S Blackmore’s Night do stredoveku (recenzia)

Blížia sa teplejšie jarné večery, a tak sa treba poobzerať po veciach a činnostiach, ktoré pomôžu vytvoriť si pohodu a príjemnú atmosféru pri nič nerobení v single či vo dvojici. Jedným z takých prostriedkov je aj najnovší album Nature’s Light partnerskej i hudobnej dvojice Candice a Richieho, ktorý vyslovene zvádza na uvoľnené „dreamovanie“, ale umožňuje aj sústredené vnímanie, pri ktorom sa v hlave premietajú artefakty renesančných géniov. Na takéto dielka koketujúce s hudobným medievalom majú BLACKMORE’S NIGHT nepriestrelnú, klišé matricu a záleží len na tom, ako daného receptora muzikálne ukojí. Svetlo matky prírody citlivo kombinuje dva, súčasnou spoločnosťou akceptujúce hudobné smery, a pokiaľ jeden človeka otrávi, má k dispozícii ďalší, takže buď ho uspokoja staré postupy a nástrojové obsadenia, alebo estetické uchopenie moderného folku. Bohužiaľ, naturálne svetlo vrhá aj množstvo patetických tieňov, ktoré znateľne poškodzujú inak slušne vyrobený spektakulárny opus osvetľujúci zbierku mimoriadne sympatických stredovekých perličiek, ktorými sa dá kochať, ale aj skvostne nudiť.

Jednoduchý až insitný artwork od Joan Marion DeBiase.

