Sólový debut od speváka Queensrÿche (recenzia)

Keby „pán vokalista“ Todd La Torre vyrobil hodinovú progfóniu o miešaní gulášu, vsadím sa, že by poďobaní pseudointelektuálski bradatí hošani úplne v rovnakom rytme verejne masturbovali nad tým, ako sa skvelo „maestrovi“ podarilo zvukovo a hudobne zachytiť psychologické mäknutie mäska v excelentnom presahu dusenej cibule, ako hlboko filozoficky dávkovať koreňovú zeleninu do bublajúcej zmesi, alebo ako si svojím veľdielom robiť žarty zo všetkých tých skúsených kuchárov. To by bolo keby. Ale Todd La Torre sa poobzeral hlbšie do minulosti a povyťahoval z nej fragmenty nepopulárneho archaického štýlu zvaného heavy metal a so svojim parťákom Craigom Blackwellom ponúka teraz dosku s názvom Rejoice in the Suffering plnú skvelo odsýpajúcej tvrdej muzičky. Nejde o žiadne akademicko-progresívne dielo, myslím si, že máme skôr do činenia s úprimnou výpoveďou zrelého hudobníka, ktorý má obrovský nadhľad nad všetkým tým, čo sa deje v našom zvrátenom svete.

Silácky, typicky heavymetalový artwork albumu.

Debutujúca sólovka člena QUEENSRŸCHE, speváka Todda La Torreho, ktorá oproti predchádzajúcim trom dielkam jeho domovskej kapely, pohybujúcej sa v progmetalových líniách, vedie do riffujúcich klasických metalových podôb. Od spoluautora a interpreta komplikovanejších kompozícií nikto neočakával takýto, síce poctivý, ale obyčajný hard&heavy, založený na štýlovej jednostrannosti a ľahko iritujúcich melódiách. Aj napriek vyslovene klasickej a undergroundovej orientácii nového počinu načúvať prúdom La Torreho muzikantskej a skladateľskej jedinečnosti je uspokojujúcim zážitkom, ale tak, akosi bez pocitu výnimočnosti. Napríklad je príznačné, že jeho štandardný heavy metal, hraný dosť konzervatívne, „štandardne“ vôbec neznie, ale to tiež nie je žiadna výhra. Takže čo s tým?

Je zrejmé, že dokáže každej melódii vdýchnuť niečo, možno dušu, ktorá dokáže fungovať svojou vlastnou existenciou, možno atmosféru, ktorá sa rozprestrie vôkol, alebo len „obyčajnú“ umeleckú podstatu, ktorá vo svojej jednoduchosti je skvelá a prudko počúvateľná. Dar jeho melodického cítenia a zmyslu pre motívové aranžmány dokáže okúzliť aj po jeho niekoľko desiatok rokov trvajúcej hudobnej existencie. Ťažko by sa hľadal niekto, kto by bol schopný s takou ľahkosťou vyprodukovať tak vynikajúci album.

Typickým príkladom skladateľskej invencie a interpretačnej úprimnosti sa ukazuje hneď úvodná, potemnelo znejúca, riffovačka Dogmata, povýšená do heavíkovej podoby, vo svojej tajomnej prirodzenosti bez väčšieho dôrazu na komerčnú vypočítavosť. Tu sa odvíja zvuková originalita jeho poňatia, vychádzajúca z kontrastu vokálnych harmónií s klasickými metalovými prvkami, doplnená prístupným feelingom. Rozkošná Crossroads to Insanity zase pripomínajúca klasické metalové power-balady pomaľovaných konca nablýskaných osemdesiatok, ktorá slúži na akési rozomletie rigidnej povahy niektorých rockových foriem ako prudkej Darkened Majesty, anihilijúcej smrad starého thrashu s prekrásnym refrénom a vkusným gitarovým sólom. Albumu nechýba ani napätie, ani presná intonácia a v Critical Cynic to celé prechádza do nadupanej, skoro až modernej pecky, ktorá mrazivo pohladí pokožku a myseľ pripraví na strhujúcu titulnú pecku Rejoice in the Suffering, v ktorej dokonale cítiť klasický heavymetalový rukopis. Poznávacím znamením veľkého hudobníka sú špecificky klenuté vypäté vokálne linky, ktoré sú po nespočetných výletoch do viac, či menej príbuzných tematických rovín s istotou rozvinuté do dokonalosti. Pomyselným životodarným hudobným elixírom je aj záverečná epická šesť minútová perla Apology, dávajúca dokonalú bodku za týmto opusom, ktorej predchádza skvelá riffovačka Vanguards of the Dawn Wall v pomyselnom štýle heavy/thrash/speed metalu. Vo finálnom hľadačstve je nový materiál naozaj jemne odvážny, ktorý čiastočne zaváňa genialitou a bez debaty je možné ho považovať za vydarené dielo v danom štýle. Dôraz je tu kladený na jednoduché, ale nádherné formy a úplne potlačená je prvoplánová výrazová energia, všetko je premyslené a pritom každá nota, akord tryská zo srdca. Je to album pre chlapáckych trasohlavov, čo pravdepodobne znamená relatívne úzky okruh poslucháčov.

„Rejoice in the Suffering je imaginárne celospoločenské krédo súčasnej pandemickej doby,“ povedal pri príležitosti vydania tohto albumu sám jeho autor.

Vydavateľstvo: Rat Pak
Pôvod: USA