Nesmrteľný Michael Schenker (recenzia)

Podľa Edmunda Husserla, nemeckého filozofa a zakladateľa modernej fenomenológie, je zážitok prvok zážitkového prúdu, v ktorom každý jedinec žije ako identické ja, prístupný vo svojich aktualitách a potom aj potencialitách, ktoré sú tej-ktorej osobe zrejme takisto podstatne vlastné.

Žiadate si zážitok? Nech sa páči, tu ho máte. Ale čo je to vlastne zážitok? Je to každý jeden duševný jav, ktorý jedinec prežíva; je vždy vnútorný, subjektívny, citovo sprevádzaný; je zdrojom osobnej skúsenosti, hromadí sa celý život a utvára jedinečné duševné bohatstvo každého človeka. Zážitok je výsledok alebo konštituent prežívania. A to sa snaží aj germánsky gitarový zázrak Michael Willy Schenker so svojimi vokálnymi náprotivkami a sprevádzajúcou kompániou. Sprostredkovať čo najlepší hudobný zážitok… a snáď sa im to podarilo, aj keď archetypálnym rockovým štýlom.

Artwork vytvorený slovenskou grafičkou Zsofiou Dankovou.

Ústredná myšlienka, ktorá sa preháňa každému, kto nejakým spôsobom zavadí o tvorbu tohto nemeckého krotiteľa šiestich strún, je spojená so slovíčkami: klasický osemdesiatkový hardrock. Pretože tým základným, čo sa na každého vyvalí z tohto albumu, je mimoriadne intenzívny, teda masívny, pri tom dokonale čitateľný sound a klasické gitarové riffy, bublajúce basové linky a breakmi nasiaknuté škopky. Toto všetko vytvára mohutný hardrockový výklad, ukončený vokálnymi figúrami a sólovými linkami gitary a kláves.

Úvodné tóny prvej pecky Drilled To Kill naznačia zdroje inšpirácie. Melodický, akoby nedokončený motivický úryvok gitarovej linky, pod ním nadupaný hardrockový spodok fenomenálnych škopkov, v ktorom lietajú klasické zvuky hammondu zamiešané do bublajúcej basy. S dvojicou lídrov Schenker/Scheepers to celé navodzuje asociáciu na dúhový Rising, konkrétne na kompozíciu A Light In The Black. Jednoducho pecka… Zvukový attack strháva človeku háby z tela a vyrezáva vnútornosti, a napriek tomu to cieľovým respondentom vôbec nie je nepríjemné. Naopak. Veď každý, kto miluje klasickú tvrdú hudbu s výrazným odkazom na zakladajúcich velikánov, dá jasne najavo, ako veľmi môže vstrebávať pravý pôvodný rock, onen neotesaný valivý štýl, kombinujúci odkaz klasického hard rocku siedmej dekády s útočnosťou novej vlny britského heavy metalu a prístupnosťou nemeckých škorpiónov. Je neskutočné počuť vedľa seba kompozície ako druhú melodickú Don´t Die On Me Now s vokálom Joe Lynn Turnera a klasickým schenkerovským soundom a ako úvodný vypaľovák naspeedovanú tretiu Knight Of The Dead s čilským dúhovým bardom Ronnie Romerom, skvelo vystavanú epickú power baladu After The Rain odpichnutú z odviatych sedemdesiatok a jeho staručičkú škorpioňácku kompozíciu In Search of Piece of Mind, ktorá sa objavila na doske Lonesome Crow, a to mal Michael len pätnásť rokov. Devil’s Daughter náladou, tempom a hlavne sólovou linkou veľmi pripomína Highway Star a naopak Sail The Darkness je prekrásnou ukážkou reminiscencie na diovskú dúhu maestra Blackmorea. Background nekompromisne šľape a groove pripomína tie najlepšie časy vrcholu tvrdého rocku. Zaujme citlivosť na výstavbu a použitie gitarových sólových liniek v prostredí každej jednej skladby a tento prístup je unikátnym vkladom schenkerovského fenoménu do problematiky novátorstva v tak klasickom a obohratom štýle, akým hard rock, bohužiaľ, je. Ďalšie kompozície pôvodný dojem čiastočne modifikujú a koncept albumu pokračuje viacerými líniami. V niektorých prípadoch smerom ku konvenčnejšiemu melodickému rockovému štandardu ako v The Queen Of Thorns And Roses, alebo k heavy koreňom (Come on Over) s priebežnými gitarovými sólami, ktoré sú z hľadiska puristického hard rocku ospravedlnením Michaela Schenkera, či akousi progrockovou cestou ako v Sangria Morte. Schenker sa pasoval za pokračovateľa a nositeľa koruhvy klasického hard rocku a v aktualizovanej podobe vytvára fyzický prežitok hudby, ktorej vrchol dosiahol v sedemdesiatych rokoch a následne sa zaradila medzi korene agresívnej muziky.

V doterajšej kariére Michaela Schenkera ide o najpôsobivejší materiál. Jeho invencia, výber spoluhráčov a muzikantský feeling pripomínajú odkaz gitarových velikánov. Zostavil hardrockový All Stars band, ktorému sa podriaďuje, i keď jeho front line je neprehliadnuteľný a vyráža dych. Kvalita tohto albumu nemá na dnešnej scéne obdoby. Naozaj vznikla fantastická doska a kto si ju nechá ujsť, oberie sám seba.

Album Immortal v dátach

Krajina: Nemecko/Veľká Británia/Chile/USA
Štýl: Hard & Heavy