Saxon s dávnymi inšpiráciami (recenzia)

Legendárne príbehy z čias kúziel, príšer, odvahy a slávy sa tentokrát nekonajú. V našej dobe okrem nebojácnych bojovníkov, hrdinov a vojnových výprav žije aj množstvo obyčajných ľudí s kopou banálnych problémov, akými je aj nevinnosť ich dcér či vnučiek. A yorkshirská pätica spravodlivých potulných rytierov sa vydáva na svoju novú výpravu, chrániť cnosť urodzených, ale aj dedinských panien, pred pekelnou kolektívnou perforáciou zvráteného dvora miestneho šľachtického monštra, ale tentokrát v háboch niekoho úplne iného. Skoro za štyridsaťpäť rokov vytvoril SAXON množstvo kvalitnej hudby pre headbangerov na celom svete, preto sa im dostalo cti a na trh hádžu opus plný svojich spomienok a inšpirácií, ktoré ich v mladosti donútili zobrať do rúk hudobné nástroje.

Artwork s nakreslenými všetkými kapelami včítane Saxon.

Predpokladajme, že spomienky sú pre starobu to, čo každý nový zážitok a skúsenosť prežitá v mladosti. Veď predsa na to sa hlavne na dôchodku spomína a geriatrická myseľ už len k nim zabieha a otravuje zase len dorast svojimi „skúsenými“ rečami. A nielen v starobe, ale aj v produktívnom veku si občas každý z nás zaspomína na veci, zážitky, alebo aj na obyčajné pesničky, ktoré ho sprevádzali v určitých momentoch bytia, ale len sám pre seba. Albionskí „Saxoni“ to teraz urobili verejne a takúto intímnu pesničkovú spomienku predložili svojím tradičným heavymetalovým spôsobom. Tvorí ju jedenásť melódií z prelomu šesťdesiatok a hard-rockových sedemdesiatich rokov, ktoré ich inšpirovali a zneli v ich tínedžerskom veku.

Biff Byford a spol. sa snažia hrať tieto staré fláky tak, ako sa asi hrávali vtedy, ale s vlastným výrazom heavymetalovej legendy, s drobným hudobným progresom, bez zbytočnej popovej štylizácie, jednoducho ako skladbičky, v ktorých nemalú rolu hrala aj textová zložka, rezonujúca s citmi revoltujúcej dospievajúcej mládeže. V žiadnom prípade to nie je materiál určený k hlbokej hudobno-umeleckej analýze a už vonkoncom nič pre tých, ktorí chcú spoznať kapelu SAXON ako priekopníkov NWOBHM alebo legendy heavy metalu. Tým viac však pre tých, ktorí si chcú zaspomínať na prelom šiestej a siedmej dekády, dekád vznikajúceho rocku a jeho nablýskaných, pompéznych a bombastických odrôd a majú v úmysle vcítiť sa do vtedajšej duše –násťročných, ktorí prežívali svoju mladosť v období rozdelenia sveta a lokálnych konfliktov.

Takže znovu sú tu, s rozsypanou coverovou bonbónierou zo šiesteho a siedmeho desaťročia, kde každá pralinka má svoje nezastupiteľné miesto v rockovej histórii. Tieto tvrdé oriešky v sladkej čokoláde s kovom pozlátka obohatili svojou príjemnou kombináciou charakteristického vokálu a hard-rockového sprievodu s náznakom metalovej útočnosti, ktorá, ako sa zdá, ich neopúšťa. A tak Keith Richard by bol radosťou celý bez seba, keby počul vydarenú verziu svojej Paint It Black alebo David Paich (TOTO) by svoju Hold The Line skoro nespoznal. Spomienkou na nežijúcich muzikantov je aj neandertálsky Lemmyho Bomber a nadupaná rockovinka od THIN LIZZY The Rocker, prearanžovaná pre dve gitary, čo jej pridalo na hutnosti. Svojmu aranžérskemu zámeru prispôsobujú aj známe témy z konca šesťdesiatych rokov, ako je staručká See My Friends od THE KINKS alebo moderne metalovo znejúca „hendrixovka“ Stone Free. A ďalšie kúsky?… o nič lepšie alebo horšie, práve naopak, celá kolekcia prebratých čísiel pokračuje a graduje v čoraz bláznivejších podobách a treba skonštatovať, že aj ich autori, keby mohli, asi takto by to cítili. Na porovnanie je tu Evil Woman od bluesrockových amerikáncov THE CROW, ktorú už prespieval Ozzy ešte s BLACK SABBATH na ich fenomenálnom eponymnom debute. Prekvapujúcou omrvinkou sa stala Paperback Writer, skvelý singel od THE BEATLES, ktorý ani v tomto tvrdšom prevedení nestráca svoje čaro. Neuveriteľne uchopená je aj „párplovská“ Speed King, kde svojím kúzelníctvom kapela vyčarovala neuveriteľnú roadtripovú hymnu. Čo by to bol za album coververzií, keby sa na ňom neobjavila nejaká pecka od aussie rockerov AC/DC? Tentokrát prišlo na scottovskú pecku Problem Child, ktorá sem zapadla ako riť na šerbeľ. A nakoniec je tu Immigrant Song od LED ZEPPELIN, ktorý dostal mäsitejší a ťažší sound ako v origináli.

Na Inspirations je všetko podstatné z hard-rockovej éry a ešte niečo navyše, trochu nudy, minimum rozpakov a ťažkopádnosti, ale množstvo aranžérskeho rozletu a kus muzikality. Poukázal na fakt, ako sa majú robiť coververzie s vlastnou invenčnosťou a s maximálnym rešpektovaním pôvodného originálu.

Vydavateľstvo: Silver Lining Music
Pôvod: Veľká Británia
Žáner: Heavy Metal/Hard-Rock