Wastage – Right Now: recenzia EP

Košická kapela Wastage vznikla v 90. – tych rokoch a začala hrať thrash metal. Po niekoľkých rokoch sa ale na dlhší čas odmlčala, aby sa v roku 2012 opäť vrátila na koncertné pódiá, a to nielen na Slovensku, ale aj v susednom Maďarsku.

Ani kapelu Wastage neobišli personálne zmeny. V roku 2013 sa vymenili muzikanti na gitarovom a speváckom poste, zatiaľ posledná personálna výmena prebehla v júni tento rok na pozícii bubeníka. Jara Zajaca, ktorý s Wastage nahral EP, nahradil Miro Szeman. Zostavu kapely v súčasnosti tvoria: Miro Szeman – drums, Roman Madej – guitar, Jozef Daraš – guitar, Fery Sarkozi – bass, Bohuš Michalko – vocals. Vynovená zostava priniesla čiastočnú zmenu štýlu, k thrashu pribudli aj prvky hardcore a metalcore. Kapela aktívne skúša a výsledkom sú nové skladby, štyri z nich dostali aj štúdiovú podobu vo forme EP s názvom Right Now.

Ak by som mal Wastage k niečomu prirovnať, aby bolo zrejmé, čo asi hrajú, tak zhruba niečo ako americkí Slayer či Acid Drinkers zo susedného Poľska. Takže stará dobrá thrashová škola, energia, rýchly rytmus, „double bass“ bicie… Wastage sa ale nesnažia Slayer kopírovať, idú vlastnou cestou. Skladba Let Me Go to do vás napáli zostra, nekompromisne a keď už spomínam Slayer, priaznivci thrashu určite poznajú klenot z pera Jeffa Hannemana s názvom Angel Of Death a práve Let Me Go svojimi aranžmánmi, predovšetkým v prvej minúte skladby, trochu evokuje túto pecku od Slayer. Avšak týmto podobnosť končí, Let Me Go má iné riffy, iný spev, aj všetko ostatné, takže žiadny Slayer revival neočakávajte. Dôkazom sú aj zvyšné 3 skladby Confidence, Right Now, a I Walk Alone. Wastage v nich strieda rytmus, tempo, gitarové riffy sa svižne menia a robia skladby zaujímavými. Brilantný je rytmus v skladbe Right Now, chalani trochu vplávali do štýlu System Of A Down, všetko šlape ako hodinky a skvelé riffy tomu dávajú značku kvality. Všetky songy majú silný potenciál a verím, že oslovia metalistov, ktorí sú stále na východe našej krajiny početne zastúpení.

Čo sa dá EP „Right Now“ vytknúť? Snáď len zvukovú stránku nahrávky, aj to iba čiastočne, pretože zvuk nie je zlý. Gitarové sóla by si ale zaslúžili viac konkrétnosti, možno reverbu alebo jemného delayu či wahu (napr. v úvode skladby Right Now). Podkladové gitary sú surové, režú, čo môže byť pre niekoho fajn, pre iného menej. Keď by som to opäť mal k niečomu prirovnať, tak mi napadá kontroverzný St. Anger od kapely Metallica. Ešte dobre, že si bubeník nevzal príklad z Larsovho virblu 🙂 Takisto basgitara by si zaslúžila byť hlasnejšie, je „utopená“, čo mi pripomína výhrady k štúdiovým nahrávkam spomínanej legendy Metallica (za čias Jasona Newsteda). Pozorný poslucháč zistí, že basová gitara má skreslený zvuk, tu však potom dochádza k javu, že sa „bije“ o rovnaké frekvenčné spektrum s gitarami, a tým je celkový sound ochudobnený o basové frekvencie. Čiže zrejme nie je problém celková hlasitosť, ale nastavenie farby zvuku basgitary. Ani spomínaný Slayer nemá Arayovu basgitaru príliš skreslenú, čo zvuku prospieva. Avšak otázka zvuku je tak trochu aj subjektívna záležitosť, ak to chalani z Wastage presne takto chceli mať nazvučené, tak proti tomu niet čo namietať.

Dotknime sa ešte budúcnosti. Kapela sa chystá nahrať LP, plánuje aj videoklip. Som presvedčený, že pôjde o hodnotné thrashové songy, plné energie, už teraz sa teším! O budúcnosť metalu na východe našej republiky nemám po vypočutí EP „Right Now“ žiadne obavy. Wastage tvoria skúsení hudobníci, každý na solídnej inštrumentálnej úrovni a priaznivci thrashu si na ich nahrávke určite nájdu to svoje. Dávam 4 a pol bodu z 5 😉

Viac info o kapele Wastage a rovnako ich tvorbu hľadajte na http://bandzone.cz/wastage.

Odpovedz na jednoduchú otázku ohľadne skupiny Wastage a ich EP Right Now môže hrať v tvojom autorádiu. Vaše odpovede čakáme do polnoci 20. júla 2014.