Druhý pokus od The Desperate Mind (recenzia)

Kto čaká nejakú čistú punkovú jazdu v tradičnom sedemdesiatkovom štýle, bude mierne sklamaný. Takže nič pre ortodoxných „pankáčov“. A prečo? …lebo už názov napovedá niečo viac, i keď to celé pripadá, ako keby sa táto brnenská kapelka nevedela rozhodnúť, ktorým štýlovým smerom sa chce uberať, a to je táto placka s názvom All Walls Will Fall ich druhým štúdiovým albumom. Asi preto tento nenápadný moravský kvartet možno vzhliadnuť, ako stojí nerozhodne na rázcestí, raz urobiac krok smerom k pomyselnej pop-punkovej metropole, inokedy sa rozbehnúc po hrboľatej post-hardcoreovej cestičke, ktorá sa po dvoch skladbách mení na zatracovaný punk-rock, a nakoniec ich zaujme aj pohodlná mainstreamová gitarovka. Isteže, žánrová uniformita so sebou prináša šablónovitosť a jednotvárnosť, ale jednotlivé, svojimi ústrednými skladateľskými nápadmi ľahko nadpriemerné skladby, držia pohromade jednak pomerne svieže melodické motívy, jednak dravosť a dokonca ani po textovej stránke to väčšinou nie je taký “průšvih“, ako by sa človek obával.

Artwork albumu.

Avšak označenie „punková“ pri THE DESPERATE MIND nie je vôbec to správne zaradenie, pretože tento nový opus múti aj core-istické vody, i keď tvorba na tomto „seconde“ by sa dala označiť aj ako alternatívna mládežnícka gitarovka. Je na ňom dosť veľa vydarených momentov a opus sa tiahne skôr v modernom post-pop-punk-hard-coreovom duchu. To ale vo výsledku nie je vôbec zlé a albumu to naopak celkom sekne.

Po výraznom, ale ničím nevybočujúcom debute a dvoch EP-čkách, sa prvýkrát v kariére odhodlali vydolovať zo seba všetko, čo za niečo stojí a výsledkom je kolekcia autorských rôznorodých kompozícií pospájaných charakteristickým konzistentným spevom. Sú známi svojimi invenčnými aranžmánmi a ako je jasné aj z predchádzajúceho matrošu, tentoraz išli ešte trochu ďalej a v jednotlivých skladbách viac využívajú bezhraničnú slobodu. A tak sa tok údernej hudby často mení, nečakane a dramaticky, v každom momente dokáže prekvapiť. Už od úvodného 40-sekundového intra Rise From The Ashes vyťahujú eso z rukáva, lebo bublajúca basgitara, skvelé gitary a hrmotné škopky skvelo úvodia tvrdej Rise From The Ashes, oscilujúcej medzi klasickým dookola cirkulujúcim gitarovým riffom, konzistentným punkovým vokálom a coreovým revom, ktoré smerujú do famózneho sugestívneho post-punk-hardcoreového celku. Odkaz na mládežnícky rock zaznie v „coolovej“ de(kon)štrukcii Sky Is Burning, vzdialene pripomínajúcej starý dobrý BLINK-182. Táto skladba stojí za pozornosť svojím obrovským groovom, peknou vyhrávkou a melodickou perfomanciou vokalistu. Majstrovskou lekciou zo zborovej interpretácie melodického refrénu je rýchla rocková odrhovačka The Syringe, kde kapela elegantne a s ľahkosťou vykľučkovala a niečo podobné predviedla aj v ďalšej, i keď slabšej The Great Delusion, obhodenej pekným riffom, spomalenou pasážou s deklamovaným posolstvom. Pomyselný vrchol albumu je dravá titulná jazda All Walls Will Fall, kde dokazujú, že všetky vetvy ich hudobného výrazu stoja na pevných základoch brilantne zvládnutého pop-punkového jazyka a muzikantského remesla. Masívna gitarová linka alá GREEN DAY je výborne zosynchronizovaná s vynikajúcimi brejkmi škopkov a mohutným vokálom, spolu tak vytvárajú nezameniteľnú, enormne zaujímavú hudobnú textúru. Aj v ďalších kúskoch sú jasné ich pevne vystavané štruktúry so zmyslom pre silné melódie v prirodzených harmonických súvislostiach. Či už je to skoro až pekne vystavaná Silhouettes Of The Dead s gitarovou sólovou linkou, alebo dramatická tenzia v Down With The State, kde sa prekrýva coreový riff s punkovými rytmami. K sviežemu vnímaniu novej dosky prispievajú aj krátke minutáže skladieb i celková dĺžka fošničky.

THE DESPERATE MIND stoja zatiaľ zdanlivo v tieni prvoligových kapiel, ale už v súčasnosti sa dá skonštatovať, že patria na piedestál súčasnej rockovej generácie. Možno aj preto, že každý ich materiál je provokatívnejší a agresívnejší. S noblesou im vlastnou integrujú to najlepšie z tradície punkovej, hardcoreovej a rockovej klasiky do vyzretého diela tých najvyšších parametrov.

Vydavateľstvo: The Desperate Mind
Pôvod: Česko
Žáner: post-hardcore-punk