Album Medicine at Midnight od Foo Fighters

„Fakt si pripadám ako jeden z najšťastnejších ľudí na svete. Ja by som sa nemal nikdy na nič sťažovať. Prisahám bohu, podľa mňa, mám tú najlepšiu prácu vôbec – teda okrem pornohercov“.

Dave Grohl

V súčasnosti patrí kvartet FOO FIGHTERS do vzácnej a cenenej skupiny umelcov, ktorí sú síce tlačení všemocnými médiami, ale napriek tomu si udržujú trvalé publikum, ktorému nejde iba o prchavý obdiv k umelo vytvoreným hviezdičkám a chvíľkovú zábavu.

Artwork albumu.

Hodnotiť tento album je bezpredmetné, lebo okamžité vystrelenie na vrcholy svetových rebríčkov hovorí o obrovskej popularite a vynikajúcom mainstreamovom talente pána Grohla. Táto doska už dávno má svojich fanúšikov bez ohľadu na to, aké kecy sa tu a teraz uverejnia. Hudba Foos na Medicine at Midnight je na prvé počutie dosť nenápadná, ale čím viac ju tlačíme do gebule, tým viac sa otvára jej hĺbka a nie popová prvoplánovosť. Sám Grohl prirovnáva svoju najnovšiu hudbu k počuteľnému priestoru, pravdepodobne preto, lebo celý album vznikol v roku, v ktorom nebolo nič normálne, aj keď nahratý bol ešte pre vypuknutím celosvetovej pandémie.

Hudba už po prvých tónoch vynikajúcej uvádzačky Making a Fire rastie z vnútra a zanecháva svoje stopy v každom jedincovi bez rozdielu na to, či je fanúšik, alebo len pasívny počúvateľ elektronických médií bez vyšších nárokov na počúvaný žáner. Foos stále patria medzi špičku alternatívneho rocku, ktorá aj napriek svojím príklonom k undergroundu ustavične boduje v mainstreamových rebríčkoch. Zdá sa, že skoro štvorročná prestávka od poslednej štúdiovky im prospela, lebo vo väčšine prípadov skladieb na Medicine at Midnight si vytvorili odstup od svojej bývalej tvorby a vytvorili si rýdzejší a úprimnejší prejav a viac osobitejší prednes, ktorý im veľmi pasuje, čo sa ukazuje v prvom nasadenom singli Shame Shame, ktorý vskutku ukazuje novší sound a prejav, ale stále v charakteristickom drajve a nasadení. Na tretej skladbe Cloudspotter nasmerovali gitarové blato do tanečnej energie s peknou výstavbou, ale inak tá skladba stojí za hovno. Zato štvrtý kúsok Waiting On A War je ako lahodná fajka pri dobrom chladenom pivku. Pekné strunné beglajty v strednom tempe, skromné a vkusné vokálne harmónie… jednoducho hotová lahôdka, ktorá by mala bodovať v každom, nielen rockovom rebríčku. Titulná skladba Medicine at Midnight má dar rozprávať zvláštnym jazykom, ktorý aj napriek využitiu navzájom kontrastných/štýlových prvkov pôsobí podivuhodne jednotne. Príčina tejto jednoty tkvie zrejme v spôsobe, akým Grohl s týmito prvkami zaobchádza. Všetky exponuje a následne si z nich vyberie to podstatné, čo zopakuje a tým vzniká kontinuum, neustále priťahujúce pozornosť. Osobne to veľmi pripomína Bowieho Let’s Dance. Nasratý vokál a až hard-rockový nášup robí z kúsku No Son Of Mine obrovské prekvapko v kontexte tejto relatívne kľudnej dosky. Táto fošnička má ale jeden podstatný neduh. Skladby alebo kompozície začínajú alebo rozvíjajú skvelý nápad, ale v strede sa to nejak zasekne a končí to ako snaha bezpohlavného Kena, ktorý nemá čím uspokojiť stále náruživejšiu a neukojenejšiu Barbie. A presne tak vyznieva ďalšia Holding Poison, ktorá len opakuje starú formulku zo začiatkov Foos. Tu je vidieť, že sa vôbec nepracuje s vokálmi a celkovými aranžmánmi, čo vyznieva ako impotentný, popovo šmrncnutý hard-rock. Predposledná vtáčia sonáta Chasing Birds je zo začiatku hraná jemným tónom, pripomínajúca akúsi autentickú sedemdesiatkovú baladu s následným vybudeným infernom. Presvedčivé až uhrančivé svojou detailnou prepracovanosťou. Album uzatvára cválajúca Love Dies Young, zachytávajúca jednotlivé tóny a zvuky v priestore tej pomyselnej Grohlovej garáže v čase vyčlenenom skvelým producentom Gregom Kurstinom, a spolu ich pospájala do vzájomnej harmónie. Trochu tuctovo vyznievajúca skladbička, ale vytvárajúca slušný záver priemernej dosky, vynikajúceho hudobníka, suprovej kapely, famózneho producenta a …

„Ten Cobainov bubeník“ sa naozaj našiel v ledačom; ale z jeho najnovšieho počinu počujeme nielen záľubu v rocku, ale aj v tanečnej melodickosti či popových odrhovačkách a k tomu všetkému sa ešte dokáže „čľapkať“ aj v tiahlych baladických motívoch, pričom veľakrát balansuje na hranici komerčnej vtieravosti, aj keď sa stále tvári alternatívne a husto. Táto snaha sa niekedy nevypláca a o nudné okamžiky sa tu dá naraziť pomaly na každom kroku.

Informácie o albume Medicine At Midnight

Žáner: Alternatívny rock
Dátum vydania: 5. február 2021