Sex Deviants sú Za jinej svět… (recenzia)

„Nie som žiadny zúfalý alkoholik, či asociálny feťák, ale ani melancholik v depresiách. Som len maniakálny pankáč s farebným čírom, nenávidiac mydlo a zabehnuté konvencie svojich malomeštiackych „fotrovcov“. Nadovšetko milujem pivný mok, svoju starú rifflovú vestu a chorobné pogo na koncertoch. A k tomu všetkému mi pomáha každý dobrý album, ktorý sa mi dostane do rúk, teda aj punková polhodinka so SEX DEVIANTS.“

Nechápem, prečo by sa malo niekomu chcieť, ale keby sa hľadal termín, ktorý by po všetkých stránkach najlepšie charakterizoval tvorbu punkových SEX DEVIANTS, iste by sa zvolilo slovíčko „konzistencia“, lebo už ich debut nahodil kontúry, ktoré nebolo potrebné retušovať ani gumovať. Ďalší významný trend, ak nepočítame sem-tam trochu hardcoreu alebo kvapku popových vsuviek, už do spoločenskej hry štyroch punk´n´roll boys zo Strašíc nevstúpil. Je nepochopiteľné, ale niektorí to nazývajú „pohodlnosť“, ale ja tvrdím, že vôbec nie len SEX DEVIANTS sa našli už prvou nahrávkou, i keď tá bola výrazne ovplyvnená svetovými klasickými legendami. Samozrejme, drobný vývin a posun v ich hudobnom výraze sa nájde. Najväčšiu zmenu poslednej doby však zaznamenala absencia ženského elementu, teda blondínky Oliny. Avšak nový materiál len dokazuje, že aj bez nej vo svojej vyhranenosti, ktorá často zvádza k jednoliatosti, dokážu byť parádne pestrí a zaujímaví.

Minimalistický, punkový artwork albumu.

…a že vraj to ďalej nejde. Teda hrať žáner už kvapku sprofanovaný, obsahovo vyprázdnený a trochu zastaralý v typickej jeho podobe sa ctí a uznáva. Je vidieť, že vášeň tu ešte pretrváva, a tak tento kvartet strednovekých jedincov odpudivého vzhľadu môžeme povzbudiť a trochu aj poľutovať. Pred štvrťstoročím naskočili na masívnu punkrockovú vlnu a zručne nabehli na model miešania melodického pop-punku, mainstreamového rocku, klasického punk-rocku a surovšieho moderného HC. Nechýbajú viacrozmerné vokály, rýchly rytmus, agresívne gitary a toto všetko sa obligátne prelína a vzájomne tlačí ku gradácii. Presný popis kapely si netrúfam urobiť… skoro by jeden povedal, že nie je ďalej o čom hovoriť. Áno i nie.

Šiesta štúdiovka s prorockým názvom Za jinej svět… prekvapí aj zvláštnym, ale trefným artworkom. Slušne odsýpa a keď chceme byť spravodliví, je za tým omnoho viac než lacné napodobňovanie zaručených receptov. SEX DEVIANTS hrajú energickú, dynamickú, aranžérsky celkom nápaditú muziku, samozrejme, branú podľa súdobých mainstreamových konvencií a musíte byť veľmi zaujatí, aby ste týmto týpkom nepripísali nejaké tie plusové body. Avšak ku koncu albumu už mám s týmito skladbami trochu problém, nie že by druhá polovica bola horšia, ale aj tých tridsať minút je len predsa trochu moc. Nie je to zlé, ale treba mať väčšiu vôľu chcieť a vnímať pozitíva. Výrazne sa tu presadzuje retro duch. Vo všetkých kompozíciách treba oceniť vedľa prepracovanosti detailov aj neomylný cit pre proporcie. Dnes by sa dalo povedať, že je latentne prítomná vyváženosť tvrdosti a prístupnosti či komerčnosti a progresie. Hudba im k tomu dáva dostatok priestoru. Aby neprišlo k fatálnemu omylu, nejde o žiadnu pohodičku ku káve, Tak jak sem se v žilách páli ako práškové čili chrstnuté do očí. Pekná melódia, prívalový refrén, dokonca slušné sóla a hlučné basové linky, len ten text je taký nijaký, bezobsažný. Majstrovskou lekciou zo zborovej interpretácie melodického refrénu je punkoidná rýchla odrhovačka Ten punk, kde kapela elegantne a s ľahkosťou vykľučkovala z punkového stereotypu a niečo podobné predviedla aj v ďalšej Ta když jsem se, v ktorej hudobne išli trochu ďalej a pracujú s medzerami, s nezahustenou štruktúrou, ktorú si však musí odhaliť každý sám. Jednotlivé nástroje, hlavne gitary, sú výrazné, melodické vokály vytláčajú hlukové steny a sem-tam sa nájde aj nejaký ten vyrevaný refrén či sloha. Žáner len jeden, ale s viacerými prístupmi, množstvo nálad, menej zvukov, viacej drobností, ktorých sa dá chytiť a menej vecí, ktorých sa nedá pustiť. Ako každá rocková pepíkovská kapela, aj sexuálni devianti sa nevyhli buranskej hulákačke a tak Tá hospodská je zaujímavá hlavne svojou inštrumentálnou medzihrou, ktorá je fakt úžasná. Aj v ďalších kúskoch sú jasné ich pevne vystavané štruktúry so zmyslom pre silné melódie v prirodzených harmonických súvislostiach. Či už je to skoro až prístupná Ten netopýr s takmer mainstreamovou vokálnou linkou, alebo dramatická tenzia v Ten metal, kde sa prekrýva metalový riff s punkovými rytmami. K sviežemu vnímaniu novej dosky prispievajú aj krátke minutáže skladieb. Pomyselný vrchol albumu je dravá jazda Ty vlaky, kde dokazujú, že všetky vetvy ich hudobného výrazu stoja na pevných základoch brilantne zvládnutého punk-rockového jazyka a muzikantského remesla. Ten lazar začne až bluesovo, ale zdanie klame, lebo sa celkom slušne rozbehne. Ako sklamanie sa javí Ten igelit, prakticky bez nápadu a s divným textom. Záverečný Ten rock´n´ roll  je skutočný, moderný a vitálny PUNK.

