Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia)

Už dlhšie sa nestrhol taký veľký mediálny humbuk okolo novej kapely, ako sa to stalo v prípade GRETY VAN FLEET. Mladíkom z USA sa podarilo na ich prvých dvoch EP natoľko dôveryhodne napodobniť ducha tvorby Led Zeppelin, že kritici, radoví fanúšikovia aj uznávaní hudobníci nešetrili superlatívmi na ich adresu a Gretu Van Fleet pasovali na novú nádej rockovej scény.

Bývam voči podobným vyjadreniam skeptický. Navyše si ešte živo pamätám podobné reakcie na singel Pressure And Time a rovnomenný album od Američanov Rival Sons, ktorý mali byť tiež novými ,,Zeppelínmi“. Alebo by som mohol menovať Andrewa Stockdalea z Wolfmother a pokračovať do hlbšej minulosti (Kingdom Come). Čím je teda Greta výnimočná? Ako mladíci zúročili svoj talent na debutom albumu Anthem Of Peaceful Army?

Plnohodnotný hudobný počin ukázal Gretu Van Fleet ako kapelu schopných hudobníkov a skladateľov. Zvukovo sa nevyhnú porovnaniam s Led Zeppelin, ale ruku na srdce – to je aj hlavný dôvod zvýšeného mediálneho záujmu o „Gretu“. Kiszka spevák znie naozaj ako Plant junior, Kiszka gitarista do pléna hádže sekané riffy a lá Jimmy Page. Rytmika duní podobne ako duo Bonham-Jones. Drobné odlišnosti sa ale nájdu – spevák znie viac hrdelne a podľa môjho názoru sa v ňom ukrývajú ešte ďalšie farby hlasu. Gitarista zase hrá omnoho učesanejšie než Page a znie claptonovsky bluesovejšie.

Greta Van Fleet sa môže na svoj mladý vek pochváliť mimoriadne kvalitnými piesňami. Podobne ako u ,,Zeppelínov“ sa dočkáme kombinácie hardrockových kúskov, preložených akustickými „hippie“ piesňami, ktoré prifarbuje zvuk organu a mierne psychedelické pazvuky. Prekvapivo najsilnejšie kapela znie v epicky pôsobiacich kúskoch (Age Of MenWatching Over, Brave New World), kde sa jej darí úspešne sa vyhýbať zeppelínovskej opulentnosti a zároveň v sebe niesť dostatočnú mieru dramatickosti. Naopak, cestu od zvuku Led Zeppelin naznačuje záverečná kvetinová hymna s prozaickým názvom Anthem. Neviem si pri počúvaní tejto piesne predstaviť bratov s biblickými menami (Jozue, Jakub a Samuel) ako sukničkárov a bohémov v štýle Pagea & Planta v najlepších rokoch.

Greta Van Fleet nielen úspešne preniesla dedičstvo oceľovej vzducholode do súčasnosti, ale cestou so sebou nabrali aj schopnosť písať dobré piesne. Do ich debutového albumu som prenikal postupne, ale časom si ma získal neopísateľnou atmosférou. Z Grety sála poctivosť a úprimná viera v ich hudobné korene. Nič nové pod slnkom, ale na tom mediálnom ošiali niečo je.

Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 1Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 2Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 3Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 4Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 5Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 6Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 7Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 8Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 9Patrí budúcnosť hard rocku Grete Van Fleet? (recenzia) - 10