Dobre si zapamätajte tvár na titulnej fotke tohto albumu. Jožo Planý a. k. a. EDGAR je totiž dosť pravdepodobne jeden z najtalentovanejších umelcov, akí sa za poslednú dobu na slovenskej scéne objavili.

Krásne sa tu ukazuje, že netreba súdiť knihu podľa obalu. Edgar porušil nepísané pravidlo rockovej hudby – nedávať na prednú stranu tvár interpreta. O nič múdrejší som nebol ani z názvu Priestor pre dušu. Preto som očakával nejaký neškodný folk s občasným hrabnutím do elektrickej gitary, jednoducho album, ktorý sa v našej redakcii ocitol omylom. Okamžité vyvedenie z omylu nastalo hneď v prvej skladbe Čo si zač? so zaujímavým využitím tanečného rytmu. Krásny zvuk, dunivá rytmika a mimoriadne vydarené spevové linky si ma okamžite získali a nepustili prakticky až do skončenia albumu.

Skladby sa nesú skôr v strednom tempe, čo však absolútne neprekáža, keďže každá z nich je tak neskutočne nápaditá, že iné kapely by dali všetko za to, aby mali na svojich nahrávkach aspoň jednu-dve z nich. Neočakávam, že mi budete bezvýhradne veriť (predsalen, je to dosť klišovitá a sprofanovaná fráza), ale čo pieseň, to hit, a to doslova. Garantujem vám, že pri každej z dvanástich položiek si budete spievať posledný refrén už spolu s kapelou. Absolútna šupa sa však skrýva pod položkou číslo osem. Ide o singlovku Ruku na to a aj keď je postavená na tých štyroch akordoch, na ktorých stojí celý priemysel pop music (muzikanti budú vedieť, o čom hovorím), tu je to použité tak, ako treba. Teda neprvoplánovo a účelne. Ak sa z tohto songu nestane klasika hrávaná na gitare na opekačkách, tak potom už nikdy z ničoho.

Nič sa nenechalo na náhodu ani v prípade produkcie. Šikovné (a ladiace) viachlasy, sóla alebo netradičné a pri tom stále dostatočne pesničkové štruktúry skladieb ťahajú tento album naozaj vysoko. Veľké zastúpenie tu majú sample, avšak na Priestore pre dušu nie sú využité len pre to, lebo „teraz to tak robia všetci“. Už aj tak silným skladbám pridávajú na atmosfére a naliehavosti, nehovoriac o predposlednej Paráda, kde sú prakticky dominantným „nástrojom“. Žánrovo to teda vlastne celkom uveriteľne evokuje nu metal (a to myslím bez akéhokoľvek sarkazmu). Kto si myslel, že tento žáner je mŕtvy... Moment, skúsme to ešte raz. Kto si myslel, že slovenská rocková hudba je mŕtva (pozdravujem naše rádiá), mal by otvoriť oči a nastražiť uši, lebo Edgar dokazuje presný opak. Coververzia nesmrteľnej teamovky Držím ti miesto sa nedrží ortodoxne originálu a dokazuje, že Edgar sa skrátka rozhodol robiť veci inak, ako je na Slovensku zvykom a to sa rozhodne vypláca.

V neposlednom rade treba vyzdvihnúť Edgarove texty. Žiadne prázdne frázy alebo emocionálne výlevy. Naopak, Priestor pre dušu je o postavení sa problémom čelom, o snahe dokázať viac, než sa od človeka čaká aj o prianí vychádzať spolu najlepšie ako vieme. Zhudobnená motivačná literatúra, naviac s pridanou hodnotou v podobe famóznej hudobnej zložky.

Úprimne povedané, mám trochu obavy, čo predvedie Edgar nabudúce, pretože debutom nastavil latku sakramentsky vysoko a podliezať ju isto nechce. Na Slovensku sa zrodil nový klenot a rozhodne by nemal zapadnúť prachom. Keby som mohol udeliť 11 bodov, spravím to.

Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 1Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 2Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 3Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 4Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 5Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 6Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 7Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 8Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 9Edgar - Priestor pre dušu (recenzia) - 10

FB profil