The Offspring – Let the Bad Times Roll (recenzia)

Uvoľnená neopunková „dupárna“, ktorá sa rozhodne nehrá na niečo, čím ani nemôže byť. A to je šťastie, lebo inak by to bola hrozná tragédia. Avšak, naturalistická textová zložka plne korešponduje s priloženým hudobným materiálom a jednoznačne vyjadruje vlastný prístup kapely k tomuto svetu. Pre niekoho je punk mŕtvy už tri desaťročia, pre iného je nesmrteľný. Keby nebol, asi ťažko by sa objavovali také formácie ako amerikánci THE OFFSPRING, od ktorých nemožno čakať len primitívny trojakordový punk. Striedajú hneď niekoľko punkových polôh – od spevnej a chytľavej, cez „clashovsky“ odviazanú až po ryčiacu a dravú. Nový, už desiaty opus Let The Bad Times Roll len potvrdzuje ošúchané heslo „Punk is not dead!“

THE OFFSPRING by už rozhodne albumy vydávať nemali! Niečo takéto, súdny rockový a už vôbec nie metalový fanúšik, ktorý nemá diagnostikovaný nejaký ten akútny mozgový tumor, to nedá snáď ani s triplom v treťom štádiu. V porovnaní s ich deväťdesiatkovou tvorbou je teraz táto punkovinka len nadnormatívne pomätená rockovinka pre nehudobných jedincov. Nie je to vyslovene špatné, alebo bez nápadov, ale nemá čím prekvapiť. Nehovoriac o klasickom neduhu neo-punkových variácií, akou je niekedy až prílišná mäkkosť, mainstreamové zameranie a nuda. A klady? Je to celkom zaujímavé a solídne zaaranžované, skoro každá skladba je radio friendly a sem tam zaznie aj nejaký ten agresívnejší riff. Ale čo pôsobilo v deväťdesiatkách alternatívne a punkovo, to je dnes len pomerne štandardný rockový album na pop-punkové témy. A palec dole za snahu robiť z 55-ročného Dextera sex symbol. Je to síce sympaťák, ale o „pichaciu“ charizmu takého grungeového kolegu Eddie Veddera sa ani neobtrel.

Pekný, ale hudbu vôbec nevystihujúci artwork albumu.

Dexter, Noodles a Pete sa pomaly začínajú rozbiehať, na extatickom ksichte Hollanda sa rozlieva úsmev a začína sa kývať sem a tam, najprv pomaly a potom stále rýchlejšie podľa muziky, občas predvádza nejaký ten stage diving, hlava sa mu zmieta v šialenom rytme v ich drzom a veselom neopunku, až sa mu na čele objavia kropaje potu. Hudba patrične zosilnieva a novic Todd sa viac zhrbil, začína do basy búšiť čoraz rýchlejšie a Noodles spúšťa girlandy niekoľkých akordov, ktoré omieľa až do konca. Skladby sa valia jedna za druhou ako tsunami, že ich každý ledva stíha registrovať, a preto sú THE OFFSPRING, spolu s GREEN DAY a BAD RELIGION, považovaní za svetovú špičku melodického neo-punk-rocku. Poslednými albumami Days Go By a Rise and Fall, Rage and Grace dokázali, že sú dostatočne talentovaní, aj keď sa ich hudba obzvlášť nevyvíja, nový materiál len tak hýri pestrosťou a rôznorodosťou. Aj keď stále tlačia ten svoj nenáročný melodický, ale pri tom energický punk´n´roll, nové témy sú komplexnejšie a nie až tak priehľadné, založené na vynikajúcej melodike a rytmike. Strieda sa tu viac nálad. Občas sa mihne hĺbavosť (Behind Your Walls), inokedy zase absolútna razantnosť (Hassan Chop) alebo prvky alternatívneho nu-rocku (We Never Have Sex Anymore).

Nenájde sa tu jediná lacná skladba bez zmyslu a všetky si zachovávajú vysoký štandard. Jediná vec, ktorá sa dá vytknúť, že to nie je hitový album, aj keď nasadený skackajúci punkový singel Coming For You má niečo do seba. Naozaj nie je jednoduché komponovať také množstvo skladieb v tak minimalistickej šablóne, akou je punkrock. Asi je naozaj pravda, že v jednoduchosti je genialita, a to o THE OFFSPRING platí na sto percent a ľudia, ktorí hľadajú len nenáročnú zábavu, nech sa páči. Totálnym prekvapením je krátka coververzia klasickej kompozície In the Hall of the Mountain King od nórskeho skladateľa Edvarda Griega z jeho orchestrálnej suity Peer Gynt na verše Henrika Ibsena. Túto tému už pred nimi spracoval Richie Blackmore so svojou hard-rockovou dúhou, ale nie v tak rýchlej a punkovej atmosfére. Záver je odľahčený v uspávanke Lullaby s jemne brnkajúcimi (na nervy) pasážami, že to znie ako trápna rumunská kurvička ceriaca sa bezzubou tlamou.

Po polhodinke je tu koniec a radostnú geriatrickú dravosť dokresľuje aj šašovsko-mafiánsky artwork a pohodová produkcia svetoznámeho Boba Rocka, ktorého práca je v tomto prípade neviditeľná a nepočuteľná. Jednoducho nenáročný punking s premedializovaným obstarožným polypom Dexterom, ktorý svojím downovým prejavom obohacuje rockový mainstream a przní prvý punkový underground.

Vydavateľstvo: Concord
Pôvod: USA
Žáner: Punk Rock