The Dead Daisies na svätej zemi (recenzia)

Prozreteľnosť tejto muzikantskej štvorici ukázala miesto na zemi, kde v hlbokej minulosti evanjelium krvou vyvolených začalo zápas o svoje bytie. Na pôde, kde sa zrodil kresťanský Rím, zastali v nemom úžase a cítili tlkot storočí, možno aj budúcu apokalypsu Božích vyvolených. Svätá pôda ich inšpirovala aj k zrodu piatej časti ich hudobného evanjelia rovnako nazvaného Holy Ground, kážuceho jazykom tvrdého sonického ataku… teda farebnosťou skvelých riffov, klasických postupov a famóznych výkonov. Metalický Hard-rock, alebo Hard&Heavy v plnej svojej kráse, v ére celosvetového morálneho i ekonomického úpadku a pandemickej eufórie. Aspoň niečo, k čomu sa v tejto katastrofickej dobe môže človek s radosťou obracať, nie?

Pseudo-secesný artwork albumu.

Každopádne all-star projekt THE DEAD DAISIES s premenlivou zostavou je vynikajúcou oslavou štýlu, ktorý sa momentálne krčí v hlbokom podzemí a práve takéto združenia slávnych i menej známych muzikantov by mu mohli pomôcť dostať sa znovu na zemský povrch a ukázať sa aj bežnému receptorovi. Množstvo rockerov sa bude zlostiť, že kapelu už opustili také mená ako klávesák Dizzy Reed či gitarista Richard Fortus (Guns´n Roses), kritici zase budú oplakávať odchod basáka Darryla Jonesa (Rolling Stones) a headbangerov zarmútil aj návrat škopkára Johna Tempesta do The Cult, či rezignácia speváka Johna Corabiho (The Scream/Mötley Crüe/Union), alebo výpoveď basáka Marca Mendozu (John Sykes/Thin Lizzy/Blue Murder). Avšak tieto vyústili do zostavy, ktorá sa javí ako line-up snov. Pôvodného gitaristu a biznismena, Austrálčana Davida Lowyho a skvelého axemana z Whitesnake Douga Aldricha, prišiel tentokrát podporiť soulovo zafarbený The Voice of Rock, teda legendárny Glenn Hughes, ktorý dal doske nezanedbateľnú a originálnu pečať. Škopky ešte stihol nahrať fenomenálny Deen Castronovo (Journey/Bad English/Hardline), ktorý ale deň po vydaní tohto albumu oznámil svoj odchod kvôli zdravotným problémom s chrbticou a bol nahradený absolútne fundovaným Tommy Clufetosom (Alice Cooper/ Ted Nugent/Rob Zombie/Black Sabbath). Ako svoju hudobnú vizitku si nemohli lepšie zvoliť než šialene inteligentný mix klasického hard rocku a moderného heavy metalu s výraznou orientáciou na charakteristické riffovanie s nepriehliadnuteľnou orientáciou na starý sedemdesiatkový bluesrockový sound. Jednoduché zhrnutie – klasický rockový skelet s metalovým svalstvom hutných riffov a hard-rockového ochlpenia a alternatívnym zborovým odevom.

Vydanie už päťky Holy Ground jednej z najadorovanejších klasických hard-rockových nahrávok začiatku tohto roku sľubuje desaťnásobné psychotické injekcie výborných riffov, nezastaviteľného sonického návalu a skvostného spevu. Všade, kde sa táto all-stars band naživo objavila, boli ich showky hodnotené veľmi vysoko a za tejto konštelácie bolo výzvou pokračovať v nahrávaní albumov, ktoré vzhľadom k vyťaženosti jednotlivých členov vznikajú pomerne komplikovane a ťažko. Do svojej piatej injekčnej vakcíny namiešali zložky v tých najsprávnejších pomeroch a tak dokazujú, že aj takéto zlepence majú právo na vlastný život a vôbec z podzemia tvrdej hudby nevytŕčajú, práve naopak, skvelo do nej zapadajú. Vo všetkých kompozíciách treba oceniť vedľa prepracovanosti detailov aj neomylný cit pre proporcie. Dnes by sa dalo povedať, že je latentne prítomná vyváženosť tvrdosti a prístupnosti, či komerčnosti a progresie. Hudba, v drvivej väčšine prípadov v autorstve celej kapely a v produkcii Bena Grossa, im k tomu dáva dostatok priestoru. Aby neprišlo k fatálnemu omylu, nejde o žiadnu pohodičku ku káve, Holy Ground v žilách páli ako práškové čili chrstnuté do otvorenej rany. Nejde im len o seba a o starostlivosť, o svoje geniálne muzikantské mozgovne či o reputáciu vybojovanú v predchádzajúcich pôsobiskách. Urobili to aj v mene zaznávaného štýlu, aj pre oddaných fanúšikov, aj pre provokáciu svojich doterajších fans. Už prvá titulka Holy Ground (Shake The Memory) evokuje v sebe klasický hard-rockový štýl, ani nie tak riffom, ako svojou údernou priamočiarosťou a pútavosťou. Druhú Like No Other (Bassline) by si mal vypočuť každý adept štvorstrunnej basovky, lebo takto to mastí naozajstný „maestro“ hlbokých tónov a nie nejaký neschopný šulín, ktorý len zdvojuje hlavne gitarové linky, beglajty či riffy. Navyše zaujme svojou modernosťou a je to skôr pocta súčasnej dobe ako minulosti. Jednotlivé nástroje, hlavne gitary, sú výrazné, melodické vokály vytláčajú hlukové steny a sem-tam sa nájde aj nejaký ten vyrevaný refrén či sloha a, samozrejme, to spomenuté basové. Fantastickou škopkárskou salvou začínajúca Bustle and Flow máta ako absolútna beštia a skvelo zapadá do celého scenára opusu tak, ako aj predchádzajúca Come Alive s drsným funkovým oterom a intenzívnym soundom, ktorý z nej vytvára heavy-rockové monštrum. Ťažký funk prichádza z Chosen and Justified, po nej žne úspech Saving Grace vo svojom heavy strednotempovom rytme a kde Aldrich pozýva na gitarovú exkurziu. Túto trojicu uzatvára Unspoken, kde sa stretávajú ingrediencie THE WHO a RUSH a vytvárajú príjemný melodický rock. Žáner len jeden, ale s viacerými prístupmi, množstvo nálad, menej zvukov, viacej drobností, ktorých sa dá chytiť a menej vecí, ktorých sa nedá pustiť. Nezabudlo sa ani na coververziu, aj keď 30 Days in the Hole od HUMBLE PIE je skoro až totožná a žiadny drastický rozdiel v porovnaní s originálom sa nedá nájsť. Treba len vyzdvihnúť perfektne zladené vokály Hughesa a Castronova vystrihnuté zo starých dobrých čias, keď sa piesok lial a hard-rock kypel. Dokonca taká zeppelinovská Righteous Days je ako keby vypadnutá z nejakej starej dosky týchto legiend a záverečná epická balada Far Away je skoro až „radio friendly“, až na tú sedem minútovú dĺžku. Jedenástka trackov je štylisticky súdržná, ale pritom nie nudná. Skvelý opus!

Aj keď sa k tomuto dielku postavíte z jednej či druhej strany a boli pre vás títo jedinci hrdinovia aj predtým, pri trochu tolerancie a veľkého nadšenia budú hrdinovia aj naďalej. A ak to tak doteraz nebolo, tak by som to „just“ s touto vynikajúcou doskou skúsil.

Vydavateľstvo: Spitfire Music/SPV
Pôvod: USA, Austrália, Veľká Británia
Žáner: Hard-rock