V poslednom desaťročí sa GRAND MAGUS stali synonymom pre epický heavy metal s doomovou polevou. Prelomová nahrávka Hammer Of The North (2011) kapelu nasmerovala od zádumčivosti viac k manowarovskej epickosti a priniesla jej množstvo nových fanúšikov. Aké je nové dielo Wolf God?

V prípade kapiel s jasne zadefinovaným štýlom ako Grand Magus odpoveď závisí od správnej konštelácie hviezd počas písania nových piesní, ktoré má na starosti hlavný mozog kapely, spevák a gitarista Janne "JB" Christoffersson. Zvuk severských sekerníkov sa ustálil na už zmienenom albume z roku 2011. Inšpirácia severskými mytológiami a kultúrou sa stala neprepočuteľnou. Hromové bicie ako od Scotta Columba (Manowar), šťavnaté heavymetalové riffy, krátke melodické sóla a jedinečne zafarbený, hlboký a charizmatický hlas JB-ho, to je Grand Magus. Ako sa vraví, keď niečo raz funguje, tak načo to meniť.

Monumentálnosť preto z aktuálneho albumu zase raz strieka na tri kilometre. A možno aj na päť. Inštrumentálne intro Gold And Glory sa počúva celkom pekne, svoju inšpiráciu conanovským soundtrackom Basila Poledourisa nezaprie. Zvyšné piesne sa dajú rozdeliť do dvoch chlievikov – epické pomalé a epické rýchle. V pomalších, gradujúcich kúskoch s výraznou atmosférou ako Brother Of StormDawn On Fire a v záverečnej Untamed najviac vyniká sila JB-ho hlasu. Človek sa ľahko prevtelí do duše drsného vikingského bojovníka, ktorý na plaví šírim morom počas búrky do Anglicka za dobrodružstvom.

Svižnejšie kúsky ako Spear Thrower prinášajú poslucháčom vítané osvieženie. Škoda len, že sa ich tento raz neurodilo viac. A aj keď už žiadna z ďalších piesní svojou kvalitou nevyčnieva, každá z nich obsahuje aspoň jeden silný vokálny okamih. Keby Manowar chceli znieť ešte maskulínnejšie, tak oslovia ako nového speváka práve JB-ho. Pre mňa je jedným z najlepších heavymetalových spevákov súčasnosti.

Novinka ale má svoje chyby. Tu a tam sa pri počúvaní vkráda pocit opakovania sa, rutiny, zotrvačníka. Veľa riffov znie povedome, z niektorých melódie trčia podobnosti so staršími piesňami. Možno by Grand Magus prospela dlhšia skladateľská pauza, prípadne ďalší skladateľ do tímu? Ktovie. Toto je mínus hlavne pre skalných poslucháčov, nováčikovia si to ani nevšimnú, pretože to nemajú s čím porovnať.

Keďže tvorbu kapely sledujem už od roku 2011, tak budem vo svojom hodnotení prísnejší. Dobré remeslo, pár vynikajúcich piesní a epická atmosféra ťahajú „vlčieho boha“ do ľahkého nadpriemeru.

Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 1Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 2Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 3Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 4Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 5Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 6Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 7Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 8Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 9Dokáže novinka Grand Magus prebudiť túžbu nasadnúť na drakkar? (recenzia) - 10