Apeninský polostrov neprestáva našu redakciu zásobovať novými a novými kapelami raz vyššej, inokedy podradnej kvality. Neprestáva udivovať, koľko variácií na Nightwish, Epicu a Evanescence sa ešte dá z tejto paradigmy vyžmýkať. A neprestáva takéto kapely chrliť ako na bežiacom páse. V prípade mladučkej kapely CONSTRAINT z Modeny však môžem celkom spokojne prehlásiť – našťastie.

Táto formácia začínala pred piatimi rokmi ako cover band práve horeuvedených kolosov v zafajčených baroch severného Talianska. Dáma a páni vtedy sotva vlastnili občianske preukazy, no už v 2012 vydali demo Illusion Of A Dream s prvými vlastnými skladbami. Súčasnú zostavu tvoria Beatrice Bini (spev) – Alessio Molinari (gitary) – Simone Ferraresi (klávesy) – Federico Paglia (basa) – Alessandro Lodesani (bicie) a mne sa v prehrávači točí debutová dlhohrajúca platňa Enlighted By Darkness. Napriek veku členov Constraint až na malé výnimky vôbec neznejú neskúsene či amatérsky. Práve naopak, skladby sú chytľavé, prepracované a pri niektorých melódiách som mal zimomriavky až niekde pri konci tráviacej sústavy. Výrazná rola klávesov a folkové motívy (flauty, husle a pod.) evokujú novších Nightwish. Čo by pre iné kapely bol kameň úrazu, funguje v tomto prípade prekvapivo dobre a mám pocit, že dáma a páni hneď na svojej prvotine pochopili rozdiel medzi inšpiráciou a plagiátorstvom, čo u symfometalových spolkov nie je práve pravidlom. Texty sú pretkané filozofickými a psychologickými témami a od plytkosti majú ďaleko.

Speváčka Beatrice má nesmierne príjemný hlas – ale iba v nízkych a stredných polohách. Vtedy znie krehko, nevinne a hrejivo. Pasáže, kde sa so svojím operným hlasom musí škriabať do miestami astrálnych výšin, už toľko potešenia nespôsobovali. Falošné to rozhodne nie je, ale je skrátka počuť, že príjemne sa slečna teda necíti. Do kariet jej nenahráva ani skutočnosť, že bez textov v booklete by som jej nerozumel ani slovo (ťažko povedať, či má na tom väčší podiel taliansky prízvuk alebo trochu nedbalá artikulácia), takže do budúcna určite je na čom pracovať. Základ je však veľmi slušný a nečudoval by som sa, keby hneď na druhom albume boli všetky tieto nedostatky eliminované.

Constraint možno nie sú tá najoriginálnejšia kapela žánru, avšak niekedy aj prechádzka po vyšliapaných chodníčkoch môže padnúť vhod. Človek totiž má istotu kam vedú, že to tam pozná a že občas je dobré pripomenúť si, prečo je na tých miestach skrátka fajn.

Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 1Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 2Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 3Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 4Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 5Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 6Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 7Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 8Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 9Constraint - sila tkvejúca v jemnosti a detailoch (recenzia) - 10