Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia)

Ja sa ľudí nesnažím provokovať, ja len chcem, aby si mysleli, že ich provokujem. Keď si nebudú myslieť, že ich provokujem, začne im vŕtať hlavou, čo za tým asi je, že neprovokujem.“

Takýmto pomyselným citátom Paula McCartneyho by sa dala začať dnešná rozprava o premenlivej meňavke s jedným samostatným členom, už spomenutým sirom Paulom, ktorá sa evolúciou daným bunkovým delením rozpadla na tretiu časť svojej pôvodnej materinskej bunky z roku 1970, resuscitovanú svojou dvojkou v roku 1980 a teraz vyklonovanú z tradičných i progresívnych esencií blues, popu, folku a moderného rocku.

Jednoznačne štýlovo nezaraditeľnú legendu treba nadefinovať buď podľa každého albumu osobitne, alebo len proste McCartney. Nie je to žiadne „odpadkové zboží“, ale plnohodnotný hudobný celok vzniknutý počas pandemického šialenstva, v určitej progresii podobajúci sa na svojho osemdesiatkového predchodcu, inokedy svojím dobrodružným duchom zabŕdajúc do elektroniky, či klasickej éry psychedélie, alebo minimalistického folkrocku. Paul McCartney neostal len archetypom úprimného muzikanta, akým sa zapísal do genetickej pamäti všetkých ľudí, ale je to aj napriek veku, stále muzikant držiaci ruku na modernom tepe doby a tým určujúc aj ďalší možný vývoj populárnej hudby. A toho je táto trojka dôkazom, ktorá síce neodráža žiadnu zmenu v Paulovom živote, tak ako to bolo pri jednotke v roku 1970, odchodom od The Beatles, a pri dvojke zase koniec Wings. Ide skôr o širší posun inšpirovaný pandémiou.

Minimalistický artwork albumu, ktorý skvelo korešponduje s hudobným obsahom.

V skutočnosti je nový album pestrejší a pritom zovretejší, vyvoláva zároveň ducha archeologickej lo-fi fúzie časov nahrávania debutu na štyri stopy, ale v určitých momentoch má blízko k experimentom osemdesiatkovej dvojky a muzikálne sa norí do priestoru medzi moderný rock a staručičký bigbít. Úvodná Long Tailed Winter Bird je klasická Delta-bluesová téma, v ktorej je gitarová akustická linka doslova kolísaná vo zvukovej symbióze s močiarnou rytmikou a bažinatými beglajtmi doprovodnej gitary, kde vokál je len okrajovou záležitosťou. Zašiel hodne ďaleko do minulosti, ktorú pretavil do modernej súčasnosti. Atmosféra navodzuje nostalgiu z bluesrockovej histórie a vyslovene zvádza na uvoľnené hmkanie, ale umožňuje aj sústredené počúvanie, pri ktorom si každý starý rocker nájde to svoje pravé orechové. V príjemnej Find My Way sa mu podarilo spojiť „wingsovské“ hula-rockové riffy s beckovými gitarovými linkami a ozvenami „revolverovej“ Got To Get You Into My Life a pritom jeho kompozičný jazyk ostal stavebne veľmi rigorózny, ale rozvíjajúci obrovskú škálu farieb, nuansí charakterov, dáva nahliadnuť do pradivu harmonických a motivických fines, akoby autor sám kládol receptorovi otázky a inšpiroval ho k hľadaniu. Women and Wives s klavírnymi akordami, evokujúca Nicka Cavea mixnutého Johnny Cashom, sa ocitla medzi ligotavo akustickou poctou mužskému modelingu Pretty Boys a zlovestným „roadhouse“ Lavatory Lil, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani Jim Morrison či hociktorá súčasná indie-rocková hviezdička. Ak je počúvajúci oboznámený s ideovou a hudobnou náplňou McCartneyho hudby, otvorí sa pred ním ďalšia sféra zvukových obrazov a rozprávania. A to, že hudba je veľmi zdielna a mnohotvárna, dokazuje aj vrchol albumu, osemminútová Deep Deep Feeling, ktorá veľmi pripomenie…?… asi nič známe. Je postavená na rytmickom electro-noir utkanom „portisheadovskými“ nitkami, medzi ktorými sa nájdu hodvábne indie-popové klavírne linky a občas aj skvelý kvílivý gitarový gombík. Meniace sa tempo a minimalistická repetívnosť už len dokresľuje jeho obľubu v modernej vážnej hudbe. Fakt niečo nepredstaviteľné, ale len dovtedy, kým si človek uvedomí, že Paul McCartney má na svojom konte aj albumy vážnej hudby či elektronické opusy a dokonca zabŕdol aj do jazzu a detských popevkov. Jeho eklektizmus je nepredvídateľný už od čias Bieleho albumu, o čom svedčí aj jeho predposledná doska Egypt Station spred dvoch rokov a teraz sa to prejavilo monštruóznou, skoro až metalovou riffážou v Slidin, ktorá náladou pripomenie legendárnu Helter Skelter. Z niektorých skladieb priam dýcha duch starého dobrého bigbítu, ale aj psychedélie s trochou folkrocku a prívlastku art. Tieto revivalistické tendencie sa prejavia v The Kiss of Venus, vychádzajúcej z beatlesáckej sesternice Mother Nature’s Son, ale to je len jednou z mnohých tvárí tohto skvelého opusu, lebo zase taká pohodová Seize The Day by mohla kľudne vegetovať na legendárnom Seržantovi, či predposledná Deep Down, ktorá je mixom wingsovskej orchestrácie s klasickou Macca melódiou. Hudobná “coda“ z úvodnej skladby sa objaví aj na začiatku záverečnej When Winter Comes, ktorá predstavuje v nudne fádnych a zabehnutých rockových vodách akési vratké balancovanie na najmenej deviatej vlne, čo znamená, že je to niečo absolútne neuchopiteľné a pri tom svojím spôsobom primitívne. Takto pred x rokmi šokoval so svojím Blackbirdom. Krásna melancholická miniatúra. Skrátka, darí sa mu úspešne balancovať medzi Jing a Jang medzi rockovou archeológiou a novými smermi alternatívneho rocku a to navyše takým spôsobom, ktorý je hodný uznania. A tak môžeme skonštatovať, že ten pandemický ro(c)k sa nám skvelo končí.

Opus McCartney III je proste dotyk s pasivitou a absurditou tejto doby a niekedy až minimalistické aranžmány to potvrdzujú, a priamočiare, energiou nadupané kúsky, zase podtrhávajú nádej a vzdor voči osudu.

Vydavateľstvo: Capitol/Universal Music

Pôvod: Veľká Británia

Žáner: Poprock

Dátum vydania: 18. december 2020

Minutáž albumu: 44 min 42 sek

1. Long Tailed Winter Bird
  2. Find My Way
  3. Pretty Boys
  4. Women and Wives
  5. Lavatory Lil’
  6. Slidin’
  7. Deep Deep Feeling
  8. The Kiss of Venus
  9. Seize the Day
  10. Deep Down
  11. Winter Bird/When Winter Comes

Paul McCartney – všetky nástroje a vokály

Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 1Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 2Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 3Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 4Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 5Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 6Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 7Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 8Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 9Paul Mc Cartney prichádza s trojkou (recenzia) - 10