Dlho som bol zástancom názoru, že prídavné meno alternatívny pred konkrétnym žánrom znamená iba toľko, že kapela nevie jednoznačne pomenovať, čo to vlastne hrá. Ale potom sa mi do rúk dostalo EP kdyŽ od formácie SUFFER AGE a pojem alternatívny metal dostal pre mňa znenazdajky nový rozmer.

Obal tohto EP je inšpirovaný kartami, a preto ma písmená J, Q, K, A, ktoré stoja pred názvami skladieb namiesto číslic, až tak nešokovali. Šok prišiel až vtedy, keď som si album pustil. S touto kapelou som sa stretol po prvý raz, preto som nevedel, čo mám čakať. A musím povedať, že moje zmätenie nemohlo byť väčšie.

Úvodná a zároveň titulná kdyŽ ma potešila crossoverovými riffmy a skvelým hlasom speváka. Silný drive, vydarené vokály a tvrdé gitarové riffy ma vždy v hudbe bavili. Z ležérneho užívania si hudby ma ale vytrhol fakt, že česky otextované slohy vystriedali anglické refrény. Potom však prišla druhá pieseň 6, kde už znela slovenčina. Skladba bola v miernejšom tempe, no gitarové party aj spev zostali rovnako kvalitné. Mohutné refrény s tvrdými gitarami vystriedalo skvelé gitarové sólo. No ani tu nebol ešte všetkým prekvapeniam koniec. Záver skladby nečakane skĺzol do ponurého, hlbokého gitarového riffu, ktorý hraničil až s deathmetalovým zvukom. Priznám sa, že som sa pred treťou skladbou priam triasol zvedavosťou.

Suffer Age nesklamali. Elektronický úvod tretej skaldby Ares pretavili do tvrdého gitarového riffu. Anglický text dokonale sadol kričanému, burcujúcemu refrénu s thrashovým nádychom. Túto metalovú divočinu plnú zvratov v rytme i riffoch napokon vystriedala posledná skladba Survive. Napriek anglickému názvu má český text. Túto baladickú skladbu bez bicích tvoria okrem spevu iba sláky a gitarový rozklad, čo je dodáva miestami dosť folkový nádych.

Album kdyŽ trvá iba necelých dvadsať minút, ale stihne sa tam toho udiať za tak krátku dobu skutočne neúrekom. Tvrdé gitarové riffy, jemné rozklady, dvaja kvalitní speváci, konkrétny a príjemný zvuk klávesov, thrashové, crossoverové aj deathmetalové rytmy. Celé hudobné vedomie aj podvedomie vám Suffer Age obrátia naruby. Netuším, ako to urobili, ale bude vám málo. Budete mať potrebu si toto dielo ihneď pustiť minimálne ešte raz. Ak je niečo v metale alternatívne, tak presne toto EP.

Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 1Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 2Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 3Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 4Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 5Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 6Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 7Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 8Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 9Definujú Suffer Age svojím EP pojem alternatívny? (recenzia) - 10