Temnota skrytá v hmle severských liptovských lesov (recenzia)

Na Slovensku sa nám v poslednej dobe akoby roztrhlo vrece s novinkami. Dobrá správa je, že sa v mnohých prípadoch jedná o veľmi kvalitnú tvorbu s dobrými ohlasmi doma aj v zahraničí. Jedným takýmto albumom je aj Triumph Ov Chaos, debutový album mikulášskych DARKTIMES z minulého roku. Tí vznikli v roku 2013, ale s myšlienkou založiť kapelu sa zahrávali podstatne skôr, len vždy im niekto chýbal do plnej zostavy. Ich vystúpenia sú charakteristické warpaintami, bodcami či ostňami na rukách, nábojovými pásmi, každý ustrojený podľa seba, tak, ako sám cíti, že ho to vystihuje. Nechýba ani obrad na úvod ich koncertu a nezriedka si počas ich vystúpenia vychutnáte aj ohňovú šou.

Čo sa týka herného prejavu naživo, pripomína to jednoznačne severský blackmetal, kde dominuje hlavne kombinácia vokál, basa, bicie. Naproti tomu, keď sa mi do rúk dostal prvýkrát ich album, jednak ma prekvapila výborná kvalita, v akej je nahraný, ale hlavne som zistil, že tieto dominantné prvky idú do úzadia a naplno si vychutnávam hlavne prácu gitár v podaní gitaristov s menami Narakh a Nebbulus. Pod vokálnu časť, scream/growl,  sa podpísal Nrem. Dnes je už však bývalým členom kapely. So zvukom sa im vyhral Martin Barla, bubeník z popradskej kapely Astarot a organizátor Lobotometalových Vianoc. Album samotný má 6 skladieb v celkovej dĺžke 32:32. Ktovie, čo temné tým chcel autor povedať.

Nebudem menovať všetky skladby, ale za zmienku stojí určite Sirius-The Dark Rebirth, mimoriadne vydarená po všetkých stránkach. Mňa osobne si však získala Nyx-Over My Shadows od pomalého začiatku s temným pátosom cez rýchly útočný nábeh gitár až po zvuk a s vynikajúcimi rýchlymi bicími hlavne v druhej polovici v podaní Ossu. Spomenúť musím ešte Darkbringer-Cursed In Time, zaverečnú takmer 9-minútovú skladbu, ktorá sa vymyká z koncepcie ostatných skladieb, je atmosferickejšia, popri screamingu a growlingu počuť aj čistý vokál. Špeciálnym hosťom na albume bol Lukáš Lončík, ktorý prispel svojím hlasom. V súčasnosti vystriedal Nrema na pozícii speváka v kapele. A, samozrejme, mu k tomu pribudlo umelecké meno Perpheus.  Druhým špeciálnym hosťom je Ľubo Brtáň. Ľubo je gitarista, skladateľ a náš dobrý priateľ, napísal nám outro,“ vyjadril sa na jeho adresu Narakh.

Autorsky sa pod texty podpísal Narakh, okrem posledných skladieb, tie napísal spolu s Palom Magálom. Čo sa týka témy textov, k nim sa, paradoxne, vyjadril nováčik v kapele Lukáš alebo po novom Perpheus: „Téma textov je rôznorodá. Myslím, že každý čitateľ v nich nájde niečo iné, v podstate pojednávajú s temnou stránkou všetkého, čo na nás vplýva, či už zvnútra alebo z okolia.“

Za hudobnú stránku sú zodpovední Narakh, Ossa a Nebbulus. Po vizuálnej stránke po otvorení narazíte na 16-stranový našľapaný booklet. O grafiku sa im postaral Nestor Avaloš. Nechýbajú v ňom fotky členov kapely v plnej zbroji, texty skladieb a, samozrejme, ani poďakovanie a venovanie. Vydali si ho sami na vlastné náklady. Pre mňa osobne je album výborným prínosom do slovenskej metalovej hudby. Na svoje si prídu hlavne fanúšikovia blackmetalu, respektíve, všetci nadšenci temna.

Pokiaľ by ste však pátrali po kapele na internete, dopredu upozorňujem, že okrem pár recenzií a reportáží (odhodlaní pátrači aj jedného rozhovoru) o nich nenájdete takmer žiadne info. Na Facebooku nie sú a na Youtube ich nájdete skôr podľa názvu albumu ako názvu kapely. Ako-tak o nich nájdete info na Bandcampe, kde máte aj možnost kúpenia albumu.