SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia)

V dobách, kedy začínali uholnatieť fosílne paprade, kedy si jeden mohol byť stopercentne istý svojím pohlavím, kedy imigrant bol len našinec, kedy medziľudský kontakt prebiehal výhradne v reálnej realite a striktne cez analógové konektory, kedy minimálne deväťdesiat percent súčasných headbangerov ťahalo kačičku alebo sa hompáľalo v tatkovom miešku a kedy nás tu všetkých manipuloval iba jediný načervenalý korporát, sa zrodila diabolská kazeta Obsessed by Cruelty, umožňujúca letmo nahliadnuť do dekadentného bahna prehnitej imperialistickej kultúry. Áno, hovoríme o teutónskych thrasheroch SODOM, do ktorých sa vrátil staronový gitarista Frank Blackfire. Nečakajte nič v duchu alternatívnej modernosti, je to „len“ šestnásty album thrashmetalovej legendy z nemeckého Gelsenkirchenu.

Germánski thrasheri si zvolili naozaj vynikajúcu konšteláciu hviezd a nahrali so svojím staronovým gitaristom materiál, ktorý zaváňa aj starým charakteristickým trademarkom SODOM, ale aj novšími detailmi a garážovým, ale slušným soundom. Vopred upozorňujem, že ide o spojenie so všetkými atribútmi nadpriemernosti v rámci ich tvorby, ale vo svojej kategórii len mierne nadštandardnej úrovne. Už neraz sme sa presvedčili, že v prípade starých legiend, ktoré to znovu a znovu skúšajú a vstupujú do neľútostnej konkurencir desiatok iných dosiek a mladších interpretov, to mnohokrát nestačí. V prípade SODOM a ich nového albumu Genesis XIX to však neplatí a znovu dokázali, že právom patria medzi špičku daného žánru, teda do nemeckej Große Vier – Kreator, Destruction, Sodom, Tankard. Navyše, po tomto albume sa treba začať domnievať, že určité pokrokové nuansy predsa len existujú, čiže posudzované skutočne náročnými merítkami dospievame k poznaniu, že títo harcovníci pri všetkých svojich kvalitách za svojimi slávnejšími predchodcami z nemeckej štvorky v ničom nezaostávajú, akurát mali by mať lepší marketing. Samozrejme, záleží na skladateľskom ume, inštrumentálnej zdatnosti, ale aj charizme jednotlivých jedincov. SODOM sa tu predstavujú ako typ skôr konzervatívny ako progresívny, bazírujúci viac na opakovaní starých výrazových fines než na zaujímavom prevedení a neopočúvaných aranžmánoch, ktoré ich hádžu do hromady legiend ťažiacich zo svojej slávy.

Artwork od staručičkého legendárneho grafika Joa Petagno.

Celá táto skutočnosť sa potvrdí hneď po strednotempovom riffujúcom úvode Blind Superstition a v rýchlej klepanici Sodom & Gomorrah, kde doslova dýcha vyzretá skladateľská pohoda, hudba plynie síce rýchlo, ale priezračne a vzdušne, so zvláštnym ľahkým nádychom retrospektívnej melanchólie. Aj napriek dokonalo hustým aranžmánom je každučký detail čitateľný a ako celok je to výborné. Tretia Euthanasia je „len“ taká obyčajná shredovinka charakteristická chaotickou tonalitou spojenou s technickou dokonalosťou, ktorá dokonale pripravuje pôdu pre nasledujúcu krutú sedemminútovú titulku Genesis XIX, ktorá…? strácam slová, je vynikajúca… besniaca… s „dirty“ vokálnou linkou, tvrdými riffmi a kratučkou uvoľnenou medzihrou, ktorá predchádza šialene vystavanému sólu a nasledujúcemu až zadoomanému priestoru, po ktorom sa repetične rozbehne úvodná, besným tempom oplácaná sekcia. V tvrdej germánčine odrevaná Nicht mehr mein Land svojím pomalším tempom pripomenie helvétskych Celtic Frost a Glock ‚n‘ Roll zaujme načernalým revom a náročnejšou rytmikou, ale dokonalú súhru a spoločné farebné cítenie človek ocení aj vo famózne vygradovanej kompozícii Dehumanized, podobajúcej sa na staré naspeedované kusy zo začiatku ôsmej dekády. Sólové gitary, riffy sa svojou farbou blížia klasickým deštruktívno-kreatórnym šablónam, ale to vôbec nevadí a vo svojej dikcii sú nezameniteľné. Ďalší vrchol albumu, The Harpooneer, začína nezvyklo temne a skoro až doomovo, ale zdanie klame, po chvíľke sa to rozparádi do zaujímavého kusu, ktorý v sebe nezaprie slayerovskú kvintesenciu. Ďalšie skladby kladú na teleso nebývale vysoké nároky technické i výrazové, avšak všetci sú technicky vynikajúco vybavení a pôsobia dojmom, že sa technickými vychytávkami vôbec nemusia zaoberať. Celá doska vyznieva ako dôverný dialóg dlhoročných priateľov popíjajúcich v retro-pube zaliatom závojom skvelej metalovej hudby. Priesvitný hmlový opar, do ktorého je tento thrashing zahalený, má limitované farebné odtiene, ktoré sú od nich očakávané, ba priam vyžadované. Na záver sa tu objavili dve kratučké útočné, skoro až punk-hardcoreové kompozície, Indoctrination a Friendly Fire, ktorými sa proto-thrashová podzemná scéna zo začiatku osemdesiatok tak pýšila.

Nový opus predvádza, myslím, celú kapelu, aj Toma Angelrippera, zvukové kúzla takmer neuveriteľné, farby inštrumentov i vokálov vplývajú na seba tak nenásilne a rafinovane, že mnohokrát vystane dojem, že Frank od nich nikdy neodišiel a je trvalou súčasťou tohto nadupaného kvartetu. Tak sugestívny a jednoliaty thrashing možno naozaj počuť len vo výnimočných prípadoch a raz za desať rokov. Nie je divu, že odborné hudobné kritiky sú rôznorodé, ale početnou radou headbangerov bude tento „matroš“ označovaný superlatívmi.

Žáner: Thrash metal

Dátum vydania: 27. september 2020

Vydavateľstvo: Steamhammer

Minutáž albumu: 54 min 49 sek

Pôvod: Nemecko

1. Blind Superstition (1:02)
  2. Sodom & Gomorrah (4:06)
  3. Euthanasia (3:54)
  4. Genesis XIX (7:09)
  5. Nicht Mehr Mein Land (4:29)
  6. Glock N’ Roll (5:02)
  7. The Harponeer (7:10)
  8. Dehumanized (3:53)
  9. Occult Perpetrator (4:53)
  10. Waldo & Pigpen (6:26)
  11. Indoctrination (3:10)
  12. Friendly Fire (3:36)

Tom Angelripper – basgitara, vokál

Frank Blackfire – sólová gitara

Yorck Segatz – rytmická gitara

Toni Merkel – bicie

SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 1SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 2SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 3SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 4SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 5SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 6SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 7SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 8SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 9SODOM a ich album Genesis XIX (recenzia) - 10