Svižne nahraté, americky uhladené, moderne sa tváriace, luxusne načančané hard-rockové témy, v popredí s blonďatou čičinou a triom drsne vyzerajúcich hipsterov, to je tvrdá kapelka THE PRETTY RECKLESS zo zámorského Veľkého jablka a ich štvrtý štúdiový pokus, trefne vystihujúci požiadavky súčasnej doby na komerčne úspešný rockový mainstream. Ono podať vážne tvrdý hard-rock a navyše serióznymi prostriedkami sa síce logicky ponúka, ale prečo nenahradiť korektnosť pozlátkom, originalitu výpožičkami a úprimnosť špekulatívnym kalkulom? A tak vzniká milión a jedna otázka…

V každom prípade, opus vykazuje rozmanitosť a rast a progresia v rámci ich tvorby je neuveriteľná. Náročného rockera to môže baviť, ale aj nudiť zároveň. V určitých momentoch je to taká pošahaná softverzia HALESTORM či ORIANTHI, ktorá síce funguje, ale len pre tých, ktorí o súčasný tvrdý rock nezakopli. Inde sa to tvári ako moderný rockový pop a znie to síce ako prepracovaný, ale paradoxne nie príliš tvrdý mix OASIS, PARAMORE a FLYLEAF. Samozrejme, kto nič výrazne nečaká, bude prekvapený, lebo v rámci rockového či hard-rockového mainstreamu je to veľmi dobre stráviteľný opus, ktorý nejakým zázrakom zaujme a tá spomenutá rozmanitosť mu dokonca vkusne sedí. Absentuje tu originalita, ale v iných ohľadoch má čo ponúknuť. Má to drajv a THE PRETTY RECKLESS nanovo zadefinovali melodický hard-rock pre súčasnú generáciu. Vzopreli sa logike, zlomili pomyselné hranice o zastaralosti hard-rocku a vytvorili takmer hodnotný kríženec moderného hard-rocku, post-grungu, indies a poprocku s akcentovaným rozmerom dvojakosti a agresívnej angažovanosti infiltrácie iných prvkov z rôznych subžánrov rocku. Skladateľské duo Momsen/Phillips sú schopní tvorcovia, čo už dokázali na predchádzajúcich doskách, a teraz viac-menej rozšírili svoju pôsobnosť a vytvorili moderný materiál odkazujúci na to najlepšie od súčasných hard/pop/rockových kapiel s femálnym vokálom, o čom svedčí prvá, šialene povzbudzujúca titulka Death By Rock & Roll. Úvodný šesťsekundový ruch šmatľavých krokov trochu klame telom, lebo salva vzrušujúcej inštrumentácie a melodicko-expresívnych vokálov tiahnucich k úžasne energizujúcemu zboru predstavujú podmanivú „hard-rockovinkovú“ kombináciu ako vyšitú. Taylorka sa tu predvádza vskutku excelentne a je to jednoznačne najlepšia skladba na doske. Druhou Only Love Can Save Me Now vzdávajú hold zase nirvanizovaným SOUNDGARDEN už len samotnou prítomnosťou, alebo ako chcete, featuringom, gitaristu Kima Thayila a škopkára Matta Camerona. V tracku sú počuť ingrediencie oboch kapiel a výbuchy vokálu sú vzrušujúce ako pokrkvané čipkované nohavičky Momsen ležiace na špinavej podlahe štúdia, ktoré napovedajú, že v ďalšej natvrdlej So It Went (ďalší nasadený singel) ostane pred hosťujúcim Tomom Morellom blonďatá čičina úplne naostro. Je to tvrdšia rocková skvelá strednotempová odrhovačka s typicky kvílivou sólovou gitarou doplnenou drzým chrapľavým chórom. Grungeovým depresívnym basovým brnkaním začínajúca 25-ka sa vykryštalizuje do takej baladickej, vypätej bondovky, a tak po tých troch skvelých peckách to pôsobí ako iná kapela. To vôbec nevadí, práve naopak… je to skvelá náladovka, až sa človeku scvrkávajú varlatá. … ale to sa netýka tracku My Bones, ktorý je zase z iného súdka, z toho južanského a skvelého, až na tie zbytočne prehustené škopky. Got So High je pekná, pomalá s rytmickými zmenami, krásnymi harmóniami a trochou bluesového feelingu a refrénom tak trochu v štýle OASIS. Výplňová Witches Burn neurazí, ale spolu s jemnôstkou Broomsticks je to len akési nemotorné interlúdium pred druhou polovicou skladieb, ktorú začne skvelo vystavaná, poctivá akustická krehotinka Standing At The Wall s orchestrálnym podmazom, pokračuje orientálnym úvodom začínajúcou „jižárnou“ Turning Gold, ktorú strieda päťminútovka, typická nudná „americana“ Rock & Roll Heaven odhaľujúca pritom svoje srdce i dušu. Hudobne sa to dá prirovnať ku kompozíciám Bryana Adamsa, kde je postavená hudobná triviálnosť na úroveň k účelnosti a úprimnosti. V závere by človek čakal nejakú vypaľovačku, ale kapela porušuje zaužívané klišé a outro track Harley Darling ťahá struny niekde až do country, kde páchnu kravy, lajná a hnoj, a ktorý aj napriek vyzneniu zaberá na fans skoro ako rocková hymna.
Ako celok je Death By Rock & Roll prekvapivo celistvý a rôznofarebný, ale aj napriek kladnému hodnoteniu sa bestsellerovosť tohto hipsterského kurinca fuckt nedá chápať.
Informácie o albume Death By Rock and Roll
Žáner: Hard-rock
Dátum vydania: 12. február 2021
Vydavateľstvo: Fearless Records
Minutáž albumu: 50 min 45 sek
Pôvod: USA
Skladby:
- Death By Rock and Roll
- Only Love Can Save Me Now (feat.Kim Thayil and Matt Cameron)
- And So It Went (feat. Tom Morello)
- 25
- My Bones
- Got So High
- Broomsticks
- Witches Burn
- Standing at the Wall
- Turning Gold
- Rock and Roll Heaven
- Harley Darling
Zostava:
Taylor Momsen – vokál, gitara
Ben Phillips – gitara, vokály
Mark Damon – basgitara
Jamie Perkins – bicie