Nepredpokladám, že by sa toto hneď na prvýkrát zapáčilo, ale vedzte, že títo českí chlapi napísali dizertáciu na tému „Klasický punk-rock v českých luhoch a hájoch“. Celkovo?… vo svojom rangu veľmi solídna práca…

Vydavateľstvo: Cecek Records
Pôvod: Česko
Žáner: Punk Rock
Dátum vydania: 24. december 2020
Minutáž albumu: 31 min 09 sek

1. To jak jsem se
  2. Ten punk
  3. Ta když jsem se
  4. Ta hospodská
  5. Ten metal
  6. Ten netopýr
  7. Ty vlaky
  8. Ten lazar
  9. Ten igelit
  10. Ten rock´n´ roll

Milan Hejduk – basgitara, vokál
Petr Šilhánek – gitara, vokál
Štěpán Červenka – gitara, vokál
Tomáš Kočí – bicie, vokál

7 thoughts on “Sex Deviants sú Za jinej svět… (recenzia)

1. Akoze, tak zle napisaná recenzia..nedal by som tomuto biednemu punku ani 3xxx, body;)…autor zrejme nepozna dobre ceske punk rockove kapely…

1. To je tvoj názor, urážať ma však nemusíš, že som totálny diletant, počúval som punk-rock, keď si ty možno ani nebol na svete. Jedine s čím súhlasím je fakt, že naozaj nemám dokonale zmapovaný súčasný český punkový underground (a prečo aj?) a hodnotím to len v medziach toho, čo sa ku mne dostane, primárne to nevyhľadávam. Podľa mojej mienky sa naozajstný československý punk robil v osemdesiatych rokoch v Bratislave a vtedajšie české kapelky na tú bratislavskú podzemnú scénu nikdy nemali. Ale to je zase len môj skromný názor.

2. Tomas, ale ja sa nebavim o ceskych kapelach, ale o tom ze autor recenzie je totalny diletant a asi je s kapelou velmi dobry kamarat, alebo mu zadarmo museli dat cdcko ci ine prezenty. Inak by nemohol napisat taku tedencnu recenziu a dat priemernej ceskej punkovej kapele tolko bodov, ked si zasluzi tak 3xxx maximalne 4 body. Nech si recenzent Martin laskavo nastuduje ceske punkove kapely ktore stoja zato…inak je to u mna dendencne napisana recenzia.

3. Martin, podla mna len obhajujes recenziu ktora bola asi zrejme zaplatena. Inak by si tolko bodov nedal. Pretoze tebto album si viac ako 4 hviezdicky nezasluzi. A ked teda ako sam pises nepoznas ine lepsie ceske pankove kapely mali ste dat recenziu napisat nejakemu cloveku ktory sa venuje pankovej scene viac ako ty. Bohuzial za slovom diletant si plne stojim.

1. Za recenziu redakcia zobrala 14 000€ a dovolenkovať pôjdeme všetci do zahraničia aj napriek núdzovému stavu a zákazu vycestovať za účelom relaxu. Robiť recenzie je velikánsky biznis, o ktorom málokto vie, tak poprosím, nehovorte to nikomu.

2. Stoj si za čím si chceš a urážaj si niekoho iného. A recenzie sa v našom médiu neplatia a keď si prečítaš viac mojich recenzii tak zistíš, že čo sa týka punkovej scény diletant nie som, len ma trojakordová muzika už toľko nebaví ako voľakedy a teraz sa o ňu zaujímam len okrajovo, aj to viac preferujem slovenskú scénu ako českú. Punk-rock sedemdesiatkách a osemdesiatkách bol životný štýl, rebelanstvo a postoj k spoločnosti a nepredpokladám, že TY máš uši prepichnuté zicherkami, farebné číro na hlave, kanady, sidovku a búriš sa voči spoločenským konvenciám. Si len arogantný samozvaný „odborník“, ktorý vie len kritizovať a urážať. Nie si schopný dať dohromady jedinú kompetentnú vetu, a už vôbec nie rozumný dôvod, prečo by si dal len tri, či štyri hviezdičky. Len kecáš, aký som diletant a blá, blá, blá… Zbohom a už neodpisuj.