Trojka od Liquid Tension Experiment (recenzia)

Esperimento di Tensione Liquida si lajsli po dva a dvadsiatich zimách reparát z maturitnej farmakológie a vyrobili prudko jedovatý lekvár z množstva ingrediencií, ktorým sa snažia zreštartovať staré geriatrické mozgové RAM-ky a zároveň priblížiť nastupujúcej degenerácii, aké progresívne zrúdnosti sa vytvárali v dobe, keď sa ešte hompáľali v tatkovom miešku a následne sa snažili byť tou najrýchlejšou.

Áno, áno!!! Tak sa robia inštrumentálne metalové albumy! Neviem, ktorý z týchto štyroch obludných experimentátorov trpí zvláštnym experimentálnym kvapalným napätím. Pravdepodobne všetci štyria, lebo strach z približujúcej sa staroby ich ženie do zvukových adventúr, ktoré sa naozaj neprežívajú v romantických snoch, nadránom s blaženým úškrnom na ksichte a s mokrou polúciou v rozkroku. Je to inštrumentálna frajerská obludnosť, vezúca sa synchrónne na dvoch diagnózach chronickej kompozičnej spontánnosti a agresívnej, dychberúcej virózy. Tento elektroakustický postih tvoria okrem škopkárskeho bacila Mikea Portnoya, štvorstrunový plechavý výživný vitamín Tony Levin, gitarový vírus John Petrucci a chytré klávesové antibiotikum Jordan Rudess, ktorých experimentálne kvapalné sérum proti psychickému napätiu je namiešané z ingrediencií metalu, rockových analgetík, jazzových byliniek preliatych chutnou prog-rockovou príchuťou staro-novátorského dizajnu. Tento deklarovaný manifest hudobnej farmácie si nekladie žiadne medze a jeho hlavným poslaním je dobrodružstvo zo spájania a náhodného kombinovania rock/metalových zvukov v procese jazzovej improvizácie a cieľom je prenos tejto pozitívnej nemoci na poslucháča, teda istá forma vedomej nákazy v rámci zákona. Treba skonštatovať, že sa im to darí so striedavou úspešnosťou.

Artwork pokračujúci v ideách prvých dvoch opusov.

Hneď úvodná osemminútová Hypersonic dáva najavo, o čo tu vlastne pôjde. Kvartet sa predvádza s neuveriteľným osobným nasadením a vtiahnu „do deja“ takým spôsobom, že miestami človek zabúda dýchať. Techniku majú skvelú a súhru úžasnú, ich poňatie inštrumentálneho metalu je vzletné, rozviate a zároveň vnútorne usporiadané, energické v rýchlych vetách, snové v lyrických pasážach, pri všetkej tej zvukovej bohatosti obdivuhodne vyľahčené a transparentné, výrazovo úplne presvedčivé, jedným slovom dokonalé. Slušný prvý dojem, ale nič prekvapujúce, lebo analogický úvodník mali aj v jednotke v podobe Paradigm Shift, s obdobným šialeným rytmom a aj skoro rovnakou minutážou. Sú tu cítiť drobné inovácie v anemických riffových kudrlinkách, v symfonickom rozmere kláves, dramatických rýchlych brejkoch, i keď na chvíľu to pokazí Petrucciho neinvenčné sólo, ktoré po krátkej medzihre, v trochu ingenuitnej forme, pokračuje v dueli s klávesovými linkami, aby to celé skončilo v apokalyptickej finálnej súhre všetkých štyroch. Druhá Beating The Odds začína klasickým hard-rockovým aussie riffom, ktorým skvelo odtienili metalovú pompu úvodnej kompozície a nastolili príjemný rytmus, inštrumentálnu lyriku a odľahčujúcu atmosféru, ktorá uprostred tektonicky prejde do širokého tempa s divokými sólovými linkami gitary a kláves v záverečnom fade-oute strácajúcom rýchlosť a dych. Vcelku jeden veľmi slušný nápad a Liquid Evolution je na svete. Namiešali extra liečivú tinktúru zo zvláštnej basovej linky a jednoduchého rytmu škopkov, do ktorého chirurgicky implantovali zvonivé klávesy a šesťstrunovú famóznu sólovú linku, vytvárajúc dohromady atmosférický oblbovák na snenie či sexovanie. A čo je ďalej zaujímavé? Napríklad aj rozsah hluku, ktorý vyžaruje nasledujúca The Passage of Time, zmixovaná z talentov štyroch ľudských modulov, hodných nejakej významnej ceny za svoje balansovanie na hraniciach únosnosti. Je to prvá vakcína, ktorú chlapi vytvorili po tých dlhých rokoch a po požití okamžite vystrelí do popredia chuť Petrucciho hrozivého riffu a následne v tvrdých pasážach a epických sólach nastáva reminiscencia starej tvorby Divadla snov. Divnôstka Chris & Kevin’s Amazing Odyssey je duet Levina a Portnoya s náznakovou paralelou na ich skladbičku Chris and Kevin’s Excellent Adventure z prvého opusu. Zatiaľ čo tá prvá mala radostnú funky náladu, táto nová je kalná, dronujúca s low-endovou atmosférou a crimsonovským spektrom, ktoré viac zvýrazňujú než zaujmú. Je to skôr edukačná etuda než normálna skladba a tá ubíjajúca päťminútová dĺžka je naozaj za hranou. Pravdaže, nájdu sa jedinci, ktorým to sadne.

