková pohodovka „Let's Get Away“, ako keby vystrihnutá z nejakej gýčovitej filmovej snímky. Naoko jednoduchú melodickú linku zvýraznil minimalistickými aranžmánmi a nižšie položený vokál to celé ešte viac umocnil. Asi takto sa komponujú hitové skladby, ktoré, bohužiaľ, nebudú nikdy rotovať v elektronických médiách. Myšlienka vybudovať celú kompozíciu z malého množstva tematického materiálu je badateľná v „What's Mine is Yours“, kde jemné klávesové plôšky dodali výrazne melancholický nádych. Najpríťažlivejším momentom na doske je jednoznačne až „rollošská“ pecka „When You Gonna Find It“. Eliptické línie, výbušné figúry, príjemný rytmus a neočakávané vzplanutie farieb preukazuje, že Ivan Kral píše rovnako šikovne, ako hrá a aranžuje. Originalita aj ďalších skladieb ako riffujúca „They Will Make You Apocalypse“, folkovo znejúca „Walking in Your Footsteps“ alebo softrocková „Turn To Me“ je prekvapivo zreteľná, ale v porovnaním s jeho staršími doskami vôbec neprekvapujúca.

Ivan Kral bol typom všestranného rockového hudobníka, ktorý síce staval na dedičstve minulosti (aj vlastnej) a dobre ovládal vyjadrovacie prostriedky žánru, ale svojím neortodoxným prístupom posúva jeho hranice kamsi ďalej, minimálne do neprebádaných neurčitých rozmerov. Od tradičného chápania rocku obsah albumu najviac oddeľujú zaujímavé aranžmány a pohrávanie sa s rovnou rytmikou. I keď sa tu nájdu aj menej invenčné plochy, celý projekt je pomerne jednoliaty a vďaka dobrej dramatickej stavbe aj pestrý. Ale vôbec nejde o žiadne búrlivé dobrodružstvo, skôr o pokojnejšiu plavbu s drobnými perejami.

Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 1Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 2Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 3Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 4Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 5Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 6Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 7Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 8Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 9Ivan Kral sa so svetom rozlúčil albumom (recenzia) - 10