Eponymný album od Angelus Apatrida

Tak a dočkali sme sa aj siedmej dosky… V podzemnom hniezde náročného thrashingu sa vyďobal podarený, už siedmy eponymný potomok pochádzajúc od kvarteta hispánskych toreadorov, ktorí „sebja nazyvájut“ ANGELUS APATRIDA. Najskôr vyvstával predpoklad, že to bude len taký odvar, lebo po šiestich viacmenej skvelých doskách nie je možné, aby sa im podarila aj tá siedma. Ale nemastný/neslaný nedonosenec sa evidentne nekoná a zo skrytého vývoja povstal naozaj silný, životaschopný jedinec schopný konkurovať aj tvorbe Big Four.

Títo španielski alchymisti postupne rozložili thrash metal až na úroveň DNA a čo je najpôsobivejšie, oni ho aj poskladali do moderného metalového tvaru, ktorý však nepochybne odzrkadľuje ich lásku k Veľkej štvorke. Nie je sa čomu diviť a zrovnávať tohto prcka s ďaleko honosnejšími metalovými druhmi je jednoducho nad moje sily. Proste sa to nedá, lebo niektoré legendárne dosky vyzerajú oproti tomuto halucinogénnemu matrošu ako urologický čajíček. Samozrejme, stále hovoríme len o thrash metalovom podzemí, lebo zrovnávať tento opus s artovými kúskami, to naozaj nejde. Je vytvorený pre úplne iný účel a pre úplne iné obecenstvo. A v rámci týchto podmienok ide o veľmi, veľmi, veľmi vydarené dielko. Po prvom vneme neostáva čas na hodnotenie, lebo opus vnímavého jedinca prepleskne ako nezmyselné vyhlášky hladného hygienika, druhá percepcia tiež výrazne neoslní, lebo človek príliš porovnáva s dielami, ktoré majú akési vyššie umelecké ambície. Ale pri treťom prežitku sa už hudbou prevalcovaný fanúšik praobyčajne baví, pokyvuje lebeňou a artritickými prstami spokojne vyklopkáva zběsilé rytmy rýchlejšie ako poďobaná trinástka na assbook nejakého boybandu. Zhrnuté a podčiarknuté: vynikajúca, náročná a agresívna fošnička.

Začína sa impulzívne… po fade-in väzbiacej gitary úvodná jeba Indoctrinate každého schňapne za pačesy a omláti mu hlavu o betón. V ucháľoch exploduje moderný thrash metal, okrem iného zoskupený aj z hardcoreových prívalových zborov a zároveň pokukujúci aj po staršej Sepulture. Robustný groove, intenzívna riffáž a strednotempová vyhrávka dodávajú skladbe punc niečoho výnimočného a planúceho. Ale k dispozícii sú aj ďalšie kúsky, ktoré sa uhniezdia v mozgovni ako pásomnica v zažívacom trakte. Guillermo sa vyškiera a spolu s gitaristom Davidom Alvarezom režú svoje gitarové linky podkopané rýchlou rytmikou, akoby ich na nože drali. Pekný úvod albumu, okamžitý vzostup adrenalínu a vskutku dokonalá príprava na kĺzavý úvod a následnú „pařbu“ v Bleed the Crown. Ničivá mlátička s úžasnou riffážou, pekné harmónie so spaľujúcim krkolomným sólom. Preboha… sľubovaný umelecký a nevšedný zážitok je tu. Všetko dokonalo funguje, do seba zapadá a nič nevytŕča, ani nechýba. Pri tretej The Age of Disinformation sa už sedem krčných stavcov na truc zablokovalo a receptor tak stráca pohyblivosť v tej najinkriminovanejšej časti tela, tak potrebnej pri prudkom headbangingu. V Rise or Fall sa hispánski anjeloidi poobzerali po klasických pantherovských vplyvoch, z ktorých ubalili ťažké zgroovované monštrum. Kapela často lúhuje vplyvy aj z iných sub-žánrov metalu, ale neboja sa ponúknuť ani čistý neriedený thrash ako v zabijáckej pecke Childhood’s End, speedujúcej v rýchlych tempách. Humorným sa zdá segment zborových vokálov, čo len dokazuje, že ANGELUS APATRIDA si v tvorbe medze nekladie. Omlátená lebeňa začína dunieť a to málo, čo v nej ostalo, sa pravdepodobne definitívne stratí pri Disposable Liberty, čo je vlastne zhluk zvukov pneumatického kladiva búšiaceho s menším zhonom do každej jednej mozgovej bunky. Rozpúta peklo, až sa gebuľa točí ako po pollitri borovičky. Podobne sa správajú aj kompozície Through the Glass a Empire of Shame, ktoré thrash povýšili na úroveň umenia a kde prvky z iných kovových žánrov dodávajú istú pridanú hodnotu pre fanúšika s týmito vsuvkami oboznámeného, ale aj ten, kto neholduje thrashingu, sa pobaví podstatne viac, než pri posledných albumoch Big Four.  Za menšiu analýzu stojí naspeedovaná vecička We Stand Alone, kde spevavý rev prevzal siluety Chucka Billyho vokálnych eskapád, najmä v chorusoch a zborových častiach. Vražedné sóla len dopĺňajú chladné riffy hrané závratnou rýchlosťou, ktoré búchajú do čeľustí, až zhnité rezáky vypadávajú na zakrvavený koberec. Posledná kompozícia Into the Well uzatvára dosku totálnym atakom a na človeku neostáva nič suché. Tento kúsok je jeden z tých troch dlhších a deje sa tu naozaj hodne… od melodických sólových liniek cez časté zmeny tempa až po crossovanie agresie s čistými harmóniami. A tá medzihra a to sólo… Sakra, nemôžem toľko nadávať… a ešte aj skvostná pomalšia časť… no dosť bolo rozkoše. Celé to dopĺňa trefný, vrcholne provokatívny, maximálne militantný artwork maďarského dizajnéra Gyuly Havancsáka, ktorý s nimi spolupracoval aj na posledných dvoch opusoch.

ANGELUS APATRIDA je na najlepšej ceste stať sa ikonou daného žánru, lebo tento eponymný opus je plný geniálnych a skvostných trackov, s plným a čitateľným soundom. Aj keby vám to nesadlo tak ako mne, aspoň si nebudete musieť urobiť hygienu uší minimálne mesiac. Doslova oddeľuje svalstvo od kostí.

Militantný artwork maďarského dizajnéra Gyuly Havancsáka.

Vydavateľstvo: Century Media
Pôvod: Španielsko