Trio domorodého brazílskeho kmeňa Sepultura so svojím cudzokrajným vokalistom si po troch suchých obdobiach znovu napatlali na ksicht warpainting a vytiahli eso z rukávu v podobe nového už pätnásteho albumu. Ukovali ho v zúrivosti vyšším stupňom štúdia, kvadríviom a svoje jazvy nenávisti utopili v obradnej edukácii geometrie, matematike, astronómie a hudby, ktoré spolu s tríviom, čo je gramatika, logika a rétorika, dotvárali úplný cyklus siedmych slobodných umení. Rozšírili si svoje obzory a obhliadli sa aj do svojej dávnej minulosti, kde už raz dosiahli vrchol barbarstva a zloby. Ich úporný vzdelávací proces predpovedal aj veštec, ktorý im po trikrát vystriedanom období dažďov naznačil cestu čiastočnej zmeny a progresie.

Rutinne vyrobená kolekcia zgroovovaného metalu je plná všemožných thrashoidných klišé a tradičných štýlových hodnôt, plná veľmi solídnych otrasov vlasatých lebečných dutín, agresívnych riffov, skvelých brejkov, ktoré podobne ako posledné dosky Soulfly či Cavalera Conspiracy rozhodne nijak neurazia. Práve naopak... omlátia vlasatú gebuľu o prvú oceľovú zárubňu, až okáľe vylezú z jamok a z frňáka sa spustí tmavočervená tekutina premiešaná so slizkými sopľami. Dvanásť skladbový album je podľa názvu rozdelený do štyroch sekcií po troch kompozíciách.

Nablýskaným klenotom celého opusu je predposledná skladba „Agony of Defeat“, ktorá spolu s trištvrte minútovým akustickým introm „Quadra“ vytvára geniálne vyvrcholenie tejto skvelej dosky. Traumatizujúco bojujú so svojimi démonmi a vševedúcim pohľadom potomkov amazonských indiánov a španielskych conquistadorov ukazujú na svoju agóniu smrti a utrpenia. Pri vneme tohto šesťminútového žalmu okamžite naskakuje husia koža a mysľou prebehne predstava pomaly plaziacej sa apokalypsy prerastajúcej do rýchlejších duelov, dolámaných pasáží a vraždiacej invencie. Korunujú to nasratým smrteľným revom, takmer industriálnym rytmom, zaujímavou sólovou linkou gitary a akustickým outrom v samom závere skladby.

Ale vráťme sa na začiatok, kde naozaj zúrivý úvod fortifikuje cválajúci klasicko-sepulturovský riff v „Isolation“ a dojem spevňuje skvelá thrashová atmosféra v „Last Time“. Prvá trojica skladieb je vskutku brutálna, s vyrovnanou kvalitou, a je sakramentsky ťažké netriasť hlavou do úplného odídenia krčných stavcov. Následne nastáva zvrat a ďalšia trojka kompozícií je zahľadená do mega albumu „Roots“. Domorodé rytmy a perkusie majú schopnosť perfektne fungovať, čo sa nedá nepoukázať vo frenetickej „Capital Enslavement“. Potom však úroveň muzikality padá až na dno a „Ali“ je asi najslabším článkom tejto smrteľnej apokalypsy z amazonskej delty.

Skvelý dojem sa vytráca, aj keď dynamika ostáva... Spravodlivo nahnevaný receptor ale ide ďalej a túto skladbu považuje za „yntelechtuálny omyl“. Napráva to strednotempová pecka „Raging Void“ so zaujímavým, až štadiónovým zborom, ale to už začína tretia štvrtina albumu so skvelými, skoro až progresívnymi kusmi, akustickým introm s akýmsi tanečným latino rytmom začínajúca „Guardians Of Earth“, prechádzajúcim do našliapnutého besnenia a inštrumentálna smršť „The Pentagram“, prekvapujúca svojou premyslenou výstavbou, ktorú by od nich rozhodne nikto nečakal. Rozhojdaná „Autem“ len svojrázne predznamenáva už spomenutý orgazmus, výbuch, uspokojenie v podobe „Agony of Defeat“. Tento poctivý groove/thrash/metalový opus skvelo a dokonalo uzatvára krutý pomaláč „Fear, Pain, Suffering“ so ženským vokálom Emmily Barreto, ktorý jej dodáva takmer nadpozemský symfonický výraz. Asi najlepšia doska od odchodu Cavalera brothers a rozhodne k tomu výrazne prispel mladý drummer Eloy Casagrande, ktorý čo-to naznačil aj pri posledných dvoch predchádzajúcich doskách.

Brazílsky kvartet, ktorý je v permanentnom boji so svojimi krajanmi, bratmi Cavalerovcami, sa dá momentálne prirovnať k akýmsi modernizátorom danej scény. Ich kovový groove/thrash rešpektuje odkazy štýlu a pritom svojskou obskúrnou logikou vytvorili tvar, ktorý bude sedieť každému headbangerovi.

Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 1Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 2Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 3Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 4Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 5Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 6Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 7Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 8Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 9Edukácia so Sepulturou (recenzia) - 10