Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia)

Už sú to dva mesiace, čo slovenský thrashový HROBAR vypustil medzi stále žijúcich albumovú novinku Rýchla smrť. Hlina sa už pomaly na ich doske uľahla, a tak je načase si ju pripomenúť alebo azda vo väčšine prípadov predstaviť.

Hrobar je thrashové trio z Banskej Štiavnice. Ich doska Rýchla smrť vyšla pod hlavičkou Support Underground koncom augusta a do rúk a uší sa dostala aj mne. Hneď ma zaujal jednoduchý, ale možno o to výpovednejší obal albumu. Zahŕňa v podstate všetko, o čom album pojednáva. Bol som trochu prekvapený, že na prednej strane ani na chrbte CD som nenašiel názov kapely. Nakoniec som ho vypátral na zadnej strane bookletu. A aj na zadnej strane obalu spolu so zoznamom skladieb. Priznám sa, že som sa trochu preľakol. Dvadsať kusov na jeden album je predsa len dosť. Hlavne, keď som už vedel, že ide o thrashovú kapelu, teda to nebude žiaden grind.

Moje obavy sa ukázali napokon ako neopodstatnené a názov dosky ako veľmi výstižný. Celá doska nemá dokopy ani polhodiny a ani jedna zo skladieb teda nepresiahla svojím trvaním hranicu dvoch minút. Skutočne rýchla smrť. Napriek tomu toto CD hudobne grind ani nelizol.

Téma, ktorá sa rozoberá takmer v každej jednej skladbe, viac korešponduje s menom kapely. Nečakajte ale žiadne ponuré black či deathmetalové texty o smrti, beznádeji a neviem čom všetkom, plné kvetnatých dekadentných metafor a hlbokých myšlienok o živote a smrti. Teda pokiaľ nepokladáte vetu: „S tým diplomom si jamu nevykopeš“ za hlbokú myšlienku. Je to skôr akési oboznámenie bežného človeka s radosťami a starosťami spojenými s povolaním hrobára. Navyše podané s veľkým nadhľadom a značnou dávkou humoru.

Skladba Kopeme, ktorej chytľavý refrén vás určite dostane, dokonca vykresľuje toto povolanie až ako určitý druh poslania a nielen praobyčajnú zárobkovú činnosť. Napokon i sám hrobár v skladbe Buchty na pare prezradí, že jemu vlastne ani nejde o tie peniaze. Útržky rozhovoru s ním nájdete okrem spomínaných Buchiet na pare aj v úvodnej Hrobárina a záverečnej Padla. Od hrobárskej témy svojím spôsobom odbočujú len Anča Dlaňovka a v podstate aj Lopatou po hlave. Veď posúďte sami.

Doska má ale čím zaujať aj po hudobnej stránke. Musím povedať, že kedysi mi štýl spevu typický pre thrash metal akosi nevoňal. Ale odkedy som tomuto žánru prišiel skutočne na chuť, nedám naň dopustiť. Ani Hrobar v tomto smere nesklamal. V skladbách Doktor krompáčAmen Tma dokonca zaznel náznakom aj melodickejší spev. Musím síce konštatovať, že spevák má síce o čosi menej výrazný hlas ako frontmani niektorých iných slovenských thrashových kapiel, ktoré sú momentálne na našej metalovej scéne celkom v popredí, ale to mi až tak nevadí. Viac ma ruší nezrozumiteľnosť slovenského textu na viacerých úsekoch pár skladieb. Za všetky spomeniem aspoň Čakan z Černobyľu, kde som tento nedostatok pociťoval najviac. Stále sa bavíme o štúdiovej nahrávke. Bojím sa, ako to je potom naživo.

Nie, že by som bol fajnovka, ale táto doska je podľa mňa skutočne predovšetkým o textoch a pri niektorých skladbách som aj po viacerých pretočeniach smerom nazad napokon musel siahnuť po booklete, kde sú zapísané. Ale vezmime do úvahy, že skladba Na háku údajne vznikla ako tribute pre kapelu Catastrofy, takže vzor (pri tomto slove by mi dal Boris po papuli, ale myslím to skutočne len v tom najlepšom) majú chalani určený správnym smerom. Držím im palce, aby sa ním úspešne uberali.

Muzikantsky sa trojica z Banskej Štiavnice celkom pochlapila. V prvom rade bol skvelou voľbou plynulý prechod medzi skladbami, teda bez tichých pasáží. Keďže sú piesne skutočne krátke, pri niektorých som sa ani nespamätal a vnímal dva – tri kusy ako jeden zaujímavý súvislý celok. Naproti tomu dve najdlhšie skladby Vykopávka a Hrobokop, ktoré sa približovali k magickej hranici dvoch minút, pôsobili ku koncu už dosť monotónne.

Aranžmány ale nechajme tak a poďme k hudbe ako takej. Vypichnem aspoň niektoré veci, ktoré ma zaujali či potešili. V množstve skladieb počuť skutočne ťažké metalové riffy a pútavé zmeny v rytme bicích. Takými sú napríklad Rešeto, Anča Dlaňovka, Zubná víla, kde ma upútal aj zvuk gitár rozdelených do samostatných zvukových kanálov v úvode a môj obľúbený, do headbangu súriaci riff zaznel v úvode piesne Čakan z Černobyľu. V skladbe Tvrdá zem zaznie zas riff s modernejším zvukom a narozdiel od iných kúskov tu podfarbuje pieseň počas celého jej trvania. Keď sme pri tých riffoch a rytmoch, tak musím spomenúť aj jediný mnou zaznamenaný rušivý element. V skladbe Drevený spacák je spev akosi zvláštne posadený do rytmu muziky. Akoby sa naháňali. Ale to môže byť iba môj pocit.

Najviac však hudobne určite vyniká vo všetkých skladbách sólová gitara. Takmer v každej skladbe zaznie nejaká tá vypletačka a šikovné štrikovanie prstami po hmatníku. Niektoré sóla sú priamočiarejšie, iné technicky náročnejšie. Celkový dojem je však na vysokej úrovni. Zo všetkých kvalít gitaristu tejto kapely spomeňme aspoň striedanie rýchlejších a tvrdších častí s melodickými gitarovými riffmi v piesni Malá rakva a pekné sólo s priestorovým zvukom gitary v skladbe Zahrabaný s diplomom.

Ostatné sóla si pohľadajte a vypočujte sami. Oplatí sa. Takže vy určite nič nezakopávajte a užívajte si dobrú muziku. Musím konštatovať, že i keď sa je stále v čom zlepšovať a kam sa posúvať ako hudobne, tak aj technicky a aranžérsky, svojou doskou Rýchla smrť kapela Hrobar určite nevykopala masový hrob ani sebe, ani svojim poslucháčom. Chalani majú pekne našliapnuté zaradiť sa medzi úspešných slovenských thrasherov. Zábavné a pútavé texty v slovenčine sú na to prvým predpokladom. Kvalitné gitary a bicie tomu ešte dopomôžu. Hrobárčina a navyše metalová nie je vôbec ľahké remeslo. Tak len ďalej tvrdo makať v pote tváre a možno sa k valaškám a budzogáňom časom pridajú aj krompáče alebo lopaty.

Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 1Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 2Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 3Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 4Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 5Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 6Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 7Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 8Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 9Zakopete dosku od Hrobara pod čiernu zem? (recenzia) - 10