Polaris – For Those Of You: recenzia

„For Those Of You“. Pre tých z vás. Aj pre tých, ktorí ste znamenali niečo v živote lídra kapely Polaris Juraja Marianiho. Možno aj práve vám venuje kapela tento album. Ale iste nielen vám. „For Those Of You“ sa narodil po 20 rokoch existencie kapely. Je to doba, po ktorej sa mnohé kapely už dávno rozpadli a je to doba, kedy mnohé legendy už „idú z kopca“, vezúc sa iba na svojej úspešnej minulosti. Polaris ale prežil krízy, ustál to, líder Juraj Mariani konečne stabilizoval zostavu a po dvoch dekádach sa rozhodol pre akýsi reštart v podobe debutu, na ktorý tak dlho a trpezlivo čakal. Toto „dieťa“ je teda výsledkom dlhoročnej snahy, tvrdej driny a neutíchajúcej vytrvalosti. A táto námaha stála za to. Mariani vyprodukoval thrash metal úctyhodnej remeselnej kvality.

Štvorica (Juraj Mariani – spev, gitary, Tomáš „Hamlet“ Kanovský – gitary, Martin Petríkovič – bicie a Dalibor Uher – basa) to dokazuje hneď v úvodnej inštrumentálnej paľbe Neverending Battlefield a v nastúpenom trende pokračuje cez Anxiety Attack až dokonca dosky. Vyčnievajú najmä gitaristi, ktorých dychberúce sóla – vyskytujúce sa v každej skladbe – nepostrádajú rýchlosť, techniku, ale ani melódiu a nápad, čo sú silné devízy, ktorými sa niektoré kapely podobného žánru, žiaľ, nemôžu pochváliť. Čo je tiež veľké plus, gitaristi umne kombinujú „čisté“, neskreslené gitary s tvrdým distortionom (A Lifetime Alone, Wrong alebo Leaving). Polaris do vás nebúši stokrát obohraté a počuté riffy, dočkáte sa pomerne originálnych postupov, hoci hranice žánru prekračované príliš často nebudú. Kapela sa nebojí hrať sóla, napriek tomu, že dnes nie sú IN. A tieto sóla sú sakra dobré!

Spev je v pohode. Nie je ohurujúci, nečakajte výlety do heavy metalových výšok, ale je dostatočne kvalitný, razantný a presvedčivý. Nechýbajú v ňom melodické nápady, je dobre naaranžovaný (Not Like You), a hoci ním Juraj zrejme nebude atakovať post „zlatého slávika“, tak sa do piesní Polarisu veľmi dobre hodí.

Jedinú výhradu, ktorú by som Marianimu ako autorovi hudby vytkol je to, prečo na albume absentujú rýchlejšie skladby? Iste, toto nie je speed metal, ale pestrosti nahrávky by neuškodilo z času na čas šliapnuť s plynom takmer na podlahu. Medzi obľúbené formácie lídra kapely však patrí Megadeth a možno aj niekde tam nachádzame odpoveď, prečo hrajú takmer všetko v strednom tempe. A tak si priaznivci rýchlejších rytmov prídu na svoje jedine v skladbe Speeding, ktorá je až desiatym trackom. O pomalšie kúsky nie je naopak núdza, kapela ich ponúka hneď niekoľko (alebo aspoň v podobe pomalších pasáží).

Polaris – For Those Of You: recenzia

Texty sú výlučne anglické. Opäť by som mohol polemizovať na tému, či to prijme aj slovenský poslucháč a či Juraj Mariani trochu neprecenil anglické skills tuzemských thrasherov. A hoci by to bola legitímna otázka (pretože jedna-dve piesne v slovenčine by jedine potešili), tak si myslím, že v prípade Polaris je asi zbytočná, nakoľko Mariani píše 20 rokov anglické texty a má úplne jasno, kadiaľ má ísť jeho „ťah na bránku“. Chce prekročiť slovenské hranice a nemá momentálne záujem písať v rodnom jazyku. Bodka. Plusom je, že texty sa vyhýbajú trápnym metalovým klišé – kopaniu do cirkvi, oslave satanizmu či vzývaniu démonov.

Zvuk nahrávky je slušný, i keď k dokonalosti mu zopár krokov chýba. Nahrávalo sa v skúšobni, realizoval to Rasťo Peteraj z kapely Ska2tonics, mastering robil Miro Širáň zo štúdia Kamoto. Polaris na svojom debute dokazujú, že sú zruční muzikanti, ovládajúci thrashové remeslo na obdivuhodnej úrovni. Ich image sa nechce na nikoho podobať, a tak nejako je to aj s muzikou, ktorá síce neprináša do metalového sveta nič prevratné, ale to napokon ani nebolo cieľom prvotiny „For Those Of You“. Táto platňa je pre tých z vás, ktorí máte radi melodický, precízne zahraný thrash metal. Polaris hrajú muziku, ktorú majú radi a ja pevne verím, že na druhú dosku nebudeme čakať ďalších 20 rokov. Bola by to veľká škoda.

Kam ďalej

Pred niekoľkými dňami sme uverejnili aj rozhovor so skupinou Polaris. Prečítajte si, čo si myslia o súdržnosti medzi metalistami.