V iných projektoch nadštandardne kreatívni, invenční a prudko autorskí tentokrát siahli aj po cudzom perí, a to hneď po legendárnej gershwinovke Rhapsody in Blue, ktorá bola pôvodne len klavírnou skladbou. Otváracie klarinetové sólo nahradilo trilkovanie Chapman stick a následné ušľachtilé akordy dychov prevzalo klávesové majstrovstvo s priam dráždivou dokonalosťou a suverenitou. Kvartet je až geniálny, či svojou zvukovou vyrovnanosťou, tak aj technickým majstrovstvom. Viac-menej decentne reflektujú Gershwina, ale často pristupujú k drsnému dekomponovaniu pôvodnej predlohy. Vytvorili multižánrový útvar na pomedzí metalu, jazzu a klasickej hudby, ktoré obohacujú uzavreté vstupy hlavnej témy, skreslenej vplyvom swingu, latino hudby a klezmer inšpirácií. Vstup Rudessovho piana v nežnej Shades of Hope je skôr niterne lyrický než zvukovo okázalý a s gitarovým partom si Petrucci pohráva s úplným nadhľadom. Viac ako ekvilibristiku v ňom však prekvapivo hľadá možnosti farebné a dostáva sa až do polôh takmer impresionistických. V sólových vstupoch tak vyvstáva pocit, že ide o dráždivú komornú lounge music! Títo dvaja sa v takýchto polohách ocitli aj na oboch predchádzajúcich opusoch.

Záverečná epická Key to the Imagination po krehkom úvode zase robí radosť svojou delikátnou a príjemnou atmosférou so šialenými sólovými linkami gitary, kláves a basgitary. Inak miera improvizačnej a skladateľskej invencie sa často redukuje na ostinátne variovanie zabehnutých rockových figúr a fragmentov, čo vyvoláva určité vízie narušované už spomenutými sólovými inštrumentáciami. Avšak čo sa nedá kompozíciám uprieť, je vyrovnanosť a uvoľnenosť, ktoré z nej len crčia, bezproblémové hľadanie nových styčných plôch pre trio vyzretých inštrumentalistov s jasným názorom a rukopisom. Ich muzicírovanie je plné farieb, neopozeraných postupov a nadšeného objavovania. LTE3 predstavuje štyroch, z tých súčasných rock-metalových legiend, ktoré, ako sa pekne hovorí, držia a držali prst na pulze vývoja modernej tvrdej hudby.

Informácie o albume

Vydavateľstvo: InsideOut Music
Pôvod: USA
Žáner:  Progresívny Metal
Dátum vydania: 16. apríl 2021
Minutáž albumu: 61 min 19 sek

Skladby:

  1. Hypersonic
  2. Beating The Odds
  3. Liquid Evolution
  4. The Passage Of Time
  5. Chris & Kevin’s Amazing Odyssey
  6. Rhapsody In Blue
  7. Shades Of Hope
  8. Key To The Imagination

Bonus disc:

  1. Blink Of An Eye
  2. Solid Resolution Theory
  3. View From The Mountaintop
  4. Your Beard Is Good
  5. Ya Mon

Zostava:

Mike Portnoy – bicie, perkusie
John Petrucci – gitara
Tony Levin – basgitara, Chapman Stick
Jordan Rudess – piano, klávesy

Moje hodnotenie:

Bodovanie recenzia - 1/10Bodovanie recenzia - 2/10Bodovanie recenzia - 3/10Bodovanie recenzia - 4/10Bodovanie recenzia - 5/10Bodovanie recenzia - 6/10Bodovanie recenzia - 7/10Bodovanie recenzia - 8/10Bodovanie recenzia - 9/10Bodovanie recenzia - 10/10

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *