Detroitské príbehy od Alice Cooper (recenzia)

Kto je Vincent Damon Furnier alias ALICE COOPER? Geniálny muzikant, spevák, skladateľ a herec s extrémnym správaním a spôsobmi na pódiu plnom pyrotechniky, gilotín, elektrických kresiel, falošnej krvi, detských bábik a plazov, ktorý si z nás všetkých robí srandu, keď sa na ňom možno zabávame, alebo pohoršujeme? V každom prípade je to človek, ktorý má v srdci miesto pre všetkých ľudí bez ohľadu na to, či boli v akomsi kultúrno-spoločenskom rebríčku úspešní, alebo sa nachádzali na pokraji spoločnosti. Jeho život a tvorba je zrkadlom tohto sveta a ľudského života uprostred neho. Nie je práve jeho pohľad pre všetkých čímsi zvláštny, čiastočne pochopiteľný, ale nie až tak, že by sme sa s ním úplne stotožnili? Príliš veľa otázok sa vynára v súvislosti s týmto géniom, rebelom, ale najmä muzikantom s neopakovateľným štýlom. V snahe pochopiť jeho svet vydal ďalší, v poradí už dvadsiaty prvý sólový album ako modernú poctu jeho rodnému mestu, ktoré bolo v jeho mladosti rockovým centrom, kde hrávali také legendy ako Ted Nugent, The Stooges či MC5. Vitajte v rockovom meste Detroit a jeho príbehov.

Hororový artwork albumu.

ALICE COOPER už od svojich začiatkov tvorbou čiastočne dezertuje od skutočnej príšery normálnosti, ale k duchovnej deformácii konzumnej spoločnosti má veľmi blízko a jeho texty majú všeobecnú tendenciu k horroru a mysticizmu. Tieto idey jeho celkového divadelného a estrádneho individualizmu sú u neho čiastočne vykalkulované, ale jeho úhlavné nepriateľstvo konzumného fetišu je naozajstné. Úvahy o jeho „normálnosti“ boli a sú na dennom poriadku vo všetkých sférach spoločenského diania.

Na novom detroitskom opuse sú tieto atribúty držané na uzde a hyperbolizácia desu a hororu sa tentokrát nekoná, ale s použitím tvárnych a mnohožánrových prostriedkov vyvoláva rôzne emocionálne stavy, na ktorých sa len ťažko určujú hranice medzi kritickým komponentom, rýdzou provokáciou a originálnymi efektmi. Možno sa dá povedať, že jeho jasné teatrálne maniere, nasmerované ako „Tribute to Detroit City“, sa niekedy dostali len do módnej dekadentnej pózy, bez štipky rebélie. Takže o čom to vlastne je?… a o čom je tento dekadentný eklektický opus? …a prečo vrcholí v akomsi pomyselnom „čistom umení“?

Tak, ako to bolo posledných štyridsať šesť rokov, aj toto dielko je sólovým albumom Vincenta Damona Furniera a znovu pod producentskou taktovkou Boba Ezrina. Vnímaním skladieb sa dá prežiť napínavá cesta naprieč panteónom rockových subžánrov, ktoré sa znovu vrátili v jeho podaní v kvázi modernejšej forme. Zase ide hudobne o farebný kaleidoskop, mihoce sa tu akási pomyselná akadémia eklektického prístupu k tvrdej muzike. Tu už nestačí prosté pomenovanie hard-rock či poprock, alebo heavy metal. Vítajú vrcholne sofistikované, rôznorodé rockovinky, ktoré ani na okamžik neprestávajú byť zrozumiteľnou a príťažlivou hudbou tak, ako to skoro vždy býva pri jeho albumoch. Pre navodenie atmosféry zvolil na úvod proto-punkový Rock&Roll od Warholových miláčikov VELVET UNDERGROUND, prerobený s guľami ako balóny, lepšie ako originál, viac šťavy, viac tvrdosti, veď to by nebol ALICE COOPER. Druhá rýchlejšia špinavšia Go Man Go hádže ešte viac do proto-punku s brilantnými zbormi, aj keď sa už nesie vo vlastnom autorstve, je tam cítiť veľkú inšpiráciu MC5, ktorým sa pokloní neskoršie vo vlastnej verzii ich pecky Sister Anne z albumu High Time. Ďalšia Our Love Will Change the World má v sebe kus acidtripového Hermana Hermitsa a poetiky THE BEATLES, je to taký vycibrený karikatúrny pohľad so štipľavým, ale optimistickým posolstvom o devastácii kultúry. Po skvelej klasickej hard-rockovinke Social Debris nastáva jeden z vrcholov opusu $1000 High Heel Shoes, funkrocková tancovačka s dychmi skvelého telesa THE MOTO CITY HORNS a back-vokálmi legendárnych sestier SISTER SLEDGE a Carly Camarillo. Ostrejšie hardrockové kúsky ako I Hate You pripomína niečo medzi DEVO a SEX PISTOLS, alebo „rollošská“ Hail Mary, či temná morrisonovská Wonderful World sa tu striedajú s prekvapivým namodralým momentom, veď Drunk and in Love sa pravdepodobne zaradí medzi najemotívnejšie bluesové „ploužáky“, aké kedy ALICE COOPER vydal, možno ani nevydal. Vyslovene slabý kus na albume nie je, lebo aj transkripcia jeho vlastnej skladby Detroit City z albumu The Eyes of Alice Cooper má v sebe drajv a vitalitu, i keď pôvodne kompozícia pochádza z roku 2003. Čiastočne deklamovaná, pomalá a depresívna Hanging on by a Thread (Don’t Give Up) pomaly speje k záveru, ale ten ešte optimisticky preruší Shut up and Rock s glamrockovou pachuťou, aby to celé detroitské šialenstvo skončilo v „segerovke“ East Side Story, vo vkusne trhanej a pekným zborom ozvláštnenej bombičke, ktorá pripomenie starý dobrý CREAM.

Táto vydarená hard-rocková kolekcia dokáže vkusne dojať, dramaticky zaútočiť a pri tom akosi mimochodom vystavať perfektne súdržnú a dramaturgicky bezchybnú nahrávku. Záblesky inšpiratívnych tém sú prepletené cez každú skladbu a predstavujú iný aspekt cooperovských prízrakov. Originalitu albumu podčiarkuje aj vyslovene mainstreamová $1000 High Heel Shoes s bombastickou produkciou a zaujímavo vystavaná Independence Dave, špinavá hnusná odsýpačka s feelingom AEROSMITH. Či sa to niekomu páči, alebo nie, chrbticu tohto vydareného opusu tvorí stále špinavý hard rock, ktorého modernejšia podstata je založená na zmysle pre výstavbu harmónie a prepracovaní každého detailu. Trhák tohto roku!!!

Vydavateľstvo: earMUSIC
Pôvod: USA
Žáner: Hard-rock