Nový album od Anneke van Giersbergen (recenzia)

Anneke van Giersbergen, aj keď je to už vyzretá skoro päťdesiatnička, by asi každý normálny chlap bez reptania hocikedy začvachtal prostredníkom v mušličke, ale hudobne?… kde nič nie je, ani steblo sa nepohne a táto jej novučičká kolekcia naozaj nezvládne stoporiť pajdáka žiadneho headbangera a ani drsného rockera. Je to ploché a frigidné ako dederónska gymnastka, nudné ako slovenskí politici, originálne ako čínsky fake Louisa Vuittona, dramatické ako schnutie Primalexu a zábavné ako trhanie osmičiek. Ale inak pekne nahraté, dostatočne farebné, určite „radio friendly“ a Anneke je naozaj kus poriadnej ženskej. Tak si vyberte!… xixixi

Éterický artwork albumu

Nooo… v disciplínach originality a nápaditosti sú dosky Anneke silne pod bodom mrazu, až som sa bál o svoj iPod, lebo do vinylovej verzie by som neinvestoval. Anneke v THE GATHERING bola excelentná, ale svoje sólové pokusy pod svojím menom, pod hlavičkou AGUA DE ANNIQUE, sú mdlé a nezaujímavé, o čom svedčí aj tento najnovší sólový album s dlhým názvom The Darkest Skies Are the Brightest. Nemá to grády, je to nemastné neslané, dokonca by sa dalo povedať, že horké, takže ani hladinu cukru a ani cholesterol to v krvi nezdvihne. Jedine ak, tak adrenalín a u chlapov možno aj toho poľnohospodára sediaceho na dvoch zoschnutých krumpľách v slipoch. Fakt je to krásna žena…

Hudobne, inštrumentálne zaujímavá, i keď z väčšej časti akustická koláž. Od sladkobôľnych balád, cez stálo pôsobiace ozveny folkovej scény, až po jemné koketovanie s gitarovým rockom a bežným pesničkárstvom. Elegantné akustické rockovanie, niekde medzi univerzálnou zdieľnosťou a úplnou banalitou, ako napríklad v nostalgickej reminiscencii Hurricane na šesťdesiatkový hit Friday on my Mind od austrálskych THE EASYBEATS crossnuté s témami blízkymi Strednému Východu. Hudba kongeniálne dopĺňa melancholické obrazy, ktoré Anneke maľuje pomocou klasických rockových štruktúr. Rôzne štýly, kvalitná jednoduchá inštrumentácia, ktorú spája razantný ženský vokál, pohybujúci sa v polohách blízkych americkej country&western, alebo írskeho folku. Melanchóliu strieda radosť a tú zase smútok, a tak to ide dookola. Príjemná hudba, chytľavé refrény, na prvé počutie veľmi čerstvé, ale časom vyvstáva pocit, že vo vnútri je niečo prestarnuté a totálne po záruke. Nič nové sa neudialo od albumu Drive, žiadny progres, len kvalitnejší zvuk a prepracovanejšie aranžmány v komplexnejšej a sofistikovanejšej podobe. Je to obyčajný tuctový poprockový materiál, ktorý v celkových štyridsiatich dvoch minútach ponúka nanajvýš tri slušné okamihy a to; úvodnú polobaladu Agape, kde necháva pokľudne zaznieť sláčikové kvarteto, zaujímavú My Promise, v ktorej okrem nekonkrétnych perkusií tiež zahučí sláková sekcia a poprockovú I Saw a Car znejúcu ako niečo od ALANIS MORISSETTE. Zjavne spevácky talent tu prevažuje nad originálnym skladateľským umom, ale to celú dosku neutiahne. Je to nudné a jednotvárne, ale tá Anneke je teda kus!

No, nie je tam nič zo starého dobrého THE GATHERING, ani z projektu THE GENTLE STORM, ale nemožno to prehlásiť za vyslovený prepadák, je to len priemerná poprocková doska, ktorá okrem rockových alternatívcov osloví aj fanúšikov SLOWDIVE alebo SARAH McLACHLAN. Žiadny metal, len vyzretejšia poprocková prehliadka vokálnych eskapád samotnej Anneke. Vo všeobecnosti je to slušná jazda v duchu akustického atmosférického power popu.

Sklamanie a šesť bodíkov z milosti. Mizéria je to hlavne v štúdiovej práci, kde skladby sú strašne light, alebo dajme tam sláčiky a akustické gitary a rutinou napchajme hladné krky fanúšikom vizuálneho obrazu Anneke.

Vydavateľstvo: InsideOut Music
Pôvod: Holandsko
Žáner: Atmosférický rock/Poprock