Začína sa spomienkou na treskúcu zimu, ktorú navodzuje pizzicato cimbálu úvodnej Once Upon December, hravé drevené dychy, pomalý tep perkusií a… potom to začne, akustické beglajty gitary podfarbené slákmi v húpajúcom rytme a všetci si uvedomíme tvrdohlavosť a originalitu legendárneho Blackmorea, niekdajšieho hardrockového hrdinu a spevácky talent jeho životnej partnerky Candice, ktorá dáva všetkým skladbám pečať krehkosti a lásky. Po decembrovej radosti prvej skladby prichádzajú úvodné kudrlinky v druhej Four Winds, kde hlavné slovo majú pradúce strunové nástroje dokreslené perkusiami, ale aj dobovými dychmi, ktorých sólové party sú nedbalou kópiou renesančných a ranobarokových melódií. Zmysel pre farebné efekty Richiemu pomohol objaviť aj zmyselnú príťažlivosť ženského sólového spevu v kombinácii s akustickou gitarou a jemným podmazom klasických dobových nástrojov, ako je to nadefinované práve v tejto úžasnej krehotinke, kde to celé dostáva do veku trubadúrov pekná vyhrávka a jemná atmosféra. Orchestrácia dobových nástrojov je niekedy natoľko vrstvená, že budí dojem klasickej hudby tak, ako to predviedol v ďalšom autorskom kúsku Feather in the Wind, ktorý vytvára obraz hodujúcich sedliackych buranov s hlinenými krčahmi a nad ohniskom sa pečie selátko. Prím tu hrajú drevené dychové nástroje a husličky. Pri tých husliach ostávajú aj v epickej inštrumentálnej sonáte Darker Shade of Black, temne stávajúcej z organových akordov a temných basových tónov, z ktorých sa vynára pomalá husľová linka a s kvíliacim morriconovským vokálom na pozadí. Kostolné varhany a bicie pokračujú v nastolenej téme, ktorú na chvíľu preberá akustická gitara a naplno sa rozparádi v klasickom elektrifikovanom gitarovom sóle, ktoré je len potvrdením, že maestro Blackmore aj naďalej patrí medzi legendy elektrickej gitary. Niečo podobné sa opakuje aj v hard-rockovej, bluesom obostretej Der Letzte Musketier (The Last Musketeer), kde sa Ritchie rozpamätal a predvádza hru ako keby vystrihnutú z tých najlepších ro(c)kov párplov alebo hard rockovej dúhy. Proste stále to vie a snáď nechá rozžiariť aj svoju viacfarebnú minulosť. Tieto dva kúsky sa vymykajú celkovej koncepcii stredovekom a renesanciou inšpirovaného albumu, ktorá sa tým nijak výrazne nenarušuje. Sekunduje im aj vyslovene popová prerábka od švédskych dancerov REDNEX Wish You Were Here, kde elektrická gitara ostáva v hre a svojím prelúdovaním dostáva tento inak nezaujímavý kúsok do inej dimenzie. Nápad tejto skladbičky, pri všadeprítomnej nepôvodnosti, si človeka nekompromisne podmaní. Titulná pompézna Nature’s Light prenesie človeka na okázalý kráľovský dvor Ľudovíta XIV. Úvodí jej kúsok francúzskej ouvertúry s bodkovaným rytmom a celý kúsok je inšpirovaný Lullyho baletnými entrées obmedzujúcimi sa len na jednu tóninu, ktorá sa niekedy mení na opačný tónorod alebo príbuznú tóninu. Hudobnú pompéznosť znásobuje aj obsadenie malého orchestra s drevenými a plechovými dychmi, a sláčikmi doplnenými perkusiami a čembalom. Sýty zvuk orchestrálnych častí a rytmický kontrapunkt viachlasných pasáží vytvárajú ohromujúci účinok ceremoniálneho lesku. Skvelá kompozícia! Z ďalších predložených kompozícií sa dá vyzdvihnúť efektná zvukomalebná The Twisted Oak, kde základný motív zvýrazňuje čembalo. Je hravo rozohratá a doslova vibruje každým svalom. Pre pár rokmi venovali určité skladby svojej malej dcérke Autumn Esmerelda a tentokrát sa im potomok odvďačil backvokálmi vo veselej tancovačke Going to the Faire, ktorej názov vyslovene evokuje starú hudbu. Jednotlivé prvky ich hudby priamo závisia od štruktúry celého daného konceptu, v ktorom má každý svoj význam v súvislosti s využitím disonancie, funkcie basu, melódie, harmónie a rytmu. Navyše, vedome rozlišuje špecifické možnosti inštrumentálnych a vokálnych prostriedkov. Je zrejmé, že Richie a Candice sú opojení zvukom, naviac vynikajúco zaznamenaným. V poslednej prearanžovanej Second Element predstavujú ohromujúcu škálu dynamiky, výrazu, od silných emócií a dravosti, cez veselé tanečné miesta či umiernený kľud, až po takmer „zastavenie dychu“. Aj napriek tomu prevažuje intímna až oddychová, či meditatívna hudba, vzhľadom k použitým akustickým nástrojom prevažne v jemných, nízkych polohách. Celok vyznieva zaujímavo, až manieristicky, takže ho v prvom rade ocení hlavne pôžitkár. Na druhej strane treba oceniť osobitý prístup interpretov v čele s Blackmoreom a Candice, ktorí si museli byť vedomí, že zase raz nenahrávajú pre široké masy, ale to je vlastne dnes chvályhodné.

Candice je excelentná speváčka so zaujímavým koloritom hlasového prejavu a jej obozretné zaobchádzanie sa intímne dopĺňa s prácou jednotlivých nástrojov, hlavne strunových. Celá táto symbióza je veľmi opatrná a zdržanlivá, bez toho, aby skĺzla do prehnanej sentimentality alebo gýčovitosti. Okrem rockových momentov a klasickej hudby sú tu badateľné vplyvy keltského folklóru, hlavne v občasných úletoch po rytmickej stránke.

Krehká melanchólia Nature’s Light je poplatná seba ľutujúcim večerom v single, keď človeka nič nebaví a v ruke držiac kalich portského spolu s týmto albumom navodí atmosféru dávnych vekov, keď rytieri bojovali o srdcia svojich vyvolených.

Informácie o albume

Vydavateľstvo: earMUSIC
Pôvod: Veľká